Της Αντιόπης Σχοινά
Σε νέο πεδίο μάχης στο γρήγορο φαγητό αναδεικνύεται η αγορά του χάμπουργκερ για τους παλαιότερους ή του Burger για τους νεότερους. Η μετεξέλιξη της Goody's σε Goody's Burger House, οι πραγματοποιηθείσες και προγραμματισμένες επενδύσεις και το άνοιγμα νέων καταστημάτων από την Mac Donald's, η εν αναμονή έλευση των Burger King, αλλά και η συνεχής δημιουργία μικρότερων αλυσίδων, όπως τα Simply Burger και τα Burgerville, συνηγορούν στο ότι αυτή η αγορά βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης και αψηφά την κρίση.
Η αγορά του γρήγορου φαγητού στην Ελλάδα έχει εδώ και καιρό δώσει την πρωτοκαθεδρία στα Burger, καθώς αυτά φαίνεται να έχουν μερίδιο περί το 40% και ακολουθεί η κατηγορία του σάντουιτς με 30%, της πίτσας με περίπου 20% και σχεδόν 10% το σουβλάκι.
Τα Goody's Burger House
Οι επενδύσεις από την πλευρά της Goody's συνεχίζονται, καθώς η εταιρεία προχωρά στην πλήρη μετατροπή της από τα παλαιά Goody's στη νέα εποχή των Goody's Burger House. Κίνηση η οποία αποτελεί βασική προτεραιότητα για τον όμιλο εστίασης της Vivartia και περνά από την απρόσκοπτη ανάπτυξη του δικτύου του, κυρίως με τη μετεξέλιξη των καταστημάτων σε Goody's Burger House με τελικό στόχο, το νέο concept να αποτελεί την κυρίαρχη εικόνα του ομίλου.
Εικόνα η οποία μπορεί να αποτελέσει και ήδη κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση το «δυνατό χαρτί» των Goody's Burger House που ανήκουν στον όμιλο εστίασης της Vivartia και έχουν μετατραπεί σε «hot spot» για τους λάτρεις των burger στην Ελλάδα, Ήδη κλείνουν τη μια στρατηγική συμφωνία μετά την άλλη, καθώς, μετά το άνοιγμα στην αγορά της Αυστραλίας, σειρά είχε ο Ινδικός Ωκεανός. Η στρατηγική συνεργασία υπεγράφη με τον γαλλικό όμιλο SODIFRAM, ο οποίος επελέγη για την ανάπτυξη του δικτύου Goody's Burger House στα υπεράκτια διαμερίσματα της Γαλλικής Δημοκρατίας (Μαγιότ & Ρεϋνιόν) στον Ινδικό Ωκεανό, καθώς και στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κομορών. Κινήσεις οι οποίες συνηγορούν στην άποψη ότι το πετυχημένο concept της Goody's παίρνει τέτοιες διαστάσεις που θα σημάνει τη μύηση των ξένων στην ελληνική εκδοχή του burger...
Στην εσωτερική αγορά, η αύξηση του τουρισμού και συγκεκριμένα η συνεχιζόμενη αύξηση των αφίξεων ξένων τουριστών στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας και ιδιαίτερα της Αθήνας, μαζί με την ανάκτηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αναμένεται να έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο.
Οι βασικοί άξονες δράσης για την ανάπτυξη της Goody's Burger House είναι, σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο χρήσης της εταιρείας, η στοχευμένη και ευρύτερη επέκταση του δικτύου «Goody's Burger House» σε στρατηγικά σημεία και δυναμική επικοινωνία της νέας εποχής «Goody's Burger House».
Παράλληλα εστιάζει στην ανάπτυξη νέων προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία για τον καταναλωτή για ενίσχυση της εικόνας των καταστημάτων και ενδυνάμωση της εικόνας του brand, που καινοτομεί με προϊόντα που απαντούν στις ανάγκες των καταναλωτών αλλά και στην ανάγκη διαφοροποίησης σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό από επώνυμες αλυσίδες εστίασης, µεµονωµένα καταστήματα με χαρακτήρα αυθεντικού burger house και διάφορα street food concepts.
Το νέο concept της Goody's, με νεοϋορκέζικο «άρωμα», στοχεύει κυρίως στα δυναμικά ηλικιακά κοινά και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, αφού δείχνουν αύξηση τζίρων έως 70% και 100%.
Ας σημειωθεί ότι το δίκτυο Goody's Burger House αριθμεί ήδη περισσότερα από 50 εστιατόρια στο δίκτυο της αλυσίδας Goody's, με σημεία σε Αττική, Θεσσαλονίκη και επαρχία, ενώ ταυτόχρονα ο όμιλος ενισχύει και τα υπόλοιπα σήματα εστίασης που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του.
Στα 23 καταστήματα η McDonald's
By TeaLaiumens - Own work
Από την άλλη, η McDonald's απέκτησε παρουσία σε έναν από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς, τη Σαντορίνη, στα Φηρά. Πρόκειται για το 23ο κατάστημα της αλυσίδας McDonald's που λειτουργεί η Premier Capital Ελλάς, η οποία μέσα στα επόμενα τρία χρόνια σκοπεύει να επενδύσει πάνω από 9,6 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία οκτώ ακόμη εστιατορίων στην Ελλάδα. Μέσα από τις νέες αυτές επενδύσεις, αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 250 νέες θέσεις εργασίας.
Σε ό,τι αφορά το κατάστημα της Σαντορίνης, πρόκειται για επένδυση ύψους 900.000 ευρώ, με τη δημιουργία 24 νέων θέσεων εργασίας. Στο νέο εστιατόριο, πάντως, απασχολούνται συνολικά 35 εργαζόμενοι. Η επιλογή της Σαντορίνης κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Εντάσσεται στη στρατηγική ανάπτυξης του δικτύου στα ελληνικά νησιά που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό ξένων τουριστών, οι οποίοι αποτελούν το κυρίως κοινό των McDonald's. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη η Premier Capital Ελλάς λειτουργεί εστιατόρια με το σήμα McDonald's σε πέντε ακόμη δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, και συγκεκριμένα στη Ρόδο, την Κρήτη, την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο και την Κω.
Ο Victor Tedesco, γενικός διευθυντής της Premier Capital Plc για την Ελλάδα, δήλωσε με αφορμή το νέο κατάστημα στη Σαντορίνη: «Όσο εντείνουμε την παρουσία του brand μας στην ελληνική αγορά, προσφέρουμε σε ακόμη περισσότερους καταναλωτές τη δυνατότητα να απολαύσουν την εμπειρία McDonald's. Ο στόχος για συνέχιση των επενδύσεων και για δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα επιβεβαιώνει ότι πιστεύουμε στις προοπτικές της χώρας και υποστηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες».
Από το 2011, οπότε ανέλαβε την ανάπτυξη του σήματος McDonald's στην Ελλάδα, η Premier Capital Ελλάς έχει επενδύσει ήδη πάνω από 9 εκατ. ευρώ για το άνοιγμα νέων εστιατορίων και την ανακαίνιση των υφισταμένων.
Η… έλευση των Burger King
By Chrisloader - Own work
Σε ό,τι αφορά την Burger King, πληροφορίες αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση θα ξεκινήσει με μικρό αριθμό καταστημάτων στην Αθήνα, ενώ στόχος είναι να φθάσει τα 50 εστιατόρια. Ειδικότερα το επενδυτικό πλάνο, για τη χώρα μας περιλαμβάνει το άνοιγμα τουλάχιστον οκτώ καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2016 και 40 - 50 καταστημάτων στην επόμενη διετία.
Να σημειωθεί ότι η αμερικάνικη αλυσίδα έχει ανακοινώσει από πέρυσι τον Δεκέμβριο τη δημιουργία κοινοπραξίας με την επωνυμία Burger King SEE S.A., η οποία θα αναλάβει την ανάπτυξη του σήματος σε Ιταλία, Πολωνία, Ελλάδα και Ρουμανία.
Ειδικότερα, η Burger King SEE S.A. έχει υπογράψει μια μακροπρόθεσμη σύμβαση master franchise και έχει τα δικαιώματα δικαιόχρησης σε όλες αυτές τις αγορές -ενώ ήδη έχει παρουσία σε αυτές, πλην της Ελλάδας. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας, μέσω της κοινοπραξίας εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 10.000 νέες θέσεις εργασίας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη στα πρώτα πέντε έως επτά χρόνια λειτουργίας της.
Η Burger King, που ιδρύθηκε το 1954, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα fast food στις ΗΠΑ, με πάνω από 14.000 σημεία.
Οι μικρότεροι παίκτες
Τέλος, σημαντικό μερίδιο της πίτας φαίνεται ότι έχουν και οι μικρότεροι παίκτες, καθώς στις επώνυμες αλυσίδες ανήκει περίπου το 30% του τζίρου και το υπόλοιπο πάει στις μικρότερες αλλά και στα μεμονωμένα καταστήματα.
Αλυσίδες και καταστήματα όπως τα ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ στον Πειραιά, τα Just Burgers, το Juicy Grill στο Χολαργό, τα Burger Joint, το νοτιοαφρικάνικο Kozi''s, το American Burger, το Colibri, το Nixon, το Μελίλωτος Streating, το FOOD Str., τα Simply Burger και τα Burgerville, μεταξύ άλλων, αποκτούν κάθε μέρα και μεγαλύτερο κοινό.
Το fast food στην Ελλάδα όχι μόνο δεν «πεθαίνει», αλλά δείχνει σημάδια ανάκαμψης.