Της Μαίρης Βενέτη
Η έκρηξη των τιμών του πετρελαίου τη Δευτέρα που μας πέρασε, αντικατόπτρισαν το νέο premium γεωπολιτικού κινδύνου και συγκεκριμένα το γεγονός ότι η ασφάλεια της παραγωγής πετρελαίου στην καρδιά της Μέσης Ανατολής δεν μπορεί εφεξής να είναι εγγυημένη.
Παρά την αναμενόμενη αποκλιμάκωση τιμών είναι πολύ νωρίς για να αποφανθεί κανείς ότι «μπόρα ήταν και πέρασε», καθώς σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Rystad Energy, τα αποθέματα που έχει η Σαουδική Αραβία μπορούν να καλύψουν τις εξαγωγές για 26 μέρες περίπου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Saudi Aramco βάζει στην παραγωγή υπεράκτια κοιτάσματα πετρελαίου για να καλύψει μέρος της χαμένης παραγωγής, καθώς είναι λιγότερο αισιόδοξη για την γρήγορη αποκατάσταση των ζημιών στις εγκαταστάσεις που επλήγησαν.
Μάλιστα σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ, μπορεί οι τρέχουσες παραγγελίες να καλύπτονται από τα αποθέματα που υπάρχουν, αλλά από κάποιους πελάτες ζητείται να δεχθούν αργό διαφορετικής ποιότητας, κάτι που είναι ενδεικτικό της πιθανότητας να καθυστερήσει η αποκατάσταση της παραγωγής στα πρότερα επίπεδα.
Ως εκ τούτου και παρά το πράσινο φως του Τραμπ για αποδέσμευση αποθεμάτων σε περίπτωση ανάγκης, οι χώρες που προμηθεύονται πετρέλαιο φροντίζουν ήδη να αυξήσουν τα αποθέματά τους για παν ενδεχόμενο.
Γι' αυτό και η στήλη ενστερνίστηκε από την αρχή της εβδομάδας την άποψη ότι καθώς πολλοί εισαγωγείς, όπως η Κίνα, θα αυξήσουν τις προμήθειες τους σε φορτία αργού πετρελαίου από πιο μακρινές χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Δυτική Αφρική, θα αυξηθεί η ζήτηση για μίσθωση μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων, τοποθετώντας τα τάνκερ VLCCs στους μεγάλους -βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον- κερδισμένους από την αναμπουμπούλα στην αγορά πετρελαίου.
Πράγματι οι τιμές ναύλωσης τάνκερ VLCC εκτοξεύτηκαν λόγω της ισχυρής ζήτησης.
Στον δείκτη Baltic Exchange, οι τιμές spot για ναύλωση VLCC στη διαδρομή Κόλπος – Κίνα αυξήθηκαν κατά 7.925 δολάρια τη Δευτέρα κλείνοντας στα 32.367 δολάρια.
Η άνοδος των τιμών για τη διαδρομή ΗΠΑ – Κίνα ήταν ακόμα μεγαλύτερη, καθώς κινήθηκε στα 37.203 δολάρια από τα 28.354 δολάρια την Παρασκευή.
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι καθώς ένας καλός ναύλος για τα VLCCs κυμαίνεται στα 40-50.000 δολάρια -από τον Περσικό Κόλπο με προορισμό την Ευρώπη ή την Άπω Ανατολή– η αγορά απέχει ακόμα από την επίτευξη του ιδανικού στόχου, σίγουρα όμως υπήρξε μια ικανοποιητική προσέγγιση αυτή την εβδομάδα.
Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία του Bloomberg, βάση των οποίων 13 VLCCs ναυλώθηκαν στην αγορά spot τη Δευτέρα, με πρωταγωνιστές την Vitol, Equinor, Occidental Petroleum και Atlantic Trading & Marketing στην αγορά του Αμερικανικού Κόλπου και την Unipec στη Μέση Ανατολή.
Το θετικό κλίμα στην αγορά των VLCCs δεν έχει μεταφερθεί ακόμα στις αγορές των τάνκερ παραγώγων του πετρελαίου. Στη διαδρομή Μέση Ανατολή-Ιαπωνία, οι τιμές ναύλωσης για τάνκερ LR2 έπεσαν τη Δευτέρα κατά 1.251 δολάρια και των LR1 κατά 842 δολάρια, στα 10.042 και 9.125 δολάρια αντίστοιχα.
Όσο η γεωπολιτική αβεβαιότητα πάντως θα παραμένει ενεργός παράγοντας αστάθειας για την προσφορά πετρελαίου, τόσο οι ναυλωτές θα αναζητούν τα πλοία που θα μεταφέρουν τα προϊόντα τους, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μη είναι διαθέσιμα αργότερα.
Έναντι να ξεφύγουμε όμως και λίγο από την βραχυπρόθεσμη ματιά στην συγκεκριμένη αγορά, να αναφέρουμε την εκτίμηση του διακεκριμένου αναλυτή Stephen Gordon της Clarksons -κορυφαίος πάροχος υπηρεσιών ολοκληρωμένων θαλάσσιων μεταφορών παγκοσμίως- για τους δυο τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας με τις καλύτερες μακροπρόθεσμες προοπτικές.
Πρόκειται για τις μεταφορές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς η ζήτηση για τάνκερ μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων αργού μπορεί έως και να διπλασιαστεί το 2020 και το εμπόριο αργού πετρελαίου να ενισχυθεί κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως, λόγω των κανονισμών για τις μειωμένες εκπομπές θείου και ρύπων που θα τεθούν σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2020.
* * *
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.