Του Γιώργου Φιντικάκη
Την έγκριση του μάστερ πλαν του ΟΛΠ ύψους 800 εκατ ευρώ αλλά σε… δόσεις, αποφάσισε η αρμόδια επιτροπή λιμένων του υπ. Ναυτιλίας, έπειτα από μια μαραθώνια συνεδρίαση που κράτησε πάνω από οκτώ ώρες, και σημαδεύτηκε από ένταση, αντεγκλίσεις και αποχωρήσεις των τοπικών δημάρχων.
Το πράσινο φως πήρε σε πρώτη φάση το σύνολο των έργων του μάστερ πλαν που είχε αποδεχτεί στην τελευταία της συνεδρίαση η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων στις αρχές Ιουλίου, όχι όμως και οι επενδύσεις που προτάθηκαν τον Αύγουστο.
Τόσο για την επέκταση των container, όσο και οι επιπλέον χώροι car terminal''s αποφασίστηκε υπό το βάρος των αντιδράσεων, να εξετασθούν εν ευθέτω χρόνω, και να αναβληθούν οι αποφάσεις για τα τέλη Σεπτεμβρίου-αρχές Οκτωβρίου.
Η συνεδρίαση ξεκίνησε χθες το πρωί με ενστάσεις από τους δημάρχους Περάματος, και Κερατσινίου που έχουν εκλεγεί με το ΣΥΡΙΖΑ, και οι οποίοι ζητούσαν αναβολή, προκειμένου να γίνει δημόσια διαβούλευση. Τα πνεύματα οξύνθηκαν, και για να αποκατασταθεί η τάξη, χρειάστηκε η παρέμβαση του γενικού γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Ευ. Κυριαζόπουλου, που ζήτησε από τους δημάρχους να ακούσουν πρώτα την παρουσίαση του ΟΛΠ. Σχολιάζοντας τα αιτήματα των δημάρχων, κύκλοι του υπουργείου ανέφεραν ότι η διαβούλευση για το μάστερ πλαν έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό, απλώς τώρα έγιναν κάποιες προσθήκες, επομένως δεν πρόκειται για νέο σχέδιο, που θα απαιτούσε συζήτηση εκ του μηδενός, νέες αλλαγές, με ό,τι αυτό θα σήμαινε σε χρόνο, κ.ό.κ.
Εμβληματικό έργο του βελτωμένου μάστερ πλαν αποτελεί η κατασκευή 4ου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι. Το έργο, ύψους 300 εκατ ευρώ, θα έχει δυναμικότητα 2,8 εκατ. teus, και όταν ολοκληρωθεί, θα αυξήσει το συνολικό capacity του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας σε πάνω από 10 εκατ. teus.
Ετερο έργο, που έχει συγκεντρώσει αντιδράσεις, είναι το κέντρο εξυπηρέτησης επιβατών στους σταθμούς κρουαζιέρας με καταστήματα χωρίς δασμούς (Duty Free Shops). Επειτα από τις προ μηνών ενστάσεις του εμπορικού κόσμου του Πειραιά, που θεωρεί ότι ένα Mall θα επέφερε σημαντικό πλήγμα στην περιοχή, η επιφάνεια των εμπορικών εγκαταστάσεων μειώθηκε στα 22.000 τ.μ, κατά πολύ μικρότερη δηλαδή από τον αρχικό σχεδιασμό των 44.000 τμ,
Εκτός από την κατασκευή του 4ου προβλήτα, και τη δημιουργία κέντρου εξυπηρέτησης πελατών, το σχέδιο προβλέπει επίσης ανέγερση σταθμού logistics στην περιοχή πρώην ΟΔΔΥ, την κατασκευή ξενοδοχείων, και κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων.
Στην ουσία, οι βασικές διαφορποιήσεις ανάμεσα στις προηγούμενες εκδόσεις του μάστερ πλαν και της τελευταίας, αφορούν στον 4ο προβλήτα, στην ανάπτυξη λιμένα διαχείρισης αυτοκινήτων (με επέκταση του Προβλήτα Γ1), και στην χωροθέτηση του 5άροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον προβλήτα Ηρακλέους ή εναλλακτικά στην Περιοχή Γ1 και όχι στην Περιοχή Γ2.
Επίσης, έχουν αφαιρεθεί από το μάστερ πλαν, τόσο η κατασκευή του Mall στην περιοχή της νότιας επέκτασης Κρουαζιέρας, όσο και η κατασκευή ναυπηγείων για mega yachts στην περιοχή Γ1.
Όταν το φιλόδοξο αυτό μάστερ πλαν εφαρμοσθεί στο σύνολό του, τότε ο Πειραιάς, που αποτελεί από φέτος το μεγαλύτερο λιμάνι διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, έχοντας ξεπεράσει την Βαλένθια, εκτιμάται ότι θα καταφέρει να υπερκεράσει ακόμη και τα λιμάνια του Αμβούργου και της Βρέμης, κι επομένως θα μπορούσε να βρεθεί μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, δηλαδή στη τρίτη θέση πανευρωπαικά.