Του Γιώργου Φιντικάκη
Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά… οκτώ είναι ακόμη τα ανοικτά θέματα που πρέπει να κλείσει το Δημόσιο προκειμένου να ολοκληρωθεί η συμφωνία και να παραχωρηθεί το Ελληνικό των περίπου 6.000 στρεμμάτων στους επενδυτές, διαδικασία που δεν αναμένεται πριν από τα τέλη του έτους.
Άνθρωποι με γνώση των διεργασιών περιγράφουν στον «Φ» ένα χρονοδιάγραμμα, που απέχει πολύ απ' όσα είχε τουιτάρει τον Δεκέμβριο ο πρωθυπουργός, όταν και υπεγράφη το Προεδρικό Διάταγμα για το Ελληνικό, πως «μέχρι το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν τα έργα και έως το τέλος του 2018 θα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της «νωχελικότητας» με την οποία κινούνται τα πράγματα είναι η μετεγκατάσταση από το πρώην αεροδρόμιο τριών φορέων του Δημοσίου: Του αμαξοστασίου των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) με 400 λεωφορεία, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του ΕΛΚΕΘΕ.
Εδώ και μήνες έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, πέσει στο τραπέζι πρόταση της πρώην γενικής γραμματέως Δημόσιας Περιουσίας Π. Πέρκα για κατακερματισμό του αμαξοστασίου της ΟΣΥ, ώστε τα λεωφορεία σε ακινησία να μετακινηθούν σε χώρο στο Θριάσιο και τα ενεργά να μοιραστούν στα άλλα τρία αμαξοστάσια (Ανθούσα, Άνω Λιόσια, Βοτανικός) των Αθηνών. Παρ' όλα αυτά ακόμη το θέμα εκκρεμεί και η υπογραφή της σχετικής υπουργικής απόφασης από τον Χρ. Σπίρτζη παραπέμπεται από εβδομάδα σε εβδομάδα, ενδεχομένως και επειδή αναμένονται αντιδράσεις από τους συνδικαλιστές του ΟΑΣΑ. Δεν είναι οι μόνοι. Αντιδράσεις υπάρχουν και από τους εργαζόμενους στην Πολιτική Αεροπορία (ΟΣΥΠΑ) για την επικείμενη μετεγκατάσταση υπηρεσιών της υπηρεσίας από το Ελληνικό. Και εκεί εκκρεμεί σχετική υπουργική απόφαση από τον κ. Σπίρτζη, όπως και στην περίπτωση του ΕΛΚΕΘΕ, αυτή τη φορά από το υπ. Παιδείας. Έως τον Ιούνιο, όμως, το ακίνητο πρέπει να έχει αδειάσει από φορείς του Δημοσίου, προκειμένου να παραδοθεί ελεύθερο (έτερη υποχρέωση), αλλά και να έχει κλείσει, σύμφωνα με το μνημόνιο, η οικονομική συναλλαγή, κάτι που φυσικά δεν πρόκειται να συμβεί. Λέγεται ότι οι δανειστές δείχνουν κατανόηση ως προς αυτό.
Το επόμενο μεγάλο αγκάθι λέγεται διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο. Απόδειξη ότι τα πάντα πηγαίνουν προς τα τέλη του έτους είναι ότι αυτή την περίοδο «τρέχει» η προκήρυξη για την πρόσληψη των συμβούλων που θα προετοιμάσουν τον διαγωνισμό. Στόχος είναι να προσληφθούν έως την 1η Ιουνίου, προκειμένου να προκηρυχθεί διαγωνισμός στα τέλη Αυγούστου, και να ανακηρυχθεί ανάδοχος προς τον Νοέμβριο. Κι αυτό, καλώς εχόντων των πραγμάτων, εφόσον δηλαδή δεν υπάρξουν προσφυγές.
Επίσης στις προσεχείς ενέργειες είναι η έγκριση των πολεοδομικών μελετών μέσω κοινών υπουργικών αποφάσεων. Είναι το δεύτερο αναγκαίο βήμα για την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου, μετά την έγκριση τον Δεκέμβριο του Π.Δ. Με τις μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη από τη Lamda Development ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του πάρκου (περιοχές πρασίνου, δίκτυο πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων, κ.ά.) και αποτυπώνονται οι χώροι σε κοινή χρήση, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο, κ.ά. Μετά την έγκρισή τους θα έχει πολεοδομηθεί το ακίνητο πλήρως σε επίπεδο οικοδομικού τετραγώνου.
Συμπερασματικά, στόχος είναι έως τον Σεπτέμβριο να έχουν τελειώσει οι μετεγκαταστάσεις, όπως και οι πολεοδομικές μελέτες, τον Νοέμβριο να έχει χορηγηθεί άδεια καζίνο στον νικητή του διαγωνισμού και περίπου τότε να κλείσουν και άλλες 5 εκκρεμότητες.
Τέτοια είναι η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών του ακινήτου. Σύμφωνα με τον αρχικό διαγωνισμό, το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Ελληνικού (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου αυτό να «μετατραπεί» σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του ακινήτου. Ήτοι περίπου 1.575 στρέμματα στο πρώην αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην παράκτια ζώνη. Αμέσως μετά το Δημόσιο θα πρέπει να μεταβιβάσει δικαίωμα επιφανείας επί του συνόλου του ακινήτου, διαδικασία απαιτητική και περίπλοκη.
Προ της μεταβίβασης του ακινήτου πρέπει επίσης να συσταθεί ο ειδικός φορέας για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων. Ακριβώς επειδή ο φορέας αυτός θα αναλάβει και την αποκλειστική είσπραξη των ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων, βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με τρεις διαφορετικούς δήμους, δηλαδή Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού-Αργυρούπολης. Οι δύο τελευταίες εκκρεμότητες αφορούν τη δικαστική ωρίμανση του ακινήτου και τη μη βλαπτική μεταβολή των συνθηκών.
Το πρώτο σημαίνει ότι πριν μπουν μπουλντόζες πρέπει να έχουν εκδοθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας απορριπτικές αποφάσεις επί αιτήσεων ακύρωσης, που εκκρεμούσαν κατά τη διενέργεια του διαγωνισμού, καθώς επίσης να μην υπάρχουν εκκρεμείς αιτήσεις ακύρωσης οποιασδήποτε διοικητικής πράξης που σχετίζεται με πολεοδομικές μελέτες, διανομή δικαιώματος κυριότητας και μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων. Τελευταία προϋπόθεση είναι να μην έχουν συντρέξει μέχρι τη μεταβίβαση του Ελληνικού συγκεκριμένα γεγονότα (π.χ. ανωτέρας βίας), που να οδηγήσουν σε μείωση πάνω από 5% της δομήσιμης εντός του ακινήτου επιφάνειας, όπως αυτή θα έχει προκύψει κατά την πολεοδομική ωρίμανση.
*Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Τρίτης 27 Μαρτίου.