Έντονη κινητικότητα στα ενεργειακά της Ανατολικής Μεσογείου με τον αγωγό από την Ισραηλινή ΑΟΖ προς την Ελλάδα να επανέρχεται στο προσκήνιο, την στιγμή που η Τουρκία πιέζει ώστε μέσω της λύσης του Κυπριακού να εξασφαλίσει τον έλεγχο της μεταφοράς του φυσικού αερίου της περιοχής προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ισραηλινά ΜΜΕ την Δευτέρα θα πραγματοποιηθούν στα γραφεία της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, υψηλού επιπέδου επαφές μεταξύ του Γενικού Διευθυντή του ισραηλινού υπουργείου ενέργειας και υποδομών Σαούλ Μέριντορ και εκπροσώπων της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Κύπρου με σκοπό την προετοιμασία μιας Συνόδου μεταξύ των τεσσάρων χωρών σε επίπεδο Υπουργών Ενέργειας τον Φεβρουάριο στο Ισραήλ. Στο επίκεντρο των διεργασιών είναι ο αγωγός που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από το κοίτασμα Λεβιάθαν αρχικά, προς την Ευρώπη.
Η παρέμβαση του CEO της ιταλικής εταιρίας ηλεκτρισμού Enel Group, κ. Φρανσέσκο Σταράτσε, ήταν καθοριστική, καθώς ενημέρωσε τον ισραηλινό υπουργό ενέργειας και υποδομών Γιουβάλ Στάινιτς σε συνάντηση που είχαν στην διάρκεια ενός ενεργειακού συνέδριου στο Αμπού Ντάμπι, για το ενδιαφέρον της εταιρίας του να προμηθευτεί φυσικό αέριο από το Ισραήλ για τις ανάγκες των καταναλωτών στην Ιταλία.
Και σύμφωνα με ισραηλινές πηγές ο Ιταλός εξέφρασε το ενδιαφέρον της χώρας του να προμηθευτεί φυσικό αέριο από το Ισραήλ ως εναλλακτικό στις ποσότητες του φυσικού αερίου που προμηθεύεται από την Βόρειο Θάλασσα οπού οι ποσότητες όλο και μειώνονται.
Η Enel, η πρώην κρατική εταιρία ηλεκτρισμού, ιδιωτικοποιήθηκε το 1990 αλλά η ιταλική κυβέρνηση συνεχίζει να κατέχει το ? των μετοχών της.
Σύμφωνα με την ισραηλινή οικονομική ιστοσελίδα «Globes» οι αξιωματούχοι από τις τέσσερις χώρες θα συζητήσουν το εγχείρημα της κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου από το κοίτασμα Λεβιάθαν στην Ιταλία, μέσω Κύπρου και Ελλάδας, που θα είναι ο πιο μεγάλος αγωγός αυτού του είδους στον κόσμο με μήκος 2000 χιλιομέτρων. Ο αγωγός αυτός θα συνδέει ουσιαστικά το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν, το κυπριακό Αφροδίτη και όσα ακόμη κοιτάσματα ανακαλυφθούν, με την Ιταλία και από εκεί σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ήδη από τις ευρωπαϊκές χώρες έχει εκφρασθεί η θέση ότι το φιλόδοξο αυτό εγχείρημά πρέπει να αναλάβει η EDISON μια από τις πιο σημαντικές ενεργειακές εταιρίες που ελέγχεται από την γαλλική κρατική εταιρία ηλεκτρισμού EDF, και έχει ήδη εμπλακεί στις έρευνές στις ΑΟΖ του Ισραήλ και της Αίγυπτου. Σύμφωνα με έρευνα που έχει πραγματοποιήσει η EDISON σε συνεργασία με την Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν, ο αγωγός προς την Ελλάδα θα κοστίσει 5,7 δισ. δολάρια.
Στο Σχέδιο αυτό θα πρέπει να προστεθεί ένας ακόμη αγωγός μήκους 240 χιλιομέτρων από την Ελλάδα προς ιταλική ακτή στην περιοχή του Μπρίντιζι, που θα καταλήγει στην Ρώμη μεταφέροντας ανά έτος 12bcm φυσικού αερίου.
Προβλέπεται μάλιστα ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί και θα λειτουργήσει από τις ιδιωτικές εταιρίες με την στήριξη όμως της Ε.Ε. και την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Κάποιοι από τους ειδικούς, εκφράζουν αμφιβολίες για την βιωσιμότητα του αγωγού, και τονίζουν ότι το μεγάλο κόστος του αγωγού θα αυξήσει τις τιμές κατά 3-4 δολάρια ανά θερμική μονάδα όταν η τρέχουσα τιμή στην Ευρώπη είναι 5-6 δολάρια και η τιμή της θερμικής μονάδας στην Ιταλία φθάνει τα 6,5 δολάρια.