Τουλάχιστον δυο ενδιαφερόμενοι αναμένεται να διασταυρώσουν τα ξίφη τους για τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Πρόκειται για τον όμιλο Ελληνικών συμφερόντων North Star που ελέγχει ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος και την εταιρεία Onex που ελέγχεται από τον Έλληνα επιχειρηματία Πάνο Ξενοκώστα, ο οποίος φαίνεται ότι θα συνεργαστεί με τον αμερικανικό οργανισμό εξαγωγών (DFC).
Και οι δύο πλευρές έχουν δηλώσει ότι θα διεκδικήσουν τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ), που επί πολλά χρόνια παρακμάζουν στο Σκαραμαγκά, χωρίς να έχουν δεχθεί νέες επενδύσεις εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα. Χθες ο όμιλος North Star πραγματοποίησε μια σημαντική κίνηση, ανοίγοντας πολλά από τα χαρτιά του.
Για πρώτη φορά ο ελληνικός εφοπλιστικός όμιλος, δεσμεύθηκε επισήμως σε επενδύσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τετραετίας, την απασχόληση 1.600 εργαζομένων στα ναυπηγεία και την έμμεση απασχόληση 6.000 εργαζομένων. Ακόμη δεσμεύθηκε να συμμετάσχει και στο δεύτερο διαγωνισμό, που θα προκηρύξει σύντομα η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) για παρακείμενο ακίνητο, το οποίο φιλοξενεί υποδομές της ΕΝΑΕ (π.χ. Δεξαμενή Νο 5).
Από την άλλη πλευρά ο όμιλος της Onex, που έχει να επιδείξει έργο στα Ναυπηγεία της Σύρου (Νεώριο) και τώρα ολοκληρώνει την απόκτηση των ναυπηγείων Ελευσίνας, φέρεται αποφασισμένος να στηρίξει το σχέδιο «τρίαινα» που αφορά στα τρία ναυπηγεία της χώρας. Oι δύο πλευρές, Onex και DFC, κατά τις επαφές τους που έγιναν στην Ουάσιγκτον αρχές του περασμένου Οκτωβρίου, γνωστοποίησαν την πρόθεσή τους να συνεργαστούν από κοινού στη διεκδίκηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Η υποβολή των προσφορών γίνεται την ερχόμενη Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020. Ολοι ωστόσο προεξοφλούν τη συμμετοχή της εταιρείας στον εν λόγω διαγωνισμό. Η πλευρά μάλιστα της Onex, διαρρέει την πρόθεσή της για επενδύσεις ύψους άνω του 1 δις. ευρώ στα τρία ναυπηγεία, εφόσον όμως βάλει πόδι και στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τα περισσότερα επενδυτικά κεφάλαια, ύψους άνω των 600 εκατ. ευρώ, θα κατευθυνθούν στα ναυπηγεία του Σκαραγμαγκά.
Η πλευρά της Onex ποντάρει ακόμη και στην τοπική κοινότητα του Πειραιά. Ο επικεφαλής της εταιρείας, ζήτησε και ενημέρωσε την διοίκηση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) γνωστοποιώντας το σχέδιο «Τρίαινα», όπου στόχος της είναι η Σύρος θα αναλάβει τις ναυπηγοεπισκευές διερχομένων πλοίων, η Ελευσίνα τις ναυπηγοεπισκευές σκαφών ακτοπλοΐας και ο Σκαραμαγκάς τις αμυντικές ναυπηγήσεις και επισκευές.
Πηγές κοντά στη διαδικασία ανέφεραν, ο έλεγχος των τριών ναυπηγείων από τον ίδιο επενδυτή δεν εγείρει θέμα καθώς υπάρχουν τα ναυπηγεία του ΟΛΠ στο Πέραμα, της Σαλαμίνας και της Χαλκίδος. Ωστόσο τα ναυπηγεία αυτά είναι μικρότερης δυναμικότητας από εκείνα του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας.
Σύμφωνα με την πλευρά της Onex, η απόκτηση του ελέγχου των τριών ναυπηγείων θα δημιουργήσει ένα ναυπηγικό hub –«τρίαινα» το ονομάζει- ελεγχόμενο από αμερικανικά συμφέροντα, που θα ενισχύσουν τόσο την ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στην χώρα μας, ενώ θα θωρακίσει την άμυνα της χώρας, καθώς εκεί σχεδιάζεται να γίνουν ναυπηγήσεις νέων φρεγατών που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ.
Ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε την απόκτηση τεσσάρων νέων φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά δεν είναι σίγουρο πόσες μπορεί να «σηκώσει» η ΕΝΑΕ, εφόσον βεβαίως εκσυγχρονιστεί από τον επενδυτή. Παράγοντες κοντά στη διαδικασία σημείωναν ότι πρόθεση των Αμερικανών, εφόσον αναλάβουν το συμβόλαιο, είναι τουλάχιστον οι τρεις φρεγάτες να ναυπηγηθούν στον Σκαραμαγκά.
Η ελληνικών συμφερόντων North Star ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η ίδια προβάλλει κυρίως την πρόθεσή της για ναυπηγήσεις πολιτικού χαρακτήρα, παρά αμυντικού χαρακτήρα. Πηγές κοντά στην εταιρεία ωστόσο, αναφέρουν ότι δεν θα αρνηθούν να βάλουν στις λεκάνες ναυπήγησης αμυντικά πλοία, εφόσον αυτό ζητηθεί από την κυβέρνηση. Ωστόσο προτεραιότητα είναι οι πολιτικές ναυπηγήσεις, κυρίως σκαφών αναψυχής, ειδικού σκοπού πλοίων και κυρίως σκαριά που θα ενσωματώνουν υψηλή προστιθέμενη αξία.
Προς επίρρωση αυτής της στρατηγικής, η εταιρεία αναφέρει ότι πρόθεσή της είναι παράλληλα με τη λειτουργία των ναυπηγείων Σκαραγμαγκά, είναι η δημιουργία ενός κέντρου έρευνας & τεχνολογίας που θα ενσωματώνει προηγμένες τεχνολογίες και νέα υλικά. Στόχος του κέντρου θα είναι να ενισχύει τις ικανότητες κατασκευής και απόδοσης του ναυπηγείου καθιστώντας το ανταγωνιστικό σε διεθνές επίπεδο.
Επίσης όπως αναφέρει η πλευρά της North Star, η εταιρεία θα επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό, με τη συστηματική εκπαίδευση του προσωπικού, την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων και την αξιοποίηση της διεθνούς και εγχώριας εμπειρίας σε συνεργασία με ΑΕΙ και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Κέντρα. Σύμφωνα με την North Star ο κλάδος της ναυπήγησης σκαφών υψηλής τεχνολογίας, είναι ένας πολλά υποσχόμενος κλάδος στη χώρα μας που μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη προστιθέμενη αξία και να συμβάλει πολλαπλασιαστικά στην ελληνική οικονομία και τις θέσεις εργασίας.
Πάντως πολλά θα εξαρτηθούν από το συμβόλαιο των τεσσάρων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού και που αυτό θα καταλήξει. Οι συζητήσεις δίνουν και παίρνουν το τελευταίο διάστημα και πιθανώς να αποτελεί τον καταλύτη για τις οριστικές αποφάσεις των ενδιαφερομένων επενδυτών για τον Σκαραμαγκά. Γι’ αυτό άλλωστε περνάνε και στα ψιλά, αστοχίες όπως π.χ. οι υψηλές τιμές στις έγιναν οι μεταβιβάσεις των ακινήτων μεταξύ ΕΤΑΔ και ΕΝΑΕ τις τελευταίες ημέρες.
Επίσης αστοχία συνιστά το γεγονός ότι η ΕΝΑΕ, βγήκε από τον εκκαθαριστή στο σφυρί, οφείλοντας περί τα 8,5 εκατ. ευρώ (σε δημόσιες αρχές) σε πρόστιμα από τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων που υπήρχαν στο ακίνητό της. Οι οφειλές αυτές φυσικά θα αφαιρεθούν από το προσφερόμενο τίμημα, αλλά δείχνουν ότι εφόσον, η αποκρατικοποίηση γίνει κυρίως με πολιτικά κριτήρια θα είναι μικρής σημασίας, ενώ αν γίνει με αμιγώς χρηματο-οικονομικά κριτήρια μπορεί να συνιστούν σημαντικά εμπόδια ή να μειώσουν θεαματικά το τίμημα.