Μεγάλη άνθιση παρατηρείται στην αγορά παλαιών τάνκερ λόγω των προσπαθειών των δυτικών χωρών να περιορίσουν το εμπόριο ρωσικού αργού πετρελαίου.
Καθώς οι δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες απομακρύνονται από το ρωσικό πετρέλαιο για να αποφύγουν τις κυρώσεις, νέες εταιρείες βγαίνουν στην επιφάνεια και αποκτούν παλιά δεξαμενόπλοια που κανονικά θα γίνονταν scrap.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε όλες τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού από τις 5 Δεκεμβρίου, ενώ τον Φεβρουάριο θα ακολουθήσει απαγόρευση εισαγωγής καυσίμων. Απαγόρευσε επίσης σε εταιρείες και ιδιώτες του μπλοκ να παρέχουν χρηματοδότηση, μεσιτεία, ναυτιλιακές και ασφαλιστικές υπηρεσίες για να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο αλλού, αν η τιμή είναι υψηλότερη από το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, που επίσης τέθηκε σε ισχύ σήμερα Δευτέρα.
Σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ του πρακτορείου Reuters, τους τελευταίους μήνες, γηρασμένα δεξαμενόπλοια πουλήθηκαν από Έλληνες και Νορβηγούς ιδιοκτήτες σε τιμές ρεκόρ σε αγοραστές της Μέσης Ανατολής και της Ασίας, εκμεταλλευόμενοι τις υψηλές τιμές ναύλωσης για πλοία για να στείλουν ρωσικό πετρέλαιο στην Ινδία και την Κίνα.
Εταιρείες διαχείρισης δεξαμενόπλοιων, όπως η Fractal Shipping με έδρα τη Γενεύη καρπώνονται τα οφέλη.
Σε λιγότερο από ένα χρόνο, η Fractal συγκέντρωσε έναν στόλο 23 δεξαμενόπλοιων πετρελαίου και καυσίμων που αγοράστηκαν πρόσφατα από ιδιοκτήτες στο Ντουμπάι.
Σύμφωνα με την παρακολούθηση πλοίων της Refinitiv Eikon, τα περισσότερα από αυτά μεταφέρουν ρωσικό αργό από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας στην Ασία.
Άνοδος τιμών
Οι μεγάλες δυτικές πετρελαϊκές εταιρείες συνήθως σταματούν να χρησιμοποιούν δεξαμενόπλοια όταν είναι περίπου 15 ετών. Ο στόλος της Fractal, εν τω μεταξύ, αποτελείται εξ ολοκλήρου από παλαιότερα πλοία ηλικίας από 13 έως 19 ετών, όπως δείχνει η ιστοσελίδα της Fractal.
Καθώς οι νεοεισερχόμενοι επιθυμούν να αποκτήσουν μερίδιο από τις ρωσικές business, οι τιμές των μεταχειρισμένων πετρελαιοφόρων έχουν αυξηθεί, ειδικά για τα πλοία Aframax που μπορούν να μεταφέρουν έως και 600.000 βαρέλια, το τυπικό μέγεθος που χρησιμοποιείται για τη φόρτωση αργού στα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας.
Η τιμή για τα Aframaxes εικοσαετίας έχει εκτιναχθεί κατά 86% από 11,8 εκατομμύρια δολάρια την 1η Ιανουαρίου σε 22 εκατομμύρια δολάρια τώρα, σύμφωνα με την εταιρεία αποτίμησης VesselsValue που προσθέτει ότι μέχρι στιγμής φέτος, έχουν αναφερθεί 148 πωλήσεις Aframax, αύξηση 5% από την ίδια περίοδο του 2021.
Έρευνα από τον μεσίτη πλοίων Clarksons έδειξε ότι περισσότερα τάνκερ πουλήθηκαν τους πρώτους 11 μήνες του 2022 από ό,τι οποιοδήποτε πλήρες έτος προηγουμένως και οι πωλήσεις τον Οκτώβριο σημείωσαν νέο μηνιαίο ρεκόρ ανερχόμενες σε 76 πλοία.
Αυξημένα κέρδη
Οι νέοι πλοιοκτήτες που είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εισπράττουν χρήματα. «Τα πλοία που κερδίζουν 80.000 δολάρια την ημέρα στη Μεσόγειο μπορούν να βγάλουν 130.000 δολάρια την ημέρα εάν μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο», είπε ένας μεσίτης πλοίων στο Reuters, ο οποίος δεν κατονομάζεται.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων αργού έχουν εκτιναχθεί σε υψηλά που δεν έχουν παρατηρηθεί από το 2008, εκτός από μια σύντομη περίοδο το 2020 όταν οι εταιρείες πετρελαίου προσπαθούσαν να βρουν βυτιοφόρα για να αποθηκεύσουν καύσιμα καθώς η ζήτηση κατέρρευσε λόγω της πανδημίας.
Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μπορούν να βγάζουν περισσότερα από 100.000 δολάρια την ημέρα για ορισμένα ταξίδια, δήλωσε ο Omar Nokta, αναλυτής στην επενδυτική τράπεζα Jefferies.
«Ενώ μένει να δούμε πώς θα λειτουργήσει τελικά το ανώτατο όριο τιμών στις ρωσικές εξαγωγές, αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αυξάνεται και διανύει μεγαλύτερες αποστάσεις», είπε.
Περισσότερα δεξαμενόπλοια χρησιμοποιούνται τώρα για ταξίδια που διαρκούν εβδομάδες, στέλνοντας ρωσικό πετρέλαιο από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα στην Ασία, ενώ το ρωσικό πετρέλαιο πωλούνταν κυρίως στην Ευρώπη προηγουμένως και τα ταξίδια διαρκούσαν μόνο λίγες ημέρες.
Παρακάμπτοντας τις κυρώσεις
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έχει παράσχει κάποιες οδηγίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του ανώτατου ορίου, αλλά παραμένουν ερωτήματα σχετικά με την επιβολή του.
«Το ανώτατο όριο τιμής είναι πολύ μπερδεμένο», είπε ο Philippe της Fractal. "Είμαστε σίγουρα μια από τις εταιρείες που θέλουν να παραμείνουν στο ρωσικό εμπόριο. Ως επιχειρηματίες πρέπει να είμαστε καιροσκόποι".
Οι αγοραστές πρέπει να παρέχουν έγγραφα όπως τιμολόγια σε ναυτιλιακές εταιρείες ή ασφαλιστές για να δείξουν ότι έχουν τηρήσει το ανώτατο όριο, αλλά ουσιαστικά θα εξαρτάται από τον αυτοέλεγχο, χωρίς κυρώσεις για τους παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών εάν λειτουργούν με καλή πίστη.
Ένας στόχος του σχεδίου ανώτατου ορίου τιμών της G7 είναι να αποτρέψει αυτόν τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» να μεγαλώσει, επιτρέποντας στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου να πραγματοποιούνται με διαφάνεια χωρίς να παραβιάζονται οι κυρώσεις.
Αυτός ο σκιώδης στόλος, που αντιπροσωπεύει περίπου το 10% των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως σύμφωνα με την Trafigura και άλλες πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας, βοήθησε το Ιράν να παρακάμψει το εμπάργκο των ΗΠΑ για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας και τη Βενεζουέλα από το 2019.
Τουλάχιστον 21 δεξαμενόπλοια μεταπήδησαν στη ναυτιλία ρωσικού πετρελαίου αφού προηγουμένως είχαν χρησιμοποιηθεί για ιρανικές αποστολές, δήλωσε η Claire Jungman, επικεφαλής του προσωπικού της ομάδας υπεράσπισης των ΗΠΑ United Against Nuclear Iran (UANI), η οποία παρακολουθεί την κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων που σχετίζονται με το Ιράν μέσω πλοίων και δορυφορικής παρακολούθησης.
Από αυτά τα πλοία, τουλάχιστον τέσσερα άλλαξαν ιδιοκτησία τους τελευταίους μήνες.