Αντιμέτωπη με δύο μεγάλα ζητήματα, την επάρκεια και τις τιμές, βρίσκεται η κυβέρνηση στο σενάριο που η Ελλάδα προστεθεί στη λίστα των χωρών, όπου η Μόσχα κόψει τις ροές. Το ένα αφορά την τροφοδοσία σε αέριο, που κατά 45% καλύπτεται από τη Ρωσία. Κυβερνητικές πηγές διαβεβαιώνουν ότι στην παρούσα φάση, λόγω πτώσης της ζήτησης, η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη ακόμη και αν η Ελλάδα έχει την τύχη της Πολωνίας και της Βουλγαρίας.
Έξτρα παραγγελίες φορτίων LNG, νέα πλωτή δεξαμενή στη Ρεβυθούσα, λιγνιτικές μονάδες στο φουλ, εκτιμάται ότι θα βοηθήσουν ώστε το κενό να μην γίνει πολύ αισθητό και να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες σε ρεύμα, ειδικά το καλοκαίρι. Το ερώτημα είναι τι θα συμβεί το χειμώνα, εφόσον η ρωσική στρόφιγγα παραμείνει έως τότε κλειστή και δεν έχουν βρεθεί αποτελεσματικές εναλλακτικές πηγές.
Ο άλλος άμεσος πονοκέφαλος αφορά τις τιμές. Το φυσικό αέριο άνοιξε σήμερα 26% υψηλότερα από χθες, και μπορεί τώρα να υποχωρεί στα 107 ευρώ, ωστόσο κινείται ως άλλο «τρενάκι του τρόμου». Τίποτα δεν αποκλείει, οι ειδήσεις των επομένων ωρών ή ημερών να το εκτινάξουν και πάλι, συμπαρασύροντας τα ήδη ακριβά τιμολόγια ρεύματος στα ύψη.
Και όλα αυτά, ενώ το Κρεμλίνο κάνει ό,τι μπορεί για να διαρρήξει το ενιαίο ευρωπαϊκό μέτωπο. Σύμφωνα με πηγές της Gazprom, που επικαλείται το Bloomberg, δέκα μέχρι σήμερα ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ήδη ανοίξει λογαριασμό στην Gazprombank με βάση τα όσα έχει ζητήσει η Μόσχα για τις πληρωμές με ρούβλια. Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, τέσσερις εξ αυτών, δίχως να κατονομάζονται, έχουν ήδη πραγματοποιήσει πληρωμές με ρούβλια.
Σημειωτέον ότι οι εισαγωγείς ρωσικού αερίου στην Ελλάδα, όπως η ΔΕΠΑ που είναι ο μεγαλύτερος, έχουν πάρει προθεσμία από την Gazprom να της απαντήσουν αν θα δεχτούν πληρωμές σε ρούβλια μέχρι τις 20 Μαΐου. Στο κρίσιμο ερώτημα πόσο προετοιμασμένη είναι η Ελλάδα αν τελικά διακοπεί το ρωσικό αέριο, η απάντηση των ειδικών είναι ότι στην παρούσα συγκυρία η κατάσταση είναι ελεγχόμενη.
Κεντρικός άξονας του σχεδίου, η Ρεβυθούσα και η ενίσχυσή της με μια 4η πλωτή δεξαμενή για την οποία οι διαδικασίες ήδη «τρέχουν». Η παράδοσή της υπολογίζεται γύρω στις 30 Ιουλίου και θα αφορά ένα πλοίο με χωρητικότητα από 150.000 έως 174.000 κυβικά μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα του τέρμιναλ θα αυξηθεί έως και 77% σε σχέση με την υφιστάμενη χωρητικότητα, η οποία είναι 225.000 κυβικά μέτρα. Στο έτερο μέτωπο, αυτό του λιγνίτη, έπειτα από περίπου τρεις εβδομάδες, τα ορυχεία έχουν αυξήσει την παραγωγή τους, οι αυλές γεμίζουν με καύσιμο και το σχέδιο «τρέχει» με ένα ρυθμό 5.000 - 6.000 επιπλέον τόνων την ημέρα για τις μονάδες της Μελίτη και του Αγ. Δημητρίου, και 7.000-8.000 τόνων για τη Μεγαλόπολη.
Στόχος, η αύξηση κατά 45%-50% της εξόρυξης λιγνίτη στη διετία, (από 10,5 εκατ τόνους σήμερα σε πάνω από 15 εκατ τόνους), προκειμένου η παραγόμενη λιγνιτική ενέργεια να ανέλθει στις 6,5 TWh ετησίως έναντι των 4,5 TWh που προβλέπει το σημερινό ενεργειακό ισοζύγιο.
Τα καλά νέα είναι ότι ο Πούτιν αποφάσισε να πατήσει το κουμπί και να αρχίσει να κλείνει τις στρόφιγγες τώρα που πέφτουν οι καταναλώσεις. Η ανησυχία έγκειται στο κατά πόσο θα καταστεί δυνατό να βρεθούν εγκαίρως όλες εκείνες οι ποσότητες που θα υποκαταστήσουν το ρωσικό φυσικό αέριο σε χώρες με μεγάλη εξάρτηση, όπως η Βουλγαρία, αλλά και η Ελλάδα, και φυσικά σε τι τιμές θα γίνει αυτό. Η διακοπή των ρωσικών ροών μπορεί για μερικούς μήνες να είναι διαχειρίσιμη, ωστόσο το πρόβλημα για την Ελλάδα, όπως και για κάθε ευρωπαϊκή χώρα που θα μείνει χωρίς ρωσικό αέριο, αφορά το χειμώνα.