Apivita: Μια ακόμα πρωτοπόρα ελληνική εταιρεία σε ξένα χέρια

Apivita: Μια ακόμα πρωτοπόρα ελληνική εταιρεία σε ξένα χέρια

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μετά την πρωτοποριακή εφαρμογή Taxibeat που πρόσφατα εξαγοράστηκε από το μεγάλο γερμανικό όμιλο Daimler, άλλη μια πρωτοπόρα ελληνική εταιρεία περνά σε ξένα συμφέροντα. Πρόκειται για την Apivita, την εταιρεία που εδώ και δεκαετίες αξιοποιεί με μοναδικό τρόπο τις ιδιαίτερες βιοκλιματικές συνθήκες της χώρας και τη σπάνια χλωρίδα της, η οποία εξαγοράστηκε από την Ισπανική εταιρεία Puig, με έδρα την Βαρκελώνη.

Παρά το σήριαλ που ήθελε τη Γαλλική Loreal να είναι επικρατέστερη, τελικώς, η Ισπανική Puig – έναντι 40 εκατ. ευρώ σύμφωνα με πληροφορίες – συμφώνησε για το πλειοψηφικό πακέτο της Apivita, με την οικογένεια Κουτσιανά να διατηρεί ποσοστό που εξασφαλίζει την καταστατική μειοψηφία.

Τα τελευταία χρόνια η διοίκηση της Apivita αναζητούσε στρατηγικό εταίρο, κυρίως για να βρει «άμυνες» έναντι του μεγάλου δανεισμού που έχει που φτάνει στα 28,8 εκατ. ευρώ.

O όμιλος Puig δραστηριοποιείται στον κλάδο των Καλλυντικών έχοντας πωλήσεις που το 2015 έφτασαν το 1,645 δισ. ευρώ, έχοντας παρουσία σε περισσότερες από 150 χώρες.

Η Ισπανική εταιρεία διαθέτει μάρκες όπως οι Nina Ricci, Carolina Herrera, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, Penhaligon's και L'Artisan Parfumeur, ενώ εκπροσωπεί κορυφαία brands στην Ισπανία όπως Prada και Valentino Comme des Garcons.

Ποια είναι η Apivita

Το 1972, δυο νέοι φαρμακοποιοί, οι κ.κ. Νίκος και Νίκη Κουτσιανά, δημιούργησαν τα πρώτα τους φυσικά καλλυντικά, χρησιμοποιώντας μελισσοκομικά προϊόντα και εκχυλίσματα βοτάνων. Η έμπνευσή τους εμφορούνταν από την κοινωνία της μέλισσας, τη μοναδική βιοποικιλότητα της ελληνικής φύσης και την ολιστική προσέγγιση του Ιπποκράτη για την υγεία, την ομορφιά και την ευεξία.

Το 1979 δημιούργησαν την εταιρεία Apivita. Tο όνομά της, προέρχεται από τις λατινικές λέξεις Apis (μέλισσα) και Vita (ζωή), και σημαίνει «η ζωή της μέλισσας». Οι ιδρυτές, επένδυσαν στις έννοιες της αειφορίας και της αξιοποίησης της ελληνικής χλωρίδας, δημιουργώντας ένα brand που ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα, έχοντας πλέον παρουσία σε 15 χώρες.

Η εταιρεία έχει αναπτύξει και εδραιώσει πάνω από τριακόσια φυσικά προϊόντα για το πρόσωπο, το σώμα και τα μαλλιά, «παντρεύοντας» σ' αυτά πρώτες ύλες από μελισσοκομικά προϊόντα, εκχυλίσματα από ελληνικά βότανα, αγνά αιθέρια έλαια και πολλές πράσινες καινοτομίες και ευρεσιτεχνίες.

Μεταξύ άλλων η εταιρεία δραστηριοποιείται σε χώρες όπως Ισπανία, Βέλγιο, Κύπρος, Μ. Βρετανία, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Ρουμανία, Κροατία, Ιαπωνία, Αυστραλία, ΗΠΑ κ.α.

Συνεργάζεται με αλυσίδες φαρμακείων στις χώρες που δραστηριοποιείται, ενώ διαθέτει και δικά της καταστήματα, κατά τα πρότυπα του flagship καταστήματος The APIVITA Experience Store στο κέντρο της Αθήνας.

Η εξαγωγική της δραστηριότητα αντιστοιχεί στο περίπου 30% των συνολικών της πωλήσεων.

Η Apivita διαθέτει υπερσύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις στο Μαρκόπουλο Αττικής που ολοκληρώθηκαν πριν λίγα χρόνια.

Οικονομικά στοιχεία και ερευνητικά προγράμματα

O κύκλος εργασιών της Αpivita το 2015 κατήλθε στα 32,3 εκατ. ευρώ, από 34,3 εκατ. ευρώ το 2014 (και 32,8 εκατ. ευρώ το 2013), παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,9% σε ποσοστό και κατά 2 εκατ. ευρώ σε αξία, σε ετήσια βάση.

Τα ενοποιημένα κέρδη μετά φόρων το 2015 ήταν στα 0,34 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 0,21 εκατ. ευρώ το 2014 (+0,55 εκατ. ευρώ). Υψηλός είναι ο δανεισμός της που όπως προαναφέρθηκε φτάνει στα 28,8 εκατ. ευρώ και είναι ο μεγαλύτερος βραχνάς του ομίλου όλα τα τελευταία χρόνια.

Η εταιρεία που απασχολεί περίπου 250 εργαζόμενους, συμμετέχει σε πολλά ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Συνολικά η Apivita συνεργάζεται με 71 ιδρύματα σε 22 διαφορετικές χώρες, με την έρευνα να εστιάζεται κυρίως στα βότανα της ελληνικής φύσης, τα μελισσοκομικά προϊόντα, αλλά και τον υποθαλάσσιο χώρο της Μεσογείου. Μεγάλο επίτευγμα του τμήματος Scientific Affairs της εταιρείας, είναι η συμμετοχή της με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο πρόγραμμα της Ε.Ε. Horizon 2020, το σημαντικότερο πρόγραμμα της ΕΕ για την έρευνα και την καινοτομία που δρομολογήθηκε ποτέ.

Η ανακοίνωση της Apivita για την εξαγορά έχει ως εξής:

Σε μια σημαντική συμφωνία για την πρώτη εταιρεία φυσικών καλλυντικών στην Ελλάδα, αλλά και την ελληνική επιχειρηματικότητα συνολικά κατέληξε η αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την APIVITA.

Το πλειοψηφικό πακέτο της APIVITA  απέκτησε η ισπανικών συμφερόντων PUIG (www.puig.com), μια εταιρία με παγκόσμια παρουσία που δραστηριοποιείται στον χώρο της μόδας, των αρωμάτων και καλλυντικών. Η επένδυση της PUIG στην APIVITA έχει στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς εξασφαλίζονται μια σειρά από προϋποθέσεις, οι οποίες εξαρχής ήταν κεφαλαιώδους αξίας για την οικογένεια Κουτσιανά, που διατηρεί την καταστατική μειοψηφία.  

Εξασφαλίζεται η κεφαλαιακή επάρκεια της APIVITA – η οποία ενισχύεται κεφαλαιακά με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Η έδρα και η γραμμή παραγωγής της εταιρίας παραμένουν στην Ελλάδα, με πλήρη  αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ερευνητικού  εργαστηρίου και των υπερσύγχρονων εγκαταστάσεων στο Μαρκόπουλο.

Παράλληλα, όλες οι υφιστάμενες συνεργασίες της APIVITA θα συνεχιστούν και δίνεται η ευκαιρία να ενισχυθούν και να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο, όπως οι συνεργασίες με μια  ολόκληρη κοινότητα από παραγωγούς και καλλιεργητές σε όλη τη χώρα που  εξασφαλίζουν την απόλυτη ιχνηλασιμότητα και εξαιρετική ποιότητα των πρώτων υλών της εταιρείας.

Σημαντικό κριτήριο στην επιλογή της από πλευράς της οικογένειας Κουτσιανά αποτέλεσε το γεγονός  ότι παρά το μεγάλο μέγεθος της και την παγκόσμια παρουσία της, η PUIG  παραμένει κατά βάση μια οικογενειακού χαρακτήρα και ιδιοκτησίας εταιρεία.

Η ιστορία και η φιλοσοφία της APIVITA, η μοναδική έρευνα και ανάπτυξη, η συμμετοχή σε πρωτοπόρα επιστημονικά προγράμματα με τους πλέον αναγνωρισμένους εταίρους, το εκπληκτικό προϊόν της που εμπιστεύονται οι πελάτες της σε όλο τον κόσμο, το διαφορετικό μοντέλο επιχειρηματικότητας που προάγει την αειφορία και το ανώτερο κοινό καλό οδήγησαν την PUIG  να συνεργαστεί με την APIVITA .

Σημαντική για την ολοκλήρωση της συμφωνίας ήταν η κατανόηση ότι η APIVITA παραμένει μία ελληνική εταιρεία, πιστή στη φιλοσοφία και στις αξίες, και στο διαφορετικό, αειφόρο μοντέλο επιχειρηματικότητας, που την ανέδειξε σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο κ. Νίκος  Κουτσιανάς  είναι ο  νέος  Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της APIVITA.