Το πρώτο τρίμηνο τελειώνει σε 20 ημέρες ωστόσο οι τάσεις που καταγράφονται από τα μέσα Φεβρουαρίου δίνουν μια πρώτη γεύση του τι θα πρέπει να περιμένουμε. Γενικά τα φαινόμενα που έχουν επηρεάσει το πρώτο τρίμηνο λειτουργούν στην κατεύθυνσή της μείωσης των περιθωρίων κέρδους και της επιβράδυνσης των πωλήσεων.
Το ευχάριστο για πολλές εισηγμένες εταιρείες είναι ότι πέρυσι ο Φεβρουάριος, ο Μάρτιος και ο μισός Ιανουάριος ήταν μήνες με αυστηρό καθεστώς περιορισμών στη λιανική επηρεάζοντας την οικονομική δραστηριότητα, έχουν δηλαδή ένα μικρό πλεονέκτημα αδύναμης βάσης σύγκρισης με το 2021.
Το πλεονέκτημα αυτό λήγει στις 6 Απριλίου όταν και άρχισε σταδιακά να αποκαθίσταται το άνοιγμα στα καταστήματα και οι πληρότητες σε εσωτερικούς χώρους.
Το ενεργειακό κόστος αναμένεται σε πρώτο πλάνο να επηρεάσει έμμεσα ή άμεσα αρνητικά τη βιομηχανία (μεταλλουργία, τρόφιμα και την κατασκευή) αλλά και όσες εταιρείες έχουν έκθεση στο μεταφορικό κόστος. Η λιανική τους ρεύματος αναμένεται να εμφανίσει ζημιές, φαινόμενο το οποίο καταγράφηκε και στο τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Η Aegean έχοντας κλειδώσει με hedging το 40% των φετινών αναγκών της σε υγρά καύσιμα αναμένεται να μην επηρεαστεί σημαντικά από την ένταση των τιμών, καθώς το πρώτο τρίμηνο είναι παραδοσιακά μικρό στη συνεισφορά της χρονιάς.
Στον αντίποδα οι παραγωγοί ρεύματος αναμένεται να επηρεαστούν θετικά λόγω των υψηλών τιμών πώλησης στη χονδρική ευνοώντας έτσι τις εταιρίες που έχουν υψηλότερο μερίδιο στην παραγωγή από ότι στην προμήθεια ρεύματος στη λιανική. Τον Φεβρουάριο η ΔΕΗ έφτασε να ισοσκελίσει τη διαφορά διατηρώντας αυτή την ισορροπία μέχρι και σήμερα με την αύξηση της παραγωγής της σε λιγνίτη.
Επίσης, η μείωση του κόστους των CO2 περιόρισε κάποιες επιβαρύνσεις στο κόστος παραγωγής. Το ίδιο ισχύει και για τους παραγωγούς πρώτων υλών με άμεσα ωφελημένο τον όμιλο της Μυτιληναίος με το αλουμίνιο και τα premium παράδοσης να καταγράφουν αλλεπάλληλα επίπεδα ρεκόρ διαπραγμάτευσης.
Τα διυλιστήρια αναμένεται να έχουν ένα ιδιαίτερα ισχυρό τρίμηνο, ίσως το καλύτερο της ιστορίας τους- ευνοημένο από α) τα περιθώρια διύλισης β) τη ζήτηση σε πετρέλαιο θέρμανσης γ) τις ισοτιμίες ευρώ/δολαρίου και δ) την αποτίμηση των αποθεμάτων ε) την προσθήκη και λειτουργία των νέων μονάδων σε ΑΠΕ. Λιγότερο ευνοημένα θα είναι τα ελληνικά Πετρέλαια τα οποία έχουν προγραμματισμένη συντήρηση στη μονάδα του Ασπροπύργου.
Η εικόνα στα δίκτυα λιανικής είναι μικτή: Από τη μία υπάρχει η συνεχής λειτουργία των εταιριών σε σχέση με το περυσινό lockdown (με μια μικρή διακοπή λόγω του δυνατού χιονιά του Ιανουαρίου) από την άλλη η ενίσχυση του δολαρίου (ηλεκτρικά είδη κυρίως) επηρεάζει αρνητικά τα περιθώρια στα εισαγόμενα προϊόντα, ωστόσο μέρος της αύξησης θα περάσει την κατανάλωση.
Πιο ανθεκτικές όλων φαίνονται οι εταιρίες πληροφορικής, ο ΟΤΕ και ο ΟΠΑΠ καθώς το αντικείμενο τους δεν συνδέεται σημαντικά με τις υψηλές ανατιμήσεις των πρώτων υλών.
Σε πιο ειδικές περιπτώσεις Coca Cola, Frigoglass αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά στη δραστηριότητά τους (21% και 16,9% αντίστοιχα) από τις κυρώσεις στη Ρωσία και την κατάσταση που επικρατεί στην Ουκρανία. Και στην περίπτωση όμως της Coca Cola η προσθήκη της Αιγύπτου θα περιορίσει κάπως τις απώλειες ενώ μπορεί να υπάρξει και κάποιου είδους υποστήριξη από την μητρική πολυεθνική.
Σε πολύ μικρότερο βαθμό Μύλοι Λούλη, Σαραντόπουλος, Έλτον Χημικά, Σαράντης ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, Σιδμα, Τζιρακιάν, Κορδέλος θα απωλέσουν έσοδα από την παύση των εκεί δραστηριοτήτων τους ή την αύξηση τους κόστους εισαγωγών πρώτων υλών.
Το πρώτο τρίμηνο δεν είναι καθοριστικό για το σύνολο της χρήσης και υπάρχει ακόμα χρόνος πολύς για να αποκλιμακωθούν οι τιμές στο κόστος των πρώτων υλών. Βέβαια, αυτή η διαδικασία δεν αφορά αποκλειστικά τις παραδοσιακές δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης αλλά συνδέεται στενά με τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Αν η αποκλιμάκωση έρθει πριν το Μάιο τότε θα μπορούμε να μιλάμε για μια χρονιά που έχει τις προϋποθέσεις να ξεπεράσει σε κέρδη το 2021. Αλλιώς οι καθοδικές αναθεωρήσεις κερδών στην πλειοψηφία των εισηγμένων εταιριών θα είναι μάλλον αναμενόμενες.