Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλόκαρε, όπως αναμενόταν, την συγχώνευση της γερμανικής Siemens και της γαλλικής Alstom, μέσω της οποίας θα δημιουργούνταν ένας ευρωπαϊκός «γίγαντας» στον κλάδο των σιδηροδρόμων. Όπως δήλωσε η αρμόδια επίτροπος, Μαργκρέτ Βεστάγκερ, σε διαφορετική περίπτωση θα υπονομευόταν ο ελεύθερος ανταγωνισμός στην ευρωπαϊκή αγορά και σταδιακά θα προέκυπτε αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές.
Όπως είναι γνωστό, η υπόθεση έχει προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση στις τάξεις της ΕΕ. Οι κυβερνήσεις Γερμανίας και Γαλλίας, όπως και οι σύνδεσμοι βιομηχάνων των δύο χωρών, έχουν υποστηρίξει ενθέρμως την ολοκλήρωση της συμφωνίας, στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη δημιουργία Ευρωπαίων «πρωταθλητών» σε διάφορους κλάδους, που θα μπορούν να ανταγωνίζονται ισότιμα τους Κινέζους, Καναδούς, Αμερικανούς κ.λπ. Από την άλλη, οι αρχές ανταγωνισμού των ίδιων χωρών, με τη συνδρομή των αντίστοιχων αρχών Ισπανίας, Ολλανδίας, Βελγίου, Ηνωμένου Βασιλείου (καθώς και ορισμένων κυβερνήσεων) έχουν αντιδράσει, θεωρώντας ότι η εν λόγω συγχώνευση θα οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στην εξαφάνιση των υπόλοιπων ομίλων που δραστηριοποιούνται στους σιδηροδρόμους.
Δεν είναι τυχαίο, πάντως, ότι ανάμεσα στους πρώτους που χαιρέτισαν την απόφαση της Κομισιόν είναι η καναδική Bombardier, η οποία φοβόταν ότι θα πληγεί καίρια από τη συγκρότηση της κοινοπραξίας Siemens-Alstom. Κάτι τέτοιο «θα υπονόμευε σοβαρά την υγεία και ανταγωνιστικότητα ολόκληρης της ευρωπαϊκής αγοράς σιδηροδρόμων, οδηγώντας τους καταναλωτές, τόσο ως πελάτες των συγκεκριμένων υπηρεσιών όσο και ως φορολογούμενους, να πληρώσουν το κόστος», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ντανιέλ Ντεζαρντέν, ανώτατο στέλεχος της Bombardier.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση της Κομισιόν, η οποία είχε την πλήρη στήριξη και του προέδρου της Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ, ήρθε μία μόλις ημέρα μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου της κυβέρνησης του Βερολίνου για την αναγέννηση της γερμανικής και ευρωπαϊκής βιομηχανίας -στο πλαίσιο του οποίου περιλαμβάνεται και η αμέριστη υποστήριξη της συγκρότησης Ευρωπαίων «πρωταθλητών».
«Αν και δεν αποτέλεσε έκπληξη, (η απόφαση αυτή) αποδεικνύει ότι η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως διαρθρωτικές αλλαγές όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνει το βιομηχανικό της μέλλον, σε ένα περιβάλλον παγκόσμιας διασύνδεσης», αναφέρει η ανακοίνωση της Siemens, η οποία εκφράζει τη λύπη της για την απόρριψη της συμφωνίας με την Alstom.
Υπενθυμίζεται ότι η Siemens κατασκευάζει τους συρμούς ICE για τους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους (Deutsche Bahn), καθώς και τμήματα των συρμών του Eurostar, που συνδέει σιδηροδρομικά την ηπειρωτική Ευρώπη με τη Βρετανία, μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας της Μάγχης. Η δε Alstom είναι ο κατασκευαστής της γαλλικής υπεραταχείας TGV, που αποτελεί την κορωνίδα του σιδηροδρομικιύ δικτύου της χώρας.
Παράλληλα με τη συγχώνευση των παραπάνω δύο, η Βεστάγκερ ανακοίνωσε ότι μπλοκάρει και την εξαγορά από τη γερμανική Wieland-Werke AG μιας μονάδας της Aurubis, του μεγαλύτερου συγκροτήματος τήξης χαλκού στην Ευρώπη.
AP Photo/Michael Probst