Στα 66 εκατ ευρώ ανήλθαν τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA των ΕΛΠΕ για το τρίτο τρίμηνο, ενώ σε επίπεδο εννεαμήνου, διαμορφώθηκαν στα 256 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα ενοποιημένα αποτελέσματα που ανακοίνωσε σήμερα ο όμιλος.
Στο διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, το επιχειρησιακό περιβάλλον σημαδεύτηκε από την σημαντική υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης σε αρνητικά επίπεδα κατά μέσο όρο, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων και την ενδυνάμωση του ευρώ. Εικόνα που επιβάρυνε η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων υγείας και ασφάλειας στις εγκαταστάσεις και τους χώρους εργασίας λόγω της πανδημίας.
Στο μέτωπο των πωλήσεων, αυτές ανήλθαν στους 3,7 εκατ. τόνους (-9%), λόγω της υποχώρησης της εγχώριας αγοράς, με την πτώση να είναι μεγαλύτερη στους κλάδους αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων. Στον αντίποδα οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση, καθώς η διαχείριση αποθεμάτων και η υλοποίηση πράξεων εμπορίας contango συνετέλεσαν στον ομαλό εφοδιασμό της αγοράς.
Αναφορικά με τα δημοσιευμένα κατά ΔΠΧΑ αποτελέσματα, η υποχώρηση των τιμών αργού και προϊόντων προς το τέλος του γ' τριμήνου οδήγησε σε ζημιές από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους €42 εκατ., διαμορφώνοντας τα δημοσιευμένα κέρδη EBITDA στα 19 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την εταιρεία, τα αυξημένα επίπεδα αποθεμάτων προϊόντων, σε συνδυασμό με τη μείωση παραγωγής και διαθεσιμότητας αργών πετρελαίων, καθώς και η αναιμική ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαιοειδών, οδήγησαν τα διεθνή ενδεικτικά περιθώρια σε αρνητικά επίπεδα, τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ιστορικά. Εικόνα που καθιστά ζημιογόνα τη λειτουργία για πολλά διυλιστήρια παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή, με κάποια να προχωρούν σε προσωρινή διακοπή λειτουργίας, οριστική παύση, ή μετατροπή δραστηριοτήτων. Σε ό,τι αφορά την εγχώρια αγορά, η ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέκαμψε από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, παρ’ όλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα στους κλάδους αεροπορίας και ναυτιλίας.
Σε επίπεδο χρηματοοικονομικών, εντός του δ’ τριμήνου, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την αναχρηματοδότηση των πιστωτικών γραμμών ύψους 900 εκατ. ευρώ που λήγουν στους επόμενους έξι μήνες, βελτιώνοντας περαιτέρω το προφίλ ωρίμανσης των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου. Το χρηματοοικονομικό κόστος είναι μειωμένο κατά 14% στο εννεάμηνο, στα 78 εκατ., ευρώ, τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε:
«Επιχειρηματικά, κατά τη διάρκεια του Γ’ Τριμήνου, αντιμετωπίσαμε το δυσμενέστερο ιστορικά διεθνές περιβάλλον διύλισης. Ήδη, πολλά διυλιστήρια στην περιοχή μας έχουν μειώσει την παραγωγή τους, ενώ κάποια προχωρούν και σε περιορισμό, ή διακοπή δραστηριοτήτων. Παρά τη μικρή ανάκαμψη που σημείωσε η παγκόσμια οικονομία σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, η αγορά καυσίμων παραμένει σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα, καθώς η πανδημία επηρεάζει τόσο τον τουρισμό, όσο και τις μετακινήσεις γενικότερα. Λειτουργικά, οι προκλήσεις εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερες, με κυρίαρχο μέλημα την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων μας, αλλά και την αδιάλειπτη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε αυτό το περιβάλλον, καταφέραμε να διατηρήσουμε την παραγωγή μας σε υψηλά επίπεδα, αυξάνοντας τις εξαγωγές μας, ενώ εκμεταλλευτήκαμε έγκαιρα τις όποιες εμπορικές ευκαιρίες παρουσιάστηκαν στη διεθνή αγορά, ώστε να μετριάσουμε -όσο ήταν δυνατό- τις επιπτώσεις από την αρνητική συγκυρία.
Ιδιαίτερη σημασία για εμάς, έχει η ολοκλήρωση με ασφάλεια και επιτυχία του προγράμματος συντήρησης και αναβάθμισης του μεγαλύτερου διυλιστηρίου μας στον Ασπρόπυργο, ένα απαιτητικό έργο, λόγω της πολύ μεγάλης κλίμακας των εργασιών σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς και τις επιπλέον δυσκολίες διαχείρισης των θεμάτων υγείας και ασφάλειας λόγω COVID-19. Με αυτή την ευκαιρία, θα ήθελα εκ μέρους της Διοίκησης να συγχαρώ όλους τους συναδέλφους που συμμετείχαν σε αυτό. Η πλήρης επαναλειτουργία του διυλιστηρίου τις επόμενες μέρες θα βοηθήσει και στις οικονομικές αποδόσεις, αλλά και στη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεών του.
Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση της στρατηγικής μας, κάναμε σημαντικά βήματα σε σχέση με το μεγάλο έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη. Ολοκληρώσαμε επιτυχώς τη συναλλαγή και την εξασφάλιση χρηματοδότησης με ιδιαίτερα θετικούς όρους, έχοντας την έμπρακτη εμπιστοσύνη από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Ταυτόχρονα, συνεχίσαμε και ενισχύσαμε την προσφορά μας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, κυρίως σε ό,τι αφορά την υποστήριξη του Εθνικού Συστήματος Υγείας, με την ουσιαστική αύξηση της δυνατότητας διεξαγωγής μοριακών ελέγχων και την ενίσχυση των ΜΕΘ.
Στους επόμενους μήνες το περιβάλλον αναμένεται να παραμείνει δύσκολο, με τα σενάρια ανάκαμψης να προβλέπουν ουσιαστική βελτίωση μετά τα μέσα του 2021. Η αναιμική ανάκαμψη στην αγορά πετρελαιοειδών δεν είναι αρκετή για να δώσει ουσιαστική επάνοδο σε προηγούμενα επίπεδα και στόχος μας παραμένει να διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο τις επιπτώσεις από την κρίση του COVID-19 στις δραστηριότητές μας και στις επιδόσεις μας. Ταυτόχρονα, και παρά τα θεσμικά προβλήματα που υφίστανται στην αγορά ενέργειας, σκοπεύουμε να εκμεταλλευτούμε τη περίοδο αυτή για να υλοποιήσουμε τα σχέδια ανάπτυξης σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, καθώς και την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού στις δραστηριότητες μας, ώστε να οδηγήσουμε τον Όμιλο σε πιο ισχυρή θέση για το μέλλον».
Κυριότερες εξελίξεις
Το διυλιστήριο Ασπροπύργου ολοκλήρωσε με ασφάλεια και επιτυχία την προγραμματισμένη διακοπή λειτουργίας του για εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισης όλων των μονάδων, συνολικού κόστους άνω των €130 εκατ., με σημαντικές παρεμβάσεις σε θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας.
Στις 12 Οκτωβρίου, η HPF plc, θυγατρική των ΕΛΠΕ, ολοκλήρωσε τη συμπληρωματική έκδοση ομολογιών λήξης Οκτωβρίου 2024, μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, ύψους 99,9 εκατ. ευρώ, με απόδοση 2,4%. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) συνεισέφερε το 75% των αντληθέντων κεφαλαίων, που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη και κατασκευή του Φ/Β έργου 204MW στην Κοζάνη. Σημειώνεται ότι η εξαγορά ολοκληρώθηκε την 1 Οκτωβρίου 2020, με τις εργασίες κατασκευής να ξεκινάνε εντός του Νοεμβρίου.
Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες πώλησης των εταιρειών της ΔΕΠΑ που συμμετέχει τα ΕΛΠΕ, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες due diligence (συλλογή και ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών από τις εταιρείες που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία), με τις δεσμευτικές προσφορές να προγραμματίζονται για τον Μάρτιο του 2021.
Διεθνής και εγχώρια αγορά καυσίμων:
Οι διεθνείς τιμές αργού διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 43 δολάρια /bbl, σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι, έχοντας πάντως ανακάμψει από τα πολυετή χαμηλά του Β’ Τριμήνου, σε συνέχεια της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως για σημαντική μείωση της παραγωγής και εξαγωγών αργού. Η απόφαση αυτή είχε αρνητικό αντίτυπο στη διαθεσιμότητα και τιμολόγηση αργών υψηλού θείου, επηρεάζοντας τα Ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Τα περιθώρια των βασικών προϊόντων των διυλιστηρίων του Ομίλου παρέμειναν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με το ντίζελ μάλιστα να υποχωρεί περαιτέρω σε ιστορικά χαμηλά, καθώς η κατάρρευση της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων οδήγησε σε διαφοροποίηση του μίγματος παραγωγής παγκοσμίως, με αύξηση της συμμετοχής του ντίζελ, δημιουργώντας πλεόνασμα αποθεμάτων. Επιπλέον, η διαμόρφωση των τιμών Urals σε επίπεδα υψηλότερα του Brent οδήγησαν, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά. Συγκεκριμένα, τα περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC κυμάνθηκαν στα $0/bbl, ενώ τα περιθώρια Hydrocracking στα $-0,9/bbl.
Το ευρώ ενισχύθηκε έναντι του δολαρίου στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δυο ετών, με την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου να κυμαίνεται στα 1,17 κατά μέσο όρο για το Γ’ τρίμηνο.
Μείωση ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων
Στο μέτωπο της εγχώριας ζήτησης επηρεάστηκε κυρίως από τη μειωμένη οικονομική δραστηριότητα σε κλάδους όπως ο τουρισμός, όπου η πανδημία και τα μέτρα ελέγχου της είχαν δυσμενές αντίκτυπο. Συγκεκριμένα, η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων κατέγραψε υποχώρηση κατά 8% σε σχέση με το Γ’ Τρίμηνο 2019, στους 1,5 εκατ. ΜΤ. Μεγαλύτερη ήταν η μείωση στην αδασμολόγητη αγορά (-49%), με την κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων να ανακάμπτει από τα χαμηλά του Β’ Τριμήνου, αλλά να υπολείπεται σημαντικά (-63%) του Γ’ Τριμήνου 2019.
Κυριότερα στοιχεία για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες:
ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΕΜΠΟΡΙΑ
Το Γ’ Τρίμηνο 2020, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €17 εκατ..
Η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 3,3 εκατ. τόνους, μειωμένη κατά 14% σε σχέση με πέρυσι, λόγω του προγράμματος συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου. Οι πωλήσεις ανήλθαν στους 3,7 εκατ. ΜΤ, με τις εξαγωγές να σημειώνουν αύξηση κατά 10%, στους 2,2 εκατ. τόνους, αντισταθμίζοντας εν μέρει την υποχώρηση της εγχώριας αγοράς.
Το μίγμα πρώτων υλών διαμορφώθηκε κυρίως λόγω του μοντέλου λειτουργίας ΙΜΟ του διυλιστηρίου Ασπροπύργου, ενώ τα λευκά προϊόντα ξεπέρασαν το 90%.
ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ
Τα Συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν στα €15 εκατ. (-24%) στο Γ’ Τρίμηνο 2020, κυρίως λόγω της μειωμένης παραγωγής προπυλενίου στο διυλιστήριο Ασπροπύργου κατά τη διάρκεια του προγράμματος συντήρησης, αλλά και των αδύναμων διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου.
ΕΜΠΟΡΙΑ
Στην Εγχώρια Εμπορία, η σημαντική υποχώρηση στην αγορά αδασμολόγητων καυσίμων και η μείωση ζήτησης λόγω μειωμένου τουρισμού στη χώρα μας, οδήγησαν τους όγκους πωλήσεων και την κερδοφορία σε χαμηλότερα επίπεδα, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Β’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα €17 εκατ. (-50%).
Στη Διεθνή Εμπορία, οι καλές λειτουργικές επιδόσεις είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας σε όγκους και συνεισφορά, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Γ’ Τριμήνου να φτάνουν στα €17 εκατ. (-16%).
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
Η συνεισφορά της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου για το Γ’ Τρίμηνο 2020, ανήλθε στο €4 εκατ..
Το EBITDA της Elpedison για το Γ’ Τρίμηνο 2020 διαμορφώθηκε στα €15 εκατ. και για το Εννεάμηνο αντίστοιχα στα €43 εκατ., καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, λόγω αριστοποίησης μίγματος εφοδιασμού Φ.Α.