Εμφανές είναι το πλήγμα από την πανδημία και το lockdown στα αποτελέσματα του ομίλου Fourlis, καθώς καταγράφεται μείωση στον κύκλο εργασιών αλλά και ζημιές σε επίπεδο εννεαμήνου, όμως τα κέρδη 4,2 εκατ. ευρώ στο 3ο τρίμηνο, βελτίωσαν μερικώς τη γενική εικόνα.
Το 3ο τρίμηνο (περίοδος Ιούλιος, Αύγουστος και Σεπτέμβριος) ήταν το καλύτερο έως τώρα στην τρέχουσα χρονιά για τον όμιλο, καθώς σ’ αυτό το διάστημα τα καταστήματα παρέμειναν ανοικτά. Πιο αναλυτικά, ο κύκλος εργασιών της Fourlis στο 3ο τρίμηνο έφτασε στα 119,8 εκατ. ευρώ έναντι 132,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, μειωμένος κατά 9,3%. Στο σύνολο του εννεαμήνου, ο κύκλος εργασιών έφτασε στα 279,3 εκατ. ευρώ έναντι 339,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά 17,7%, λόγω της σημαντικής επίδρασης των μέτρων κατά της εξάπλωσης της πανδημίας.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA), το τρίτο τρίμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν στα 17,5 εκατ. ευρώ έναντι 21,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ σε επίπεδο 9μήνου διαμορφώθηκαν στα 33,4 εκατ. ευρώ έναντι 44,4 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019. Τα κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ), το τρίτο τρίμηνο του 2020 κατήλθαν σε 10,1 εκατ. έναντι 13,0 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ σε σύνολο εννεαμήνου έπεσαν στα 10,9 εκατ. ευρώ από 20,3 εκατ. το εννεάμηνο του 2019.
Τα κέρδη προ φόρων, το τρίτο τρίμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν στα 5,2 εκατ. σε σχέση με 8,9 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2019, ενώ σε σύνολο εννεαμήνου οι ζημίες προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 3 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 7,9 εκατ. το εννεάμηνο του 2019. Όπως προαναφέρθηκε, στο 3ο τρίμηνο η Fourlis παρουσίασε κέρδη μετά φόρων 4,2 εκατ. ευρώ, ενώ για το σύνολο του εννεάμηνου είχε ζημίες μετά από φόρους 3,1 εκατ. ευρώ.
Δανεισμός και πορεία λιανικής
Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου Fourlis κατά την 30/09/2020 ήταν 113,9 εκατ., σε σχέση με 116,3 εκατ. ευρώ που ήταν στη λήξη του 1ου εξαμήνου του 2019. Η λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων (ΙΚΕΑ), το τρίτο τρίμηνο του 2020 παρουσίασε πωλήσεις 75,7 εκατ. μειωμένες κατά 11,2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (85,2 εκατ.). Σε σύνολο εννεαμήνου παρουσίασε πωλήσεις 181,7 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 16,7% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2019 (218,1 εκατ.).
Οι πωλήσεις στην Ελλάδα το εννεάμηνο του 2020 μειώθηκαν κατά 18,6%, ενώ στις υπόλοιπες χώρες οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 13,4% συγκρινόμενες με το εννεάμηνο του 2019. Το EBITDA το τρίτο τρίμηνο του 2020 κατήλθε στα 11,0 εκατ. έναντι 13,6 εκατ. το τρίτο τρίμηνο του 2019, ενώ σε σύνολο εννεαμήνου το EBITDA διαμορφώθηκε στα 21,3 εκατ. ευρώ έναντι 25,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019.
Τα κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ) το τρίτο τρίμηνο του 2020 ήταν 8,2 εκατ. ευρώ έναντι 9,8 εκατ. το τρίτο τρίμηνο του 2019. Σε σύνολο εννεαμήνου, τα κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ) περιορίστηκαν στα 12,8 εκατ. ευρώ έναντι 14,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019. Τα κέρδη προ φόρων το τρίτο τρίμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν σε 5,7 εκατ. ευρώ, ενώ σε σύνολο εννεαμήνου τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν ήταν στα 4,7 εκατ. ευρώ.
Τα «μικρά» ΙΚΕΑ και η πορεία της Intersport & The Athlete’s Foot
Σήμερα, λειτουργούν συνολικά οκτώ καταστήματα ΙΚΕΑ, πέντε από αυτά στην Ελλάδα, ένα στην Κύπρο, και δύο στη Βουλγαρία. Επίσης λειτουργούν εννέα σημεία παραγγελιοληψίας (Pick-up-Point) προϊόντων ΙΚΕΑ. Έξι από αυτά στην Ελλάδα, δύο στην Βουλγαρία και ένα στην Κύπρο. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της ΙΚΕΑ (e-commerce) αναπτύχθηκαν με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό και στις τρείς χώρες, ιδιαίτερα κατά τους μήνες εφαρμογής των μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Το πρώτο μεσαίου μεγέθους κατάστημα ΙΚΕΑ 8.000 τ.μ. περίπου, ξεκίνησε τη λειτουργία του στο 3ο τρίμηνο του 2020 στη Βάρνα Βουλγαρίας, ενώ το πρώτο μικρού μεγέθους κατάστημα ΙΚΕΑ επιφάνειας 2.000 τ.μ. στον Πειραιά, έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει αμέσως μετά την περίοδο απαγόρευσης λειτουργίας της αγοράς.
Στη λιανική αθλητικών ειδών (Intersport & The Athlete’s Foot), οι πωλήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν στα 44,1 εκατ. παρουσιάζοντας μείωση 5,9% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του 2019 (46,9 εκατ.). Σε σύνολο εννεαμήνου οι πωλήσεις μειώθηκαν στα 97,7 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 19,4% σε σχέση με το εννεάμηνο που ήταν στα 121,2 εκατ. ευρώ.
Στην Ελλάδα οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 10,9%. Στις υπόλοιπες χώρες παρουσιάστηκε μεσοσταθμική μείωση 28,9%. Η δραστηριότητα λιανικής πώλησης αθλητικών ειδών το τρίτο τρίμηνο του 2020, παρουσίασε EBITDA 6,7 εκατ. ευρώ έναντι 7,9 εκατ. το τρίτο τρίμηνο του 2019. Σε σύνολο εννεαμήνου το EBITDA ανήλθε σε 13,2 εκατ. έναντι 19,4 εκατ το 2019. Τα κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ), το τρίτο τρίμηνο του 2020, κατήλθαν στα 2,2 εκατ. ευρώ έναντι 3,7 εκατ. το τρίτο τρίμηνο του 2019.
Σε σύνολο εννεαμήνου οι ζημίες προ τόκων και φόρων διαμορφώθηκαν στα 0,5 εκατ. έναντι κερδών προ τόκων και φόρων 6,6 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019. Τα κέρδη προ φόρων σε επίπεδο τριμήνου ήταν μηδενικά, ενώ σε σύνολο εννεαμήνου η δραστηριότητα παρουσίασε ζημιές προ φόρων ύψους 6,4 εκατ.
Το δίκτυο καταστημάτων και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις
Ο όμιλος Fourlis αριθμεί σήμερα 139 καταστήματα στη λιανική αθλητικών ειδών. Το δίκτυο καταστημάτων Intersport αποτελείται από 53 καταστήματα στην Ελλάδα, 34 στη Ρουμανία, 20 στην Τουρκία, 9 στη Βουλγαρία και 6 στην Κύπρο. Αντιστοίχως λειτουργούν 14 καταστήματα The Athlete’s Foot στην Ελλάδα και 3 στην Τουρκία.
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις (e-commerce) αναπτύχθηκαν με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό στην Ελλάδα, ενώ το κανάλι ηλεκτρονικών πωλήσεων είναι ήδη σε λειτουργία και στις υπόλοιπες χώρες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος. Παρά τις προκλήσεις των καιρών, ο όμιλος Fourlis συνέχισε τις επενδύσεις σε ότι αφορά την ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων, των πληροφοριακών συστημάτων και τη λειτουργία των logistics centers, προκειμένου η επιχειρησιακή και εμπορική του λειτουργία όχι μόνο να συνεχίζεται απρόσκοπτα, αλλά και να ενισχυθεί περαιτέρω.
Στο πλαίσιο αυτό, ολοκληρώθηκε εντός του 3ου τριμήνου 2020 η επέκταση κατά 7.500 τ.μ. της επιφάνειας αποθήκευσης και διαχείρισης παραγγελιών ηλεκτρονικού εμπορίου για την αυτοματοποίηση της παροχής των σχετικών υπηρεσιών. Έτσι, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στο εννεάμηνο του 2020 έφτασαν τα 39 εκατ. έναντι 25 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2019 αυξημένες κατά 56%.