Με τις τουριστικές ροές από την Βρετανία να αποτελούν τον αστάθμητο παράγοντα για τη φετινή πορεία της εγχώριας τουριστικής αγοράς, ο Μπόρις Τζόνσον δέχεται ισχυρές πιέσεις από αεροπορικές εταιρείες για να αναθεωρήσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς προς τις «πορτοκαλί» χώρες. Μια εξέλιξη που θεωρείται θετική για τον ελληνικό τουρισμό.
Την ίδια στιγμή αμφίσημα είναι τα μηνύματα των Βρετανών σχετικά με την πρόθεσή τους να κάνουν φέτος ταξίδια.
Στόχος των πιέσεων που δέχεται ο Βρετανός πρωθυπουργός από τις αεροπορικές εταιρείες και φορείς τουρισμού είναι να αλλάξει τακτική και να επιτρέψει στους πολίτες της χώρας του να ταξιδέψουν εκτός Βρετανίας, χωρίς να έχουν την υποχρέωση να παραμείνουν σε καραντίνα κατά την επιστροφή τους. Σύμφωνα με δημοσιεύματα η βρετανική κυβέρνηση εξετάζει τις πιθανότητες να αλλάξει στρατηγική και να «ανοίξει» τα ταξίδια προς τις πορτοκαλί περιοχές.
Μια τέτοια εξέλιξη σηματοδοτεί την «κάθοδο» Βρετανών τουριστών πιο γρήγορα από τα τέλη Ιουλίου που αναμένεται να αναθεωρηθούν τα μέτρα στη Βρετανία. Όπως επισημαίνουν φορείς του κλάδου σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί η στροφή της βρετανικής κυβέρνησης, τότε θα υπάρχει μια κάποια κίνηση από τη Βρετανία, η οποία έως σήμερα δεν παρατηρείται.
Στην αλλαγή της πολιτικής της Βρετανίας αναφέρθηκε σήμερα και ο Υπουργός Υγείας, Ματ Χανκοκ, που σημείωσε πως η Βρετανία εργάζεται για να χαλαρώσει τους περιορισμούς στους πλήρως εμβολιασμένους.
Ωστόσο, πηγές της αγοράς εκτιμούν πως στην ουσία η αγορά θα ανοίξει από τα μέσα Ιουλίου και ύστερα, με τη μισή σεζόν στην ουσία να έχει χαθεί. Σημειώνεται πως στις 28 Ιουνίου αναμένεται η επόμενη αναθεώρηση του «traffic light system» καιο δεν αποκλείεται η υιοθέτηση μιας πιο ευνοϊκής πολιτικής σε σχέση με τις «πορτοκαλί» χώρες, ανάμεσα στις οποίες βρίσκεται και η χώρα μας.
Κομβικό ρόλο στην ενδεχόμενη στροφή της βρετανικής κυβέρνησης είναι οι ασκούμενες πιέσεις από τις αεροπορικές εταιρείες με την British Airways, την easy Jet και τη Ryanair να καλούν την κυβέρνηση να επιτρέψει στους εμβολιασμούς να ταξιδέψουν και να μην τίθενται σε καραντίνα.
Μάλιστα αεροπορικές εταιρείες, όπως η Ryanair προσφεύγει στη δικαιοσύνη κατά του συστήματος αξιολόγησης των προορισμών, κατηγορώντας τον Μπόρις Τζόνσον για αδιαφάνεια για την επιλογή των προορισμών και αυτοσχεδιασμό.
Η βρετανική αγορά είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική τουριστική σεζόν. Ο εισερχόμενος τουρισμός από το Ην. Βασίλειο εμφάνισε την περίοδο 2017-2019 αύξηση κατά +16,6% (από 3,0 εκατ. το 2017 σε 3,5 εκατ. το 2019) σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Office for National Stastics. . Επιμέρους, 2018: -2,0% στα 2,9 εκατ. και 2019: +18,9% στα 3,5 εκατομμύρια.
Το μερίδιο αγοράς της βρετανικής αγοράς στον εισερχόμενο τουρισμό για το 2019 φθάνει το 11,2%, όταν το 2017 ήταν 11,0%. Οι αφίξεις από το Ην. Βασίλειο εμφανίζουν έντονη εποχικότητα με το 85,7% των αφίξεων για το 2019 να καταγράφεται στα Q2 και Q3, ενώ τα αντίστοιχα μεγέθη για το Q1 και Q4 ήταν 4,1% και 10,2%.
Τα παραπάνω καταδεικνύουν γιατί είναι πολύ σημαντική αγορά, καθώς είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τη χώρα μας με την ιδιομορφία πως οι Βρετανοί δαπανούν μεγάλα χρηματικά ποσά για τη διασκέδασή τους εκτός των ξενοδοχείων, τονώνοντας τις τοπικές οικονομίες.
Ακόμη όμως και αν επιτραπούν τα ταξίδια στους «πορτοκαλί» προορισμούς αστάθμητος παράγοντας είναι το τι θα πράξουν οι Βρετανοί. Σχεδόν ένας στους 10 τ επιθυμεί να πραγματοποιήσει διακοπές στο εξωτερικό το συντομότερο δυνατό ή διαβεβαιώνει ότι θα μπορέσει να ταξιδέψει στο εξωτερικό πριν από το τέλος του έτους, σύμφωνα με έρευνα του Travel Weekly.
Μια έρευνα από την Service Science και την Kantar τον Μάιο δείχνει ότι το 31% των ενηλίκων του Ηνωμένου Βασιλείου σκοπεύουν να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό έως τον Απρίλιο του επόμενου έτους, αλλά από αυτούς μόνο το 15% – ή μόλις το 5% του ενήλικου πληθυσμού – θα «ταξιδέψει με την πρώτη ευκαιρία».