Η General Motors (GM NYSE) ήταν η ευχάριστη χρηματιστηριακή έκπληξη του πρώτου μισού της φετινής χρονιάς από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, πετυχαίνοντας πολύ καλύτερες επιδόσεις από τις περισσότερες εταιρείες του κλάδου και καλύπτοντας κατά τι το τεράστιο χάσμα που έχει ανοίξει από το 2020 ανάμεσα στην χρηματιστηριακή αξία της Tesla (TSLA NASDAQ) και αυτή όλων των υπολοίπων αυτοκινητοβιομηχανιών. Από τα 40 δολάρια όπου βρισκόταν στην αρχή του χρόνου, έφθασε μέχρι τα 64 στην αρχή του Ιουνίου, ενώ η άνοδος γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακή όταν σκεφθούμε πως τον Νοέμβριο του 2020, κινείτο γύρω στα 30 δολάρια.
Η βασική αιτία της ανόδου, όπως είχαμε εν μέρει περιγράψει στα μέσα Ιανουαρίου (Τα ηλεκτρικά φορτηγά και τα ιπτάμενα οχήματα απογειώνουν τη μετοχή της General Motors), ήταν η σταδιακή αναγνώριση από την αγορά, του γεγονότος πως η εταιρεία έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου σε πολλούς σημαντικούς τομείς. Τα μοντέλα της που θα κυκλοφορήσουν σύντομα, το ηλεκτρικό Hummer και το πολυτελές Lyriq, της Cadillac, έπεισαν τους επενδυτές και τους αναλυτές πως η εταιρεία δεν έχει χάσει το τραίνο της μετάβασης στην εποχή των ηλεκτροκινούμενων οχημάτων.
Επίσης, η αγορά άρχισε να αποτιμά και τα πολύ σημαντικά βήματα της GM στον τομέα της έρευνας για τα αυτόνομα αυτοκίνητα, μέσω της πλειοψηφικής συμμετοχής στην εταιρεία Cruise και στον τομέα των μπαταριών μέσω της Ultium, της εταιρείας κατασκευής μπαταριών σε συνεργασία με την κορεατική LG. Η διάθεση των επενδυτών βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο όταν ανακοινώθηκε, λίγες μέρες αργότερα, η στρατηγική συμφωνία με την Microsoft, η οποία απέκτησε μερίδιο στην Cruise.
Φαίνεται όμως πως η πολύ γρήγορη άνοδος κούρασε λίγο την μετοχή, η οποία άρχισε να δυσκολεύεται με το ξεκίνημα του καλοκαιριού. Την κατάσταση δεν βοήθησε καθόλου το πρόβλημα με την έλλειψη μικροεπεξεργαστών, το οποίο έχει αναγκάσει την General Motors, όπως και σχεδόν όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, να μειώσει την παραγωγή των εργοστασίων της. Αυτό οδήγησε τους χρηματιστηριακούς αναλυτές να γίνουν λίγο πιο επιφυλακτικοί, παρά το γεγονός πως η εταιρεία ανέβασε τις εκτιμήσεις της για τα κέρδη της χρονιάς όταν ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου στις αρχές του Αυγούστου. Κάτι που επέτεινε την επιφυλακτικότητα είναι και οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών στο κόστος παραγωγής και εν τέλει στην κερδοφορία της εταιρείας.
Σημαντικό ρόλο έπαιξε και το γεγονός πως η εκτίμηση της διοίκησης για καθαρή κερδοφορία της τάξης των 12,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το σύνολο του 2021, δεν αποτέλεσε έκπληξη, και μάλλον προβλημάτισε, καθώς η αγορά περίμενε κάτι ακόμα καλύτερο. Αυτή η «υστέρηση» μάλλον μούδιασε αρκετούς επενδυτές και αναλυτές κάνοντάς τους να φοβηθούν πως οι επιδόσεις της GM μπορεί να έχουν ήδη φτάσει το υψηλότερο δυνατό σημείο. Έτσι, η μετοχή της εταιρείας, μετά το υψηλό των 64,30 δολαρίων που έφθασε στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, κόλλησε, και μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εξαμήνου σημείωσε έντονη πτώση. Από τότε, μέχρι πριν μερικές ημέρες, βρισκόταν συνεχώς λίγο κάτω από τα 50 δολάρια, τα οποία δεν μπορούσε να ξεπεράσει με τίποτα.
Πολύ σημαντικό ρόλο στην αδυναμία ανάκαμψης της μετοχής έπαιξαν τα όλο και χειρότερα νέα από το μέτωπο των προβλημάτων με τις μπαταρίες των Bolt, που είναι η τωρινή σειρά ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων της εταιρείας. Τα προβλήματα ήταν γνωστά από καιρό, αλλά μέσα στον Αύγουστο και τις αρχές Σεπτεμβρίου η κατάσταση επιδεινώθηκε, αφού η εταιρεία αναγκάστηκε να προειδοποιήσει τους κατόχους των Bolt για την σοβαρότητα των προβλημάτων, δηλαδή την όχι αμελητέα πιθανότητα να αναφλεγούν οι μπαταρίες. Χαρακτηριστικά, τους προειδοποίησε να μην φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους σε κλειστούς χώρους, να μην φορτίζουν πλήρως τις μπαταρίες και να μην τις αφήνουν να αδειάσουν πλήρως πριν τις επαναφορτίσουν.
Ανησυχία προκάλεσε και η εντύπωση που δόθηκε για την ύπαρξη διαφωνιών μεταξύ της GM και της LG, η οποία έχει κατασκευάσει τις μπαταρίες, κάτι αρκετά λογικό αφού η Ultium που θα κατασκευάζει τις μπαταρίες για τα νέα μοντέλα της εταιρείας είναι κοινή επιχείρηση με την LG. Ευτυχώς, πριν λίγες μέρες φάνηκε πως η υπόθεση ξεκαθαρίζει, και η GM ανακοίνωσε πως από τον Οκτώβριο θα αρχίσει την αντικατάσταση όλων των μπαταριών των Bolt, σε πλήρη συνεργασία με την LG. Αυτό μάλλον ανακούφισε την αγορά, και βοήθησε την μετοχή να υπερβεί και πάλι τα 50 δολάρια, ύστερα από πολλές εβδομάδες.
Η διαφαινόμενη επίλυση του σοβαρού προβλήματος με τις μπαταρίες των Bolt, παρά το ότι θα κοστίσει τουλάχιστον δύο δισεκατομμύρια, έδωσε την ευκαιρία σε κάποιους αναλυτές να εκφράσουν και πάλι την αισιοδοξία τους. Ο πλέον αισιόδοξος όλων, ο Ιτάι Μιχαέλι της Citigroup, έχει ως τιμή στόχο τα 90 δολάρια, καθώς πιστεύει πως η αγορά είναι πιο επιφυλακτική απ’ όσο θα έπρεπε και τα κέρδη δεν θα παραμείνουν στάσιμα από εδώ και πέρα. Γενικά, παρά την Αυγουστιάτικη απογοήτευσή τους, οι αναλυτές είναι σε γενικές γραμμές θετικοί, αφού 22 από τους 23 προτείνουν την αγορά των μετοχών της. Ο ίδιος αναλυτής υποστηρίζει πως η παρουσίαση προς τους αναλυτές και την αγορά, που θα γίνει στις 6 και 7 Οκτωβρίου, θα καθησυχάσει την αγορά και τους επενδυτές και θα βοηθήσει και την μετοχή. Δεν αποκλείεται ο Μιχαέλι να έχει δίκιο και η παρουσίαση να ενεργοποιήσει εκ νέου τις προτάσεις αγοράς των αναλυτών.
Αυτό που ξέρουμε πως δεν θα αρέσει καθόλου στην αγορά, είναι μία πιθανή καθυστέρηση της κυκλοφορίας του νέου πλήρως ηλεκτροκινούμενου Hummer, καθώς τα αντίστοιχα μοντέλα της Ford, της Rivian και της Tesla, βρίσκονται και αυτά στην τελική ευθεία, και όποιος καταφέρει να ξεκινήσει πρώτος τις πωλήσεις θα έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα οχήματα αυτού του τύπου είναι τα πλέον κερδοφόρα για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και αρκετά χρόνια. Αν λοιπόν τα νέα για την κυκλοφορία του νέου Hummer είναι καλά, και η υπόθεση με τα Bolt φανεί πως έχει λήξει πραγματικά, δεν αποκλείεται να δούμε σύντομα ένα νέο ανοδικό ξεκίνημα για την μετοχή της General Motors.