Του Αλέξανδρου Διαμάντη
Σε λίγες μόνο γραμμές το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αποδομεί πλήρως το αφήγημα της κυβέρνησης, καθώς στην τριμηνιαία του έκθεση αφενός υπαινίσσεται ότι ίσως να υπάρξουν νέα μέτρα, αφετέρου θεωρεί ως δεδομένο ότι δεν υφίσταται καθαρή έξοδος. Συγκεκριμένα, ο συντονιστής του Γραφείου Προϋπολογισμού, Παναγιώτης Λιαργκόβας αναφέρει με νόημα ότι «η έξοδος στις αγορές δεν σημαίνει το τέλος της εποπτείας, δηλαδή την είσοδο σε μια κατάσταση χωρίς δημοσιονομικούς (και άλλους) περιορισμούς», ούτε φυσικά ισοδυναμεί με το τέλος της λιτότητας.
Την ίδια ώρα, στην έκθεση αφήνεται να εννοηθεί ότι οι Έλληνες πολίτες ίσως έρθουν αντιμέτωποι με μια νέα φορολαίλαπα. Ειδικότερα, αφού υπενθυμίζεται ότι έχουν ψηφισθεί για το 2019 και 2020 μέτρα προσαρμογής του ασφαλιστικού και της φορολογίας (μείωση του αφορολόγητου) και δημοσιονομικοί στόχοι (πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ετησίως) ως το 2021, υπογραμμίζεται ότι «αυτό το δεσμευτικό πλαίσιο θα εμπλουτιστεί κατά πάσα πιθανότητα με περαιτέρω στοιχεία τους επόμενους μήνες». Ως παράδειγμα, ο κ. Λιαργκόβας και οι συνεργάτες του επικαλούνται τους πλειστηριασμούς, το οποία θα συνεχιστεί «τους επόμενους μήνες και τα χρόνια μετά το τέλος του μνημονίου».
«Θα υπάρξουν επίσης σημαντικές εκκρεμότητες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στους σχεδιασμούς της «επόμενης μέρας» καθώς η οικονομική πολιτική μας θα παρακολουθείται σε κάθε περίπτωση από τους θεσμούς και τις αγορές. Η κυβέρνηση έχει επίσης δεσμευθεί να επεξεργασθεί σε συνεννόηση με τους θεσμούς και να ενστερνισθεί πλήρως μία συνολική (comprehensive) αναπτυξιακή στρατηγική. Αυτό σημαίνει μέτρα και μεταρρυθμίσεις σε περιοχές πολιτικής από τις οποίες εξαρτάται η ανάπτυξη», προστίθεται χαρακτηριστικά.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού παραμένει αδιευκρίνιστο τι θα συμβεί μετά το τέλος του προγράμματος. Όπως, άλλωστε, πρόσφατα τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Γ. Χουλιαράκης, είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο επανόδου στις παλιές κακές δημοσιονομικές συνήθειες και συνεπώς «δεν είναι μικρός ο κίνδυνος ενός δημοσιονομικού παραστρατήματος», «καθώς το 2019 θα είναι εκλογικό έτος». Επίσης, υπογραμμίζει το ΓΠΚΒ δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες σχετικά με το μέγεθος και τη διάρκεια της κατανόησης των εταίρων για κάποιες αποκλίσεις από τους στόχους που έχουν τεθεί π.χ. στο ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων ή για τις δυνατότητες της ΕΚΤ να διευκολύνει την έξοδο στις αγορές διατηρώντας το waiver ακόμα και αν οι ελληνικοί τίτλοι δεν αξιολογούνται καταλλήλως από τις αγορές.
Χαστούκι στη κυβέρνηση αποτελεί η επισήμανση του Γραφείου ότι η χώρα μας έχει βρεθεί σε μια «παγίδα λιτότητας» όπου οι συνεχείς αυξήσεις φορολογίας και μειώσεις δαπανών μειώνουν το ΑΕΠ, αυξάνουν το χρέος και φτωχοποιούν τον πληθυσμό. Σύμφωνα, εξάλλου, με την Έκθεση το κέντρο βάρους της δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει στο μέλλον να μετατεθεί περισσότερο στην περιστολή της κακοδιαχείρισης στο δημόσιο (όπου υπάρχουν ακόμα περιθώρια), στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και στη σταδιακή μείωση των φόρων.
Δείτε ολόκληρη την έκθεση εδώ