Του Απόστολου Σκουμπούρη
Σε 25 εκατ. ευρώ επενδύσεις συντήρησης έχει προχωρήσει η κοινοπραξία που έχει την ευθύνη της Γέφυρας Ρίου Αντιρρίου και η οποία συμπλήρωσε 15 χρόνια από την ημέρα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία, αλλάζοντας για πάντα τα δεδομένα σ' όλη τη δυτική Ελλάδα, στις μεταφορές, το εμπόριο αλλά και την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών.
Η Γέφυρα βρίσκεται σε ανοδική τροχιά από πλευράς διέλευσης οχημάτων, μετά τη μεγάλη μείωση που είχε υποστεί στο απόγειο της οικονομικής κρίσης, τα έτη 2013 έως 2015. Συνολικά, οι τεχνικές αναβαθμίσεις, μαζί με τα 13 εκατ. ευρώ που δόθηκαν την πρώτη διετία κάτι που «απαίτησε» το έργο, φτάνουν τα 38 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για όλα τα κόστη συντήρησης, που περιλαμβάνουν τα πάντα, για τη λειτουργία, την υποστήριξη και τη βιωσιμότητα της Γέφυρας αυτά τα 15 χρόνια.
Αυτά μεταξύ άλλων τόνισαν τα στελέχη της Γέφυρας Α.Ε., ή πιο γνωστής ως Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης, που ενώνει το Ρίο με το Αντίρριο από το 2004, σε εκδήλωση που έγινε το Σαββατοκύριακο στην περιοχή, με αφορμή τη συμπλήρωση 15 χρόνων από την παράδοση αυτού του κολοσσιαίου έργου στην κυκλοφορία. Η Γέφυρα έχει φτάσει σταδιακά σε λειτουργική κερδοφορία, όμως οι μέτοχοι – λόγω της οικονομικής κρίσης των τελευταίων ετών – δεν έχουν πάρει το αρχικό κεφάλαιο επένδυσης.
Θυμίζουμε ότι η κοινοπραξία που έως το 2039 έχει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της Γέφυρας είναι η γαλλική VINCI, που έχει το 57% των μετοχών, η AVAX έχει το 22% και η ΑΚΤΩΡ το 21%. Η Γέφυρα ήταν από τις πλέον δύσκολες στην κατασκευή και τη στατικότητά της σε παγκόσμιο επίπεδο, έχοντας πάρει και εννέα βραβεία γι' αυτό. Θυμίζουμε πως το αρχικό όραμα και η σύλληψη της ιδέας για την ένωση Ρίου – Αντιρρίου ήρθε από τον Χαρίλαο Τρικούπη το 1889.
Η Γέφυρα είναι ένα σύγχρονο μνημείο
Όπως τόνισε στην παρουσίαση ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της Γέφυρα Α.Ε. και δόκτωρ Γεφυροποιίας Παναγιώτη Παπανικόλας, μετά από 15 χρόνια λειτουργίας, αποφασίσαμε ότι έπρεπε να κάνουμε έναν απολογισμό του τι έχει γίνει έως τώρα, ποια είναι τα δεδομένα, τα στοιχεία για τις διελεύσεις, τα κόστη και τελικώς τι ακριβώς προσφέρει ευρύτερα αυτή η γέφυρα.
«Η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου είναι ένα σύγχρονο μνημείο τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπανικόλας, που ήταν ο κύριος μελετητής του έργου και ο τεχνικός διευθυντής καθ' όλη τη διάρκεια της κατασκευής της. Είμαστε ιδιωτική εταιρεία που παρέχει δημόσιες υπηρεσίες» τόνισε.
Στα 44 εκατ. ευρώ ο τζίρος το 2018
Ο κ. Παπανικόλας τόνισε ότι ο κύκλος εργασιών το 2018 ήταν περίπου 44,5 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 αναμένεται αύξηση περίπου 2% στα έσοδα και στη λειτουργική κερδοφορία. Επισήμανε τη μεγάλη ανάγκη να αλλάξει η κουλτούρα ανάμεσα στους διαχειριστές των μεγάλων οδικών αξόνων ώστε να υπάρξει διαλειτουργικότητα, ήτοι η συνεργασία και οι «κοινές» προσφορές και διευκολύνσεις ανάμεσα σε όσους χρησιμοποιούν συνολικά το οδικό δίκτυο.
Η Γέφυρα κατέχει εννέα διεθνή βραβεία για τη μελέτη και την κατασκευή της και είναι σχεδιασμένη ώστε να αντέχει φυσικά φαινόμενα, όπως είναι σεισμοί, τεκτονικές μετακινήσεις, και υψηλοί άνεμοι που υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.
Αυτή τη 15ετία έχουν καταγραφεί 61.797.672 διελεύσεις οχημάτων, με το 84% εξ αυτών να είναι αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, το 8% φορτηγά, 6% μοτοσυκλέτες και 2% λεωφορεία.
Το ρεκόρ σε διέλευση οχημάτων έγινε το 2009 με πάνω από 5 εκατ. οχήματα, ενώ κατά τη διάρκεια της κρίσης, τα έτη 2013-14-15, η διέλευση έπεσε στα 3 εκατ. οχήματα ετησίως. Την τελευταία τριετία έχει ανακτηθεί μερικώς η κίνηση, η οποία φτάνει στα επίπεδα του 2011.
Ρόλο στην σταδιακή αύξηση των διελεύσεων παίζει ασφαλώς η προσαρμοστικότητα της τιμολογιακής πολιτικής της εταιρείας και στα εκπτωτικά προϊόντα που προσφέρει, όπως επίσης και στο γεγονός ότι πλέον η γέφυρα έχει συνδεθεί με τους αυτοκινητόδρομους Κορίνθου-Πατρών και Αντιρρίου- Ιωαννίνων.
Παράλληλα, τονίστηκε πως τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας, η χρήση από οδηγούς των πέριξ περιοχών ήταν μόλις στο 25%, ενώ πλέον αυτό το ποσοστό έχει ανέλθει στο 40%, κάτι που δείχνει ότι η γέφυρα έχει ενώσει δύο περιοχές.
Σε αυτό έχουν παίξει ρόλο τα πακέτα διευκολύνσεων που παρέχονται για συχνές διελεύσεις, ημερήσιες μετακινήσεις κ.λπ. Τονίστηκε ότι το 61% πληρώνει το πήρες κόμιστρο που είναι 13,5 ευρώ, ενώ το 39% είναι με έκπτωση εκ των διελεύσεων, κάτι που δείχνει το μέσο όρο κόστους διέλευσης στα 11,27 ευρώ για ένα Ι.Χ.
Παράλληλα υπάρχει πρόγραμμα διευκολύνσεων για όσους εργάζονται στην απέναντι πλευρά της Γέφυρας, οπότε για έναν που χρησιμοποιεί 40 φορές το μήνα (22 εργάσιμες), το μέσο ημερήσιο κόστος διέλευσης πέφτει στα 5,5 ευρώ.
Καινοτομία στη συντήρηση και ασφάλεια
Η εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα δικό της πρωτοποριακό σύστημα… ιχνηλασιμότητας και παρακολούθησης της συμπεριφοράς της Γέφυρας μετά από σεισμούς. Πρόκειται για σύστημα «έξυπνης παρακολούθησης για τη διαχείριση σεισμικών συμβάντων. Είναι ένα ειδικό σύστημα που «χωρίζει» τη γέφυρα σε τμήματα και δίνει στοιχεία αναλυτικά για τη στατικότητα, τις μικρομετακινήσεις και όλες τις τυχόν διαφοροποιήσεις.
Συνάμα, περισσότερα από 5.700 δομικά στοιχεία ελέγχονται και επιθεωρούνται συνεχώς από το εξειδικευμένο προσωπικό της Τεχνικής Διεύθυνσης της Γέφυρας, αλλά και από εναερίτες, δύτες, ειδικά μηχανήματα.
Σημειώνεται πως η τοποθεσία που έχει δημιουργηθεί η Γέφυρα συγκεντρώνει πολύ δύσκολα περιβαλλοντικά φαινόμενα, όπως συχνούς σεισμούς, τρομερό αέρα, ενώ υπάρχει και το μόνιμο πρόβλημα ότι η Πελοπόννησος… ξεμακραίνει από τη Στερεά Ελλάδα κάποια χιλιοστά ανά έτος.
Σ' ό,τι αφορά τα ζητήματα ασφαλείας, ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Παπανικόλας στο γεγονός ότι ούτε κατά την κατασκευή, ούτε κατά τη λειτουργία και συντήρηση αυτά τα 15 χρόνια, δεν υπήρξε κανένα σοβαρό ατύχημα, χάρη στην επισταμένη συστηματική προσπάθεια της εταιρείας. Στη Γέφυρα Α.Ε. απασχολούνται περίπου 100 μόνιμοι άμεσα εργαζόμενοι.