Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μέσα από μια ολιστική «καθετοποιημένη» προσέγγιση, ο ελληνικός τουρισμός, ύστερα από μια εξαετία επιτυχιών που φαίνεται να τον οδηγεί σε φάση ωρίμανσης και σταθεροποίησης, μπορεί να εξελιχτεί και να «πατήσει» στην επόμενη ημέρα, με σύγχρονες υποδομές, μείωση της φορολογίας και εξειδικευμένα προϊόντα.
Αυτά μεταξύ άλλων επισήμανε σήμερα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΕΤΕ), Ιωάννης Ρέτσος σε συνάντηση με δημοσιογράφους.
Ο κ. Ρέτσος έδωσε έμφαση ευρύτερα στην ολιστική προσέγγιση του τουριστικού προϊόντος μέσα από μακροχρόνιο πλάνο που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένη κουλτούρα τουρισμού και φιλοξενίας και θα ξεφεύγει από το «στεγνό» πλαίσιο των ποσοτικών στοιχείων και των αριθμών.
Κάνοντας μια μίνι αναδρομή σημείωσε πως την τελευταία 6ετία, παρά την οικονομική κρίση, ο ελληνικός τουρισμός έκανε σημαντικά βήματα προς τον στόχο της ωρίμανσης, ενώ υπήρξαν και μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να γίνουν και έγιναν.
Καταγράφηκε σημαντική εξωστρέφεια με συνεργασία πολιτείας ιδιωτικού τομέα, επιτεύχθηκε κοινωνική ειρήνη με τους εργαζόμενους και θεσμική θωράκιση των τουριστικών επιχειρήσεων.
Το επόμενο βήμα για να αλλάξουμε κατηγορία
Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να αλλάξει «κατηγορία» ο ελληνικός τουρισμός, ο κ. Ρέτσος επισήμανε ότι είναι μια διαδικασία σύνθεσης και συνεργασίας μεταξύ Πολιτείας, τοπικής αυτοδιοίκησης, επιχειρηματιών και εργαζομένων.
Σ' αυτό το πλαίσιο, τόνισε πως μετά από μια 6ετία σημαντικής αύξησης, η ταξιδιωτική εμπειρία δεν αφορά μόνο τη διαμονή, αλλά συνολικά τον προορισμό, οπότε οι επαγγελματίες οφείλουν να προσφέρουν ολοκληρωμένες και πλήρεις υπηρεσίες.
Σ' αυτό το σημείο τόνισε ότι οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελέσουν αιτία για καθυστερήσεις προκειμένου να δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες. Ο προγραμματισμός θα πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου στις περιπτώσεις που είναι εφικτό, να έχουν ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της προσεχούς περιόδου.
Η εξειδίκευση των μέτρων που προτείνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ
Εξειδικεύοντας τις απαραίτητες συνθήκες για να στηριχτεί περαιτέρω ο ελληνικός τουρισμός, να κρατήσει τα κεκτημένα και να κινηθεί μέσω νέων ποιοτικών προσαρμογών προς υψηλότερη κατηγορία στη διεθνή τουριστική κατάταξη, ο κ. Ρέτσος αναφέρθηκε στα εξής:
1. Ενεργειακή Επάρκεια/ Επάρκεια σε νερό
Η αυτονόητη ανάγκη για ρεύμα και νερό χωρίς διακοπές για κατοίκους και τουρίστες.
2. Καθαριότητα (Διαχείριση Απορριμμάτων) – Καθαριότητα / Καλλωπισμός Δημοσίων Χώρων
Η επόμενη αυτονόητη ανάγκη για διαχείριση απορριμμάτων σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και με σεβασμό στο περιβάλλον και τους κατοίκους. Πρέπει να μιλήσουμε για την ανάγκη ανακύκλωσης (μεταξύ άλλων διότι περιορίζει τον όγκο των προς διαχείριση απορριμμάτων) και περιορισμός των single use συσκευασιών.
Ταυτόχρονα καλλωπισμός των δημοσίων χώρων, αισθητική αναβάθμισή τους με μικρό κόστος.
3. Βελτίωση τοπικών οδικών δικτύων και συνοριακών σταθμών (στόχευση οδικός τουρισμός)
Ο οδικός τουρισμός έχει κερδίσει μερίδιο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ενισχύοντας τις ταξιδιωτικές ροές πέραν των δημοφιλών προορισμών και σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πρόοδος σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα τοπικά οδικά δίκτυα που σε πολλές περιοχές είναι σε ιδιαιτέρως κακή κατάσταση, επικίνδυνα. Στο σημείο αυτό, αναφέρθηκε στο σημαντικό θέμα της οδοσήμανσης.
4. Εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών
Έργα υποδομής (που αφορούν στην ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, δηλαδή μικρά ή μεγάλα έργα) λιμανιών και μαρίνων.
Για τα αεροδρόμια, με την παραχώρηση στη Fraport, τα αντίστοιχα θέματα έχουν λυθεί ή έχουν δρομολογηθεί.
5. Επαρκής αστυνόμευση
Η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός στα ματιά των ξένων επισκεπτών μας.
6. Ενίσχυση Υπηρεσιών Υγείας
Η βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας είναι αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους προς τους πολίτες και τους επισκέπτες, για όλο τον χρόνο.
7. Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, πολυσυζητημένα ζητήματα έχουν εξαντληθεί σε επίπεδο δημόσιο διαλόγου, οπότε αυτό που απαιτείται είναι ξεκάθαρο πλαίσιο που θα εφαρμόζεται σε θέματα ωραρίου, λειτουργίας, στελέχωσης, καθαριότητας των ιδίων των χώρων, αλλά και επιμέρους δραστηριοτήτων όπως τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια.
8. Κυκλοφοριακά θέματα – Προβλήματα τοπικών «υπερφορτωμένων» κοινωνιών
Τέλος, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ αναφέρθηκε στο μεγάλο θέμα της διαχείρισης της κυκλοφορίας και στα προβλήματα που συναντώνται σε… υπερφορτωμένες τουριστικά περιοχές.
Τόνισε πως για τους προορισμούς που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, θα πρέπει να μην αφήνονται στην τύχη τα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης, αλλά να αντιμετωπίζονται οργανωμένα και με υπεύθυνη μέριμνα.
Τα παραπάνω θα έπρεπε να γίνουν είτε έχουμε τουρισμό ως χώρα, είτε όχι. Άλλωστε, για να έχουμε ευχαριστημένους τουρίστες πρέπει να έχουμε αρχικά ευχαριστημένους κατοίκους.
Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, οι πολίτες θα πρέπει να θέσουν αυτά τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο και να καλέσουν τους υποψηφίους να τοποθετηθούν. Η καλή λειτουργία προορισμών μεταξύ άλλων επιβάλλεται και για την προστασία του brand-name της χώρας, ενόψει διαχείρισης μεγάλου αριθμού επισκεπτών.
9. Φορολογία - ανταγωνιστικότητα
Έχουμε επανειλημμένα τονίσει πως η υπερφορολόγηση στερεί ανταγωνιστικότητα από το τουριστικό μας προϊόν. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς πως σε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις η ανελαστικότητα στην τιμή πώλησης, δεν βοηθά.
Τελευταίο σημείο, αφορά στους εργαζομένους
Στα χρόνια της κρίσης ο τουριστικός τομέας προστάτευσε τα εργασιακά δικαιώματα γιατί αυτοί οι άνθρωποί μας είναι το «πρόσωπό» μας στον επισκέπτη. Άρα θέλουμε ικανοποιημένους εργαζόμενους. Αυτή ήταν η στρατηγική μας όλα αυτά τα χρόνια, πάνω σε αυτή χτίσαμε το consensus και αυτό θέλουμε να διατηρήσουμε και μελλοντικά...
Όπως σας έχω πει και σε προηγούμενες συναντήσεις μας υπάρχουν τρείς λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν την ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού.
Επιτυχίες, προκλήσεις και προβλήματα
Επιτυχίες, γιατί ο ελληνικός τουρισμός ενισχύθηκε, το κοινωνικό του αποτύπωμα και η κοινωνική του διάσταση εμπεδώθηκε και αυξήθηκε.
Προκλήσεις, γιατί ο ανταγωνισμός αυξάνεται, οι καιροί αλλάζουν, τα πάντα εξελίσσονται ραγδαία και απαιτούν από εμάς διαρκείς προσαρμογές και κανένα εφησυχασμό.
Και τέλος, υπάρχουν και τα προβλήματα όπως είναι η υπερφορολόγηση, τα ζητήματα των υποδομών, τα πολλά διαρθρωτικά ή θεσμικά θέματα που παραμένουν άλυτα, ή διογκώνονται και αναζητούν επείγουσες λύσεις.
Θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι ο τουρισμός δεν είναι «μάνα εξ ουρανού».
Χρειάζεται πολύ συγκεκριμένος στρατηγικός σχεδιασμός για να μπορέσει μια περιοχή να αναπτυχθεί σωστά και βιώσιμα και να έχει οφέλη από την τουριστική ανάπτυξη.
Για να μπούμε όλοι μαζί στη νέα φάση ωριμότητας, όπως σας ανέφερα και στον πρόλογό μου.
Ο τουρισμός είναι υπόθεση των πολλών και όχι των λίγων.
Γι' αυτό και αν με ρωτάγατε τι «βλέπω» ως προτεραιότητα, θα σας μιλούσα για συνέργειες.
Συνέργειες, συνεργασίες, σύνθεση δυνάμεων
Εμείς από την πλευρά μας τόσο με το ΙΝΣΕΤΕ, όσο και με τη MARKETING GREECE κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε, τόσο σε επίπεδο εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης, όσο και σε επίπεδο επικοινωνίας.
Κοιτάμε στο μέλλον και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού.
Είμαστε εδώ και για τα εύκολα και για τα δύσκολα …
Έχουμε όλα τα εργαλεία, όλη την τεχνογνωσία, για να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όλες τις προκλήσεις που θα εμφανιστούν.
Και να οδηγήσουμε τον ελληνικό τουρισμό σε μια νέα, ακόμα καλύτερη, ακόμα πιο ώριμη, σταθερή και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης.
Φωτογραφία intime news