Του Γιώργου Φιντικάκη
Στα διόδια που καλείται να πληρώσει για την ανέξοδη ρητορική της βρίσκεται πλέον μποτιλιαρισμένη η κυβέρνηση. Και όπως έρχεται η ώρα του λογαριασμού για το αφήγημα της καθαρής εξόδου ή τη δήθεν διάσωση των συντάξεων, έτσι συμβαίνει από χθες και με όσους έδιναν τζάμπα υποσχέσεις στους κατοίκους της Βορείου Ελλάδος για τα διόδια της Εγνατίας Οδού.
Κατά την πολύωρη παρουσία του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, στην πρώτη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους δανειστές, τού έγινε σαφές, όπως λένε οι πληροφορίες, ότι τα πολιτικά παιχνίδια με τα διόδια τελείωσαν. Δεδομένου ότι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ένα από τα 88 προαπαιτούμενα, πρέπει να εξαιρεθεί από το περίφημο δορυφορικό σύστημα διοδίων και να τοποθετηθούν το ταχύτερο και οι 38 προβλεπόμενοι στον διαγωνισμό, συμβατικοί σταθμοί.
Στην πράξη, οι δανειστές έβαλαν διόδια, όχι στην Εγνατία, αλλά στην ανέξοδη τόσο καιρό ρητορική του κ. Σπίρτζη. Δηλαδή, στο δωρεάν κρυφτούλι που έπαιζε επί μήνες, τάζοντας στους οδηγούς της Εγνατίας ότι θα γλιτώσουν τους 38 μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς, τους οποίους ωστόσο έχει ο ίδιος υπογράψει με «πόνο ψυχής» πριν από περίπου ένα χρόνο (ΦΕΚ 1867 29/5/2017).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Liberal, το μήνυμα που έλαβε ο κ. Σπίρτζης, ήταν «κάνε ότι θες με τα δορυφορικά διόδια στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, η Εγνατία θα εξαιρεθεί». Έως και ο Ευ. Τσακαλώτος λέγεται ότι ενοχλήθηκε, καθώς οι ενστάσεις Σπίρτζη πήγαν πίσω τη συζήτηση σε όλα τα άλλα θέματα, που αφορούσαν την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Έτσι εξηγείται και η οργισμένη του αντίδραση μετά τη συνάντηση, όπου επιχειρώντας να πετάξει το μπαλάκι αλλού, επιτέθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, θυμίζοντας σε πολλούς τον Σπίρτζη του 2016. Τότε που λόγω ακριβώς των ψυχικών του δοκιμασιών, δεν έχανε ευκαιρία να κατηγορεί τον νυν συνάδελφό του Στ. Πιτσιόρλα, ότι ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, λειτουργεί έξω από τις κυβερνητικές εντολές.
«Αν είχαμε κάνει εμείς τους διαγωνισμούς, (σ.σ.: της Εγνατίας, και του Ελευθέριος Βενιζέλος), θα είχαμε τελειώσει τώρα και θα είχαμε πετύχει τρεις φορές υψηλότερο τίμημα», είπε χθες ο υπουργός, κατηγορώντας το ΤΑΙΠΕΔ ότι δεν έχει ολοκληρώσει ούτε μια αποκρατικοποίηση.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Και σχετίζεται περισσότερο με τις υποσχέσεις που τόσο καιρό μοίραζε ο κ. Σπίρτζης φοβούμενος το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει στις τοπικές κοινωνίες και στο κίνημα «Δεν Πληρώνω» η τοποθέτηση 38 σταθμών στον βορειοελλαδικό άξονα. Υποσχέσεις ότι αντί να φυτρώσουν στην Εγνατία τα «μισητά» για τη συριζαική σημειολογία, διόδια, η είσπραξη του αντιτίμου θα γίνεται μέσω δορυφόρου. Ενός δηλαδή συστήματος για το οποίο το υπουργείο προκήρυξε μόλις πρόσφατα τον σχετικό διαγωνισμό, ενώ για να εφαρμοσθεί σε όλη την Ελλάδα, πρέπει πρώτα να ανακηρυχθεί ανάδοχος, μετά να τοποθετηθεί πιλοτικά, και εν συνεχεία να δοκιμαστεί πανελλαδικά. Απαιτούνται δηλαδή κάποια χρόνια.
Η ειρωνεία είναι ότι όπως ακριβώς τα διόδια της Εγνατίας, έτσι και η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», φέρει από το Μάρτιο του 2017 την υπογραφή του κ. Σπίρτζη. Ενός υπουργού που κάνει ό,τι μπορεί για να θυμίζει το πραγματικό ποιόν του ΣΥΡΙΖΑ. Εκείνων που υπογράφουν τα πάντα «όχι με βαριά καρδιά, αλλά με πολύ πόνο».
Είναι πολλές πάντως οι εύκολες υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, για τις οποίες πρόκειται σύντομα η κυβέρνηση να πληρώσει διόδια, επειδή «με πολύ πόνο» δεν θα καταφέρει να της τηρήσει. Όπως η επαναδιαπραγμάτευση της μείωσης των συντάξεων, η γενναία ελάφρυνση του χρέους, η ήπιας μορφής επιτήρηση μετά τον Αύγουστο, τα όσα υπόσχεται το για εσωτερική χρήση ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης, και φυσικά η «καθαρή έξοδος».