Του Γιώργου Φιντικάκη
Ανεβάζουν το θερμόμετρο οι ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια και τις μεταφορές, με τα φώτα να στρέφονται σε ΔΕΗ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου η έκβαση της σύγκρουσης μεταξύ των δύο ισχυρών συνδικάτων και της κυβέρνησης θεωρείται πρόκριμα για τη φθινοπωρινή μάχη στα εργασιακά.
Τον «καυτό» άλλωστε Σεπτέμβριο προαναγγέλλει και το αίτημα του ΔΝΤ για την κατάργηση του συνδικαλιστικού νόμου, τις αλλαγές στον κατώτατο μισθό, και την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων.
Σε αυτή πάντως τη φάση, η μετωπική κυβέρνησης-συνδικαλιστών περιορίζεται στις αποκρατικοποιήσεις, με επίκεντρο σήμερα τη ΔΕΗ και αύριο την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η συνέχιση της γενικής συνέλευσης της ΔΕΗ σήμερα, την οποία είχε διακόψει στις 30 Ιουνίου το συνδικάτο της ΓΕΝΟΠ, μυρίζει ούτως ή άλλως μπαρούτι, ενώ το μείγμα γίνεται περαιτέρω εκρηκτικό καθώς έξω από το ξενοδοχείο Royal Olympic όπου διεξάγεται, θα είναι συγκεντρωμένα στελέχη της ΛΑΕ υπό τον Π. Λαφαζάνη.
Ακόμη όμως και χωρίς αυτόν, το κλίμα «βράζει» από μόνο του. Δίχως να είναι σαφές αν η συνέλευση θα διεξαχθεί υπό τον κλοιό αστυνομικών δυνάμεων, το πιθανότερο είναι πως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα διακοπεί. Αυτό είναι το βασικό σενάριο. Σε μια τέτοια περίπτωση, η λογική λέει ότι την επόμενη φορά, την 3η κατά σειρά, η γενική συνέλευση της ΔΕΗ θα διεξαχθεί σε ένα χώρο πολύ καλύτερα φυλασσόμενο από την αστυνομία, όπως π.χ. το κτίριο του Χρηματιστηρίου επί της Λ. Αθηνών (όπως είχε συμβεί με τον ΟΛΠ), και όχι σε ένα κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου μπαινοβγαίνουν τουρίστες.
«Σαν να κάνουν τη γενική συνέλευση σε ξενοδοχείο, ακριβώς για να μη γίνει», έλεγαν χθες με νόημα οι κακές γλώσσες, δείχνοντας προς τη μεριά του προέδρου της ΔΕΗ, Μανώλη Παναγιωτάκη. Ο τελευταίος ήταν ανέκαθεν κατά της απόσχισης του ΑΔΜΗΕ, και λέγεται ότι η επιλογή του τόπου διεξαγωγής της συνέλευσης έγινε δίχως να συνεννοηθεί με τον πολιτικό του προϊστάμενο, τον υπουργό Ενέργειας, Παναγιώτη Σκουρλέτη.
Ανεξάρτητα αν έχουν βάση παρόμοιοι συνειρμοί ή ήταν απλώς μια λάθος κίνηση να επιλεγεί ένας μη φυλασσόμενος χώρος, όπως ένα ξενοδοχείο, για να διεξαχθεί μια τόσο «ηλεκτρισμένη» συνέλευση, το θέμα είναι δεν θα πρέπει να αποκλείονται ακόμη και επεισόδια. Πόσο μάλλον όταν το κλίμα στη ΓΕΝΟΠ «βράζει» μετά και την απόφαση εκτός του ΑΔΜΗΕ, να οδεύσει προς το νέο υπερ-Ταμείο και το 34% της ΔΕΗ (χώρια το 17% της επιχείρησης που έχει ήδη μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ).
Αν και στη ΓΕΝΟΠ δηλώνουν έτοιμοι για όλα, στην πραγματικότητα είναι διχασμένοι. Αφενός γνωρίζουν πως δεν μπορούν να καθίσουν με τα χέρια σταυρωμένα. Αφετέρου όμως ξέρουν πως διακινδυνεύουν να τους μείνει η «ρετσινιά», ότι ήταν εκείνοι που ευθύνονται για την αποτυχία της πώλησης του 24% του ΑΔΜΗΕ, και άρα άνοιξαν το δρόμο για να πάμε στην πώληση του 100% της εταιρείας. Αυτή βέβαια είναι η οπτική του υπουργείου Ενέργειας και της διοίκησης της ΔΕΗ.
Η άλλη οπτική, αυτή της ΓΕΝΟΠ, λέει το εξής: Ακόμη και αν η συνέλευση της ΔΕΗ δεν καταφέρει να εγκρίνει την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ και οδηγηθούμε στο απευκταίο, δηλαδή τον Οκτώβριο οι θεσμοί να απαιτήσουν την πώληση του 100% της εταιρείας δικτύων, το πρόβλημα δεν θα είναι δικό μας, παρά του Π. Σκουρλέτη και της κυβέρνησης. Εκείνη, θα πρέπει να συντάξει και να φέρει νόμο στη Βουλή για την πώληση του 100%, και τότε να δούμε ποιοι από τους βουλευτές της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα τολμήσουν να ψηφίσουν κάτι τέτοιο. Λένε μάλιστα συνδικαλιστικές πηγές ότι ο υπουργός Ενέργειας σε κατ' ιδίαν συνομιλίες που είχε μαζί τους, απάντησε με νόημα«εγώ την υπογραφή μου στην πώληση του 100% του ΑΔΜΗΕ δεν την βάζω, ας τη βάλουν άλλοι».
Τα τρένα και ο Σπίρτζης
Το άλλο συγκρουσιακό μέτωπο λέγεται σιδηρόδρομος. Η κόντρα συνδικάτου-κυβέρνησης κορυφώνεται αύριο, οπότε, και εν μέσω απεργιών σε τραμ, προαστιακό και τρένα, συνέρχεται το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αποσφραγίσει τη μία και μοναδική προσφορά που κατατέθηκε για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτή των Ιταλικών Σιδηροδρόμων.
Τα πνεύματα είναι τεταμένα και εδώ, ενώ την προηγούμενη εβδομάδα ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης έκανε και πάλι ότι περνούσε από το χέρι του για να δυναμιτίσει το διαγωνισμό, καθώς στο παρά πέντε της ιδιωτικοποίησης, ανακίνησε θέμα συλλογικών συμβάσεων.
Παραμονές της κατάθεσης προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού ΕΕΣΣΤΥ, κατ'' απαίτηση των συνδικαλιστών, ο Χρ. Σπίρτζης έθεσε θέμα υπογραφής νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας του προσωπικού.
Όπως ήταν φυσικό έγινε χαμός. Το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσε με επιστολή του για το θέμα το Μαξίμου, και μόλις στο παρά πέντε, πάγωσε η υπογραφή νέας σύμβασης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αντίθετα, υπεγράφησαν νέες συμβάσεις σε ΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ.
Δυσαρεστημένα για την εξέλιξη, αλλά και για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση, τα σωματεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκήρυξαν απεργίες που ξεκίνησαν την Παρασκευή και θα διαρκέσουν έως και αύριο Τρίτη, οπότε και θα συγκληθεί το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να εξετάσει την οικονομική προσφορά των Ιταλικών Σιδηροδρόμων. Περιττό, να επισημανθεί ότι ο υπουργός θα ήθελε να ναυαγήσει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία έκανε για μια ακόμη φορά σαφή την αντίθεσή του σε συνέντευξη που έδωσε την περασμένη εβδομάδα στο ραδιόφωνο του Alpha.