Του Γιώργου Φιντικάκη
Κενά στο Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα με εργαζόμενους από τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ επιχειρεί να καλύψει η κυβέρνηση, ενώ την ίδια στιγμή ξεπερνούν το 1,5 εκατομμύριο οι άνεργοι από τον ιδιωτικό τομέα, πολλοί εκ των οποίων με πλουσιότερα βιογραφικά από τους πρώτους.
Σε μια προσπάθεια να εκτονώσει τις απεργίες, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας παρουσίασε αργά χθες το βράδυ στα συνδικάτα των λιμενεργατών και υπαλλήλων των λιμανιών τη πρόταση της κυβέρνησης (σσ: επεξεργασμένη από τον υπ. Εργασίας Γ.Κατρούγκαλο) για μετατάξεις προσωπικού από τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ σε άλλους φορείς του Δημοσίου.
Τι προβλέπει το σχέδιο; Τη δυνατότητα στους εργαζόμενους του ΟΛΠ να υποβάλλουν έως τις 31/6/2017 αίτημα συμμετοχής στο πρόγραμμα μετατάξεων του Δημοσίου, με ημερομηνία υλοποίησης έως τις 31/12/2017. Αντίστοιχα οι ημερομηνίες για τον ΟΛΘ είναι 31/6/2018 και 31/12/2018. Πόσους αφορά από τους 1.150 εργαζόμενους του ΟΛΠ και τους 340 του ΟΛΘ, η δυνατότητα μετατάξεων δεν ειναι σαφές.
Ακριβώς αυτή η ασάφεια, το γεγονός δηλαδή ότι το κυβερνητικό σχέδιο δεν μιλά για συγκεκριμένο αριθμό μετατάξεων, έκανε τους απεργούς να μην το αποδεχθούν. Εξήγγειλαν χθες νέα 48ωρη απεργία για σήμερα και αύριο, καθώς και αποχή από τα καθήκοντά τους το Σάββατο, την Κυριακή και την αργία του Αγίου Πνεύματος.
Ταλαιπωρίας συνέχεια επομένως για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων, που στην πλειοψηφία τους είναι ηλικιωμένοι, καθώς αυτό το γκρουπ είναι και ο βασικός πελάτης της κρουαζιέρας. Σήμερα τα πλοία που πιάνουν Πειραιά έχουν 6.117 επιβάτες, ενώ για το τριήμερο του Σαββατοκύριακου μαζί με την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος έχουν προγραμματιστεί αφίξεις με 10.616 τουρίστες. Άγνωστο πως θα εξυπηρετηθούν οι χιλιάδες αυτών των τουριστών, και ενώ η θερμοκρασία τις επόμενες ημέρες αναμένεται να χτυπήσει και 38 βαθμούς Κελσίου.
Εδώ και είκοσι ημέρες οι απεργοί απαγορεύουν στα λεωφορεία των εταιρειών της κρουαζιέρας να εισέρχονται στο λιμάνι και να μεταφέρουν τους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Εξ ου και οι τουρίστες αναγκάζονται σε πεζοπορία μέχρι την έξοδο του λιμανιού μεταφέροντας οι ίδιοι τις βαλίτσες τους.
«Αναμένουμε, έστω και τώρα, η κυβέρνηση να εγκαταλείψει τις γενικόλογες αναφορές και τις κωλυσιεργίες και να δώσει λύση, που δεν είναι άλλη, από την θεσμοθέτηση της εργασιακής συνέχειας, με θεσπισμένες εργασιακές σχέσεις», αναφέρει η ανακοίνωση των ενώσεων των εργαζομένων.
Κοινή εκτίμηση όσων παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις είναι ότι οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι να ψηφιστεί η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ στη Βουλή, δηλαδή έως τα τέλη Ιουνίου, σύμφωνα με το "συμπληρωμένο μνημόνιο", που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα.
Η κυβέρνηση ωστόσο θα ήθελε η απεργία να έχει τελειώσει μέχρι τις αρχές Ιουλίου, οπότε και θα επισκεφθεί το Πεκίνο ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, και θεωρείται μαθηματικά βέβαιο ότι θα εισπράξει την ανησυχία των Κινέζων για τα τεκταινόμενα στον Πειραιά και τη τύχη της επένδυσής τους.
Το ανησυχητικό είναι ότι τη Δευτέρα καταφθάνει στο Πειραιά το "Carnival Vista", το μόνο μεγάλο ξένο κρουαζιερόπλοιο που χρησιμοποιεί φέτος τον Πειραιά ως home port, σημείο δηλαδή εκκίνησης και τερματισμού των πλόων του. Η μετατροπή ενός λιμανιού σε home port για τη κρουαζιέρα είναι κορυφαίας σημασίας και έχουν καταβληθεί μεγάλες προσπάθειες για να έρθουν τέτοια πλοία στον Πειραιά. Το "Carnival Vista" είναι συμφερόντων της εταιρείας στην οποία εργάζεται ο Μπιλ Σαρπ, αντιπρόεδρος της Holland America (ένα από τα μεγαλύτερα μπραντ του κολοσσού Carnival). Πριν από μερικές ημέρες ο Σαρπ είχε αποστείλει επιστολή στη διοίκηση του ΟΛΠ, όπως και στη Cosco, προειδοποιώντας τους πως αν οι απεργίες συνεχιστούν, η εταιρεία του θα εξετάσει ξανά κατά πόσο είναι φρόνιμο τα πλοία της να χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως home port.