Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μια νέα εποχή ξεκινά για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς την Τρίτη παρουσιάστηκαν όλες οι αλλαγές στους εσωτερικούς χώρους με στόχο τη μεγαλύτερη ασφάλεια, ευελιξία, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, ενώ την Τετάρτη το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι κάνει δεκτή τη νέα βελτιωμένη πρόταση των 600 εκατ. ευρώ για την επιμήκυνση της σύμβασης κατά 20 χρόνια.
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εκκρεμότητα που κλείνει και «σφραγίζει» μια εξαιρετικά πετυχημένη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για επιτάχυνση της πώλησης και του 30% του αεροδρομίου. Παράλληλα, ίσως υπάρξουν και αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική, δεδομένου ότι λόγω της (πρότερης) περιορισμένης χρονικής σύμβασης, το Δ.Α.Α. είχε ακριβές χρεώσεις κατά κοινή ομολογία.
Στην ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ μεταξύ άλλων τονίζει ότι τα επιπρόσθετα αναμενόμενα έσοδα από την καταβολή του τιμήματος, της - προβλεπόμενης στη Σύμβαση - ετήσιας αμοιβής, θα ανέλθουν στην 20ετία στο ποσό των 894 εκατ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα τα εκτιμώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος της ΔΑΑ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 1,47 δισ. ευρώ. Παράλληλα, εκτιμάται μελλοντική καταβολή επιπλέον μερισμάτων ποσού περίπου 835 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης το Δ.Α.Α. θα κληθεί να πραγματοποιήσει επιπλέον επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.
Επίσης, θα υπάρξουν και άλλα έμμεσα οφέλη όπως η διατήρηση και πιθανότατα η αύξηση στις έμμεσες θέσεις εργασίας, καθώς και η αύξηση της εν γένει οικονομικής δραστηριότητας που συνδέεται με τη λειτουργία της εταιρείας.
Ο φάκελος της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ το «κλείδωμα» της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές αλλά και την ελληνική Βουλή.
Μια... πόλη μέσα στο αεροδρόμιο – Γενικευμένο «lifting» στους εμπορικούς χώρους
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές των εσωτερικών χώρων που παρουσιάστηκαν σε επίσημη συνέντευξη τύπου την Τρίτη, πρόκειται για μια επένδυση που έφτασε τα 35 εκατ. ευρώ (20 εκατ. το Δ.Α.Α. και 15 εκατ. τα καταστήματα) και αποβλέπει στην επόμενη 10ετία, καθώς το Ελ. Βενιζέλος διαρκώς «μεγαλώνει», υποδέχεται νέες αεροπορικές εταιρείες, στοχεύοντας να γίνει ένα HUB για όλη τη γύρω περιοχή.
Οι αλλαγές περιλαμβάνουν πλήρη αναβάθμιση των εσωτερικών χώρων, τη διαρρύθμιση, τους ελέγχους αλλά και τους εμπορικούς χώρους. Στόχος του νέου σχεδιασμού είναι οι επιβάτες να έχουν την αίσθηση μιας βόλτας στην... πόλη όταν βρίσκονται εν αναμονή ταξιδιού, γι'' αυτό και έχει δημιουργηθεί ένα... Mall μέσα στο αεροδρόμιο.
Έλαβε χώρα πλήρης αναβάθμιση των περιοχών Εντός & Εκτός Σένγκεν με έμφαση στη λειτουργικότητα, την εξυπηρέτηση, το μοντέρνο σχεδιασμό και τη σύνθεση ελληνικών κλασσικών και σύγχρονων στοιχείων.
Οι περιοχές εκτός Σένγκεν (9.000 τ.μ.) και εντός Σένγκεν (15.000 τ.μ.) άλλαξαν, με την ολοκλήρωση ενός έργου συνολικής αναβάθμισης της εμπειρίας του ταξιδιώτη. Όπως τόνισαν τα στελέχη του Δ.Α.Α., το έργο σχεδιάστηκε «παρακολουθώντας» τις σύγχρονες ανάγκες της ταξιδιωτικής διαδικασίας και εμπειρίας και προσφέρει στους επιβάτες ανανεωμένους χώρους, άνεση, και περισσότερες επιλογές.
Πιο αναλυτικά, έγιναν οι εξής παρεμβάσεις:
-Λειτουργικές και αισθητικές αλλαγές στις δύο περιοχές, έκτασης 9.000 και 15.000 τ.μ.
-Κεντρικός έλεγχος ασφάλειας
-Τριπλασιασμός χωρητικότητας ελέγχου καρτών επιβίβασης
- 20% καλύτερη απόδοση των σημείων ελέγχου ασφαλείας
-Ταχύτερη μετεπιβίβαση
-Νέες μονάδες και προϊόντα για τον επιβάτη
-Ενιαίος χώρος αγορών, φαγητού και αναμονής
-Εμπορική περιοχή έκτασης 11.000 τ.μ.
-Επιπλέον καθιστικοί χώροι 2.000 τ.μ.
126 καταστήματα (64 retail, 34 εστίαση, 28 υπηρεσίες)
Κεντρικός Έλεγχος Ασφαλείας – Νέα εμπορική φιλοσοφία
Η πρώτη σημαντική αλλαγή αφορά στη δημιουργία δύο κεντρικών σημείων ελέγχου ασφαλείας στις εισόδους των περιοχών εκτός Σένγκεν (διαβατήρια – ασφάλεια) και εντός Σένγκεν (κάρτες επιβίβασης – ασφάλεια).
Σε σχέση με τον αποκεντρωμένο έλεγχο που ίσχυε πριν από το έργο, η νέα διαρρύθμιση διαχωρίζει πλήρως τη λειτουργική δραστηριότητα από την αναψυχή στο αεροδρόμιο.
Επιτρέπει στους επιβάτες να «αφήνουν πίσω τους» εξαρχής τη διαδικασία του κεντρικού ελέγχου και τους δίνει την άνεση να περιηγηθούν στις νέες, αναβαθμισμένες διαδρομές και χώρους των εντός και εκτός Σένγκεν περιοχών, χωρίς πίεση χρόνου.
Με το νέο κεντρικό σύστημα, η απόδοση των σημείων ελέγχου έχει αυξηθεί κατά 20% σε σχέση με την προηγούμενη υποδομή, ενώ, παράλληλα, σημαντική είναι και η βελτίωση της διαδικασίας μετεπιβίβασης, καθώς οι transfer επιβάτες φθάνουν στην πύλη αναχώρησής τους 10 λεπτά ταχύτερα.
Αφού ελεγχθούν κεντρικά, οι επιβάτες - και στις δύο περιοχές - εισέρχονται στους αναβαθμισμένους εμπορικούς χώρους, όπου έχουν δημιουργηθεί καινούρια καταστήματα, ενώ προστέθηκαν και 110 επιπλέον εργαζόμενοι.
Υπάρχει καινούριος σχεδιασμός για όλες τις «διαδρομές», νέα εμπορική φιλοσοφία που περιλαμβάνει διακριτές εμπορικές ζώνες, δίνοντας την αίσθηση της... βόλτας στην πόλη, με ξεχωριστά concept («Αγορά», «Πλατεία», «Στοά», «Δρόμο»), με στόχο λιγότερο άγχος και περισσότερη αποφόρτιση.
Το ρεκόρ των τελευταίων ετών και ο στόχος των 26 εκατ. επιβατών - Στο +70% η 4ετία
Το 2016 το Δ.Α.Α. παρουσίασε την καλύτερη ιστορικά επίδοσή του από πλευράς επιβατικής κίνησης, σπάζοντας το φράγμα των 20 εκατ. επιβατών! Πιο αναλυτικά, διακινήθηκαν 20.017.530 επιβάτες έναντι 18.087.377 το 2015, δηλαδή αύξηση 10,7% και 1,9 εκατ. επιβάτες παραπάνω.
Ένα ιστορικό ρεκόρ που καταδεικνύει από τη μία την αυξητική τάση για την Αθήνα και εν γένει την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό, αλλά μαρτυρά και τις περαιτέρω δυνατότητες «απλώματος» και διάχυσης του τουριστικού προϊόντος που υπάρχουν.
Μια δυναμική που μαρτυράται από τις επιδόσεις της τελευταίας 4ετίας, καθώς σε σύγκριση με το 2012 όπου το Δ.Α.Α. είχε «μεταφέρει» 12 εκατ. επιβάτες, καταγράφεται μια αύξηση 70% μέσα σε τέσσερα χρόνια! Με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον τουρισμό, την επισκεψιμότητα στη χώρα, το συνάλλαγμα και γενικώς το (διεθνές) εκτόπισμά της.
Στο +8,7% το πρώτο τετράμηνο του 2017
Ανοδική είναι η συνολική επιβατική κίνηση του Ελ. Βενιζέλος και το πρώτο 4μηνο του 2017, παρ'' ότι η κίνηση εσωτερικού εμφανίζεται μειωμένη κατά 1,6%. Όμως, η διαρκής αύξηση της κίνησης εξωτερικού, που ενισχύεται κατά 15,3% σε σχέση με το πρώτο 4μηνο του 2016, οδηγεί τη συνολική επιβατική κίνηση του αεροδρομίου σε αύξηση 8,7% από πέρυσι. Όπως οδεύει το 2017, ίσως στο τέλος του έτους το Ελ. Βενιζέλος φτάσει τα 22 εκατ. επιβάτες στο σύνολο, που ασφαλώς θα είναι νέο ρεκόρ όλων των εποχών. Όπως τονίζουν τα στελέχη του Ελ. Βενιζέλος, ο νέος σχεδιασμός μπορεί να «σηκώσει» έως και 26 εκατ. επιβάτες.
Στόχος να γίνει hub για όλη την περιοχή
Το Ελευθέριος Βενιζέλος – παρά τις αυξημένες χρεώσεις του – είναι ένα λίαν ανταγωνιστικό αεροδρόμιο – αυξάνοντας διαρκώς τις εργασίες του, με έλκυση ολοένα και περισσότερων αεροπορικών εταιρειών και διαρκή ρεκόρ επιβατών, ανά έτος.
Απώτερος στόχος της διοίκησης του Αεροδρομίου είναι να εκμεταλλευτεί την ιδιαίτερα κρίσιμη – γεωστρατηγικά – τοποθεσία της Αθήνας και το Ελ. Βενιζέλος να γίνει ένα κομβικό hub για όλη τη γύρω περιοχή.
Ένα περιφερειακό Hub για όλα τα Βαλκάνια και εκατέρωθεν των προορισμών από και προς τη Μέση Ανατολή, στοχεύοντας ασφαλώς (και) στις αγορές Κίνας και Αυστραλίας. Οι δυνατότητες υπάρχουν, ενώ ο τουρισμός είναι μια «βιομηχανία» χωρίς ταβάνι και σε διαρκή ανάπτυξη.
(φωτογραφία: SOOC)