Του Γιώργου Φιντικάκη
Εκτός του περίφημου δορυφορικού συστήματος διοδίων εμπνεύσεως Χρήστου Σπίρτζη, μένει όπως πρώτο είχε γράψει το Liberal, η Εγνατία Οδός, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο (SMUO), το οποίο κάνει εκτενή μνεία στο επίμαχο θέμα.
Και ξεκαθαρίζει ότι η Εγνατία Οδός εξαιρείται από την επιβολή δορυφορικών διοδίων, αφού εκεί θα τοποθετηθούν οι 38 συμβατικοί σταθμοί, τους οποίους προέβλεπε εξαρχής ο διαγωνισμός.
Βάζοντας στην ουσία "διόδια" στην ανέξοδη ρητορική του κ. Σπίρτζη, το μνημόνιο, καλεί τον ίδιο, να εκδώσει άμεσα μαζί με το υπ. Οικονομικών, νέα απόφαση που να εξαιρεί την Εγνατία από το σύστημα δορυφορικών-αναλογικών διοδίων που σχεδιάζεται μέσω του εν εξελίξει διαγωνισμού, και αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του παραχωρησιούχου να επιλέξει εκείνος, αλλά σε δεύτερη φάση, ένα αναλογικό σύστημα διοδίων (αντίστοιχο με αυτό που προωθεί το υπουργείο Υποδομών) ή κάποιο που να είναι συμβατό με το σύστημα του υπουργείου.
Το θέμα είχε αποκαλύψει το liberal κατά την προ δεκαημέρου πολύωρη παρουσία του κ. Σπίρτζη στην συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους εκπροσώπους των δανειστών στο Χίλτον. Εκεί οι τελευταίοι του είχαν κάνει σαφές ότι δεν θα ανεχθούν περαιτέρω καθυστερήσεις με τον διαγωνισμό, που παρ'' ότι αποτελεί ένα από τα 88 προαπαιτούμενα, εδώ και μήνες έχει μείνει στη μέση.
"Κάνε ό,τι θες με τα δορυφορικά διόδια στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, η Εγνατία θα εξαιρεθεί", ήταν μάλιστα το μήνυμα που είχαν στείλει στον κ. Σπίρτζη οι εκπρόσωποι των θεσμών. Είχε μάλιστα προηγηθεί ενόχληση ακόμη και του ίδιου του υπ. Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτου, καθώς οι ενστάσεις Σπίρτζη πήγαν πίσω τη συζήτηση σε όλα τα άλλα θέματα, που αφορούσαν την πορεία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Εδώ και μήνες ο υπουργός Υποδομών, φοβούμενος το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει στις τοπικές κοινωνίες και στο κίνημα "Δεν Πληρώνω" η τοποθέτηση συνολικά 38 σταθμών στην Εγνατία, έταζε στους οδηγούς ότι θα τους γλιτώσουν , παρ'' ότι ήταν ο ίδιος που είχε υπογράψει την εγκατάστασή τους, με "πόνο ψυχής" πριν από περίπου ένα χρόνο (ΦΕΚ 1867 29/5/2017). Και υποσχόταν ότι τα διόδια θα αντικατασταθούν με δορυφορικά.
Και υποσχόταν ότι αντί να φυτρώσουν στην Εγνατία τα "μισητά" για τη συριζαική σημειολογία, συμβατικά διόδια, η είσπραξη του αντιτίμου θα γινόταν μέσω δορυφόρου. Ενός δηλαδή συστήματος για το οποίο το υπουργείο προκύρηξε μόλις πρόσφατα το σχετικό διαγωνισμό, ενώ για να εφαρμοσθεί σε όλη την Ελλάδα, πρέπει πρώτα να ανακηρυχθεί ανάδοχος, μετά να τοποθετηθεί πιλοτικά, και εν συνεχεία να δοκιμαστεί πανελλαδικά. Απαιτούνται δηλαδή κάποια χρόνια.
Τελικά η πραγματικότητα τον διέψευσε. Και σύμφωνα με το επικαιροποιημένο μνημόνιο, τα συμβατικά διόδια θα πρέπει να μπουν κανονικά στην Εγνατία Οδό.
Επίσης o παραχωρησιούχος θα πρέπει να διασφαλίσει πως το σύστημα διοδίων που θα εφαρμόσει θα είναι συμβατό με το ηλεκτρονικό σύστημα που προωθεί το υπουργείο υποδομών, εφόσον αυτό μπορεί να γίνει, ενώ προχωρά με ταχείς ρυθμούς η κατασκευή όλων των σταθμών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο.
Τέλος, ο υπουργός Υποδομών είναι υποχρεωμένος να εκδώσει μια νέα υπουργική απόφαση, που θα ανατρέπει παλαιότερη και θα προβλέπει πως οι εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων σε κατοίκους πέριξ των σταθμών διοδίων της Εγνατίας θα ισχύει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 και δεν θα παραταθεί.