Βρετανία: Στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2009 το PMI τον Δεκέμβριο
AP
AP

Βρετανία: Στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2009 το PMI τον Δεκέμβριο

Ο βρετανικός κατασκευαστικός τομέας ξεκινά το 2023 με αρνητικό πρόσημο, αφού τον περασμένο μήνα ανακοίνωσαν μια από τις πιο απότομες μειώσεις της δραστηριότητάς τους από την ύφεση του 2008-09, αντανακλώντας την απότομη πτώση των νέων παραγγελιών και τις συνεχιζόμενες περικοπές θέσεων εργασίας.

Ο δείκτης S&P Global/CIPS UK Manufacturing Purchasing Managers' Index (PMI) υποχώρησε στο 45,3 τον Δεκέμβριο από 46,5 τον Νοέμβριο, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάιο του 2009, εκτός από δύο μήνες κατά την έναρξη της πανδημίας COVID-19 το 2020.

Η μέτρηση της Τρίτης ήταν ισχυρότερη από την αρχική εκτίμηση του 44,7 που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα, αλλά πολύ χαμηλότερη από το 47,8 που αναφέρθηκε στην αντίστοιχη έρευνα της ευρωζώνης τη Δευτέρα.

Τα στοιχεία συμφωνούν σε γενικές γραμμές με τις δυσοίωνες προοπτικές που εξέδωσε τον περασμένο μήνα η εμπορική ένωση Make UK, η οποία προέβλεψε ότι η παραγωγή στον τομέα θα μειωθεί κατά 3,2% το 2023. Τα τελευταία επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι η παραγωγή των εργοστασίων τον Οκτώβριο ήταν κατά 4,6% χαμηλότερη από ό,τι ένα χρόνο πριν.

"Τα αποτελέσματα αυτά είναι τα τελευταία σε μια σειρά αδύναμων δεικτών ... που υποδηλώνουν ότι το ΑΕΠ πιθανότατα θα μειωθεί και πάλι το 4ο τρίμηνο του 2022. Επιπλέον, με τη συμπίεση των οικονομικών των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων να συνεχίζεται, η κατάσταση είναι απίθανο να βελτιωθεί στο εγγύς μέλλον", δήλωσε ο Martin Beck, επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος του EY ITEM Club.

Οι προβλέψεις του κυβερνητικού προϋπολογισμού τον Νοέμβριο ανέφεραν ότι η βρετανική οικονομία στο σύνολό της θα συρρικνωθεί κατά 1,4% φέτος, καθώς οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν υψηλό πληθωρισμό.

Ξεχωριστά, οι επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών μεγάλων βρετανικών εταιρειών εκτιμούν ότι τα υψηλότερα επιτόκια σημαίνουν ότι τώρα είναι η χειρότερη στιγμή για τις εταιρείες να δανειστούν από την οικονομική κρίση πριν από 14 χρόνια, σύμφωνα με τριμηνιαία έρευνα της Deloitte.

Οι κατασκευαστές στη μηνιαία έρευνα PMI ήταν ελαφρώς πιο αισιόδοξοι για το επόμενο έτος. Οι προσδοκίες για τη μελλοντική παραγωγή αυξήθηκαν σε υψηλό πέντε μηνών, καθώς οι δυσκολίες στην αλυσίδα εφοδιασμού έγιναν λιγότερο έντονες και οι πληθωριστικές πιέσεις μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2020.

Αλλά τα εργοστάσια εξακολουθούν να μειώνουν τις θέσεις εργασίας κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από τον Οκτώβριο του 2020, καθώς οι παραγγελίες μειώθηκαν τόσο από εγχώριους πελάτες όσο και από πελάτες στην Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την ηπειρωτική Ευρώπη και την Ιρλανδία.

"Ο κύριος παράγοντας που οδήγησε στην απώλεια συμβάσεων εξαγωγών ήταν οι αδύναμες παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, ενώ έγινε επίσης αναφορά σε ζητήματα που σχετίζονται με το Brexit, όπως οι καθυστερήσεις στη ναυτιλία και το υψηλότερο κόστος, που οδήγησαν ορισμένους πελάτες της ΕΕ να προμηθεύονται προϊόντα από αλλού", σχολιάζει η S&P Global που συνέταξε την έρευνα.