Το πρώτο δίμηνο του 2020 ξεκινήσαμε με ενίσχυση πωλήσεων και αύξηση των τιμών των ψαριών σε όλες τις αγορές, όμως το ξέσπασμα του κορονοϊού και το κλείσιμο όλων των εστιατορίων σ’ όλες τις αγορές της Μεσογείου που δραστηριοποιούμαστε, έφερε ισχυρό «χτύπημα» περίπου 45% στις πωλήσεις μας το Μάρτιο».
Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων την Τετάρτη σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου στους δημοσιογράφους ο επικεφαλής του ομίλου Andromeda Seafood Άλεξ Μάιερς, του μεγαλύτερου ομίλου ιχθυοκαλλιέργειας της χώρας, που έχει πλέον εξαγοράσει τις Νηρέα και Σελόντα με τις οποίες βρίσκεται σε διαδικασία συγχώνευσης.
«Η μισή μας αγορά εξαφανίστηκε εντελώς για περίπου δύο μήνες» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μάιερς, αναφερόμενος στο κλείσιμο των εστιατορίων, των ξενοδοχείων και όλης της αγοράς εστίασης τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες που κινείται εμπορικά ο όμιλος.
Ο κ. Μάιερς τόνισε πως η εταιρεία αναζήτησε άλλες διεξόδους ώστε να πουλήσει τα ψάρια της, αυξάνοντας την παρουσία της στα σούπερ μάρκετ της χώρας αλλά και στις υπόλοιπες αγορές που δραστηριοποιείται, έχοντας καταφέρει – μεσοσταθμικά – πλέον να μειώσει την πτώση του 2020 στο 20% συγκριτικά με το 2019, διαβλέποντας ότι περίπου έτσι θα κλείσει και το σύνολο της τρέχουσας χρήσης.
Σημείωσε ότι η κρίση του κορονοϊού αλλάζει και τις καταναλωτικές συνήθειες και ακόμη και μετά το πέρας των lockdowns οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα συνεχίσουν να είναι αυξημένες συγκριτικά την κίνηση των εστιατορίων και του κλάδου HORECA, εκτιμώντας ότι θα κινηθούν περίπου στο 50% - 50%.
Ο κ. Μάιερς εκτίμησε ότι πλέον τα χειρότερα πέρασαν καθώς οσονούπω ανοίγει και η αγορά της εστίασης και παρ’ ότι δε θα έχει τις πωλήσεις που είχε προ κρίσης, σε κάθε περίπτωση θα απορροφήσει ένα μέρος της παραγωγής.
Μιλώντας για τον όμιλο που διευθύνει τόνισε πως μετά την εξαγορά των Νηρέα και Σελόντα είναι ο μεγαλύτερος όμιλος Ιχθυοκαλλιέργειας στην Ελλάδα και μέσα στους δέκα κορυφαίους στον κόσμο.
Η ενοποίηση και το νέο όνομα του ομίλου
Αναφορικά με το business plan που έχει καταστρώσει με τους συνεργάτες του, τόνισε ότι χωρίζεται σε τρία κύρια μέρη και στόχος είναι να γίνει ισχυρό παγκόσμιο brand.
Το πρώτο μέρος αφορά την εκποίηση των μονάδων που υποχρεώθηκε να δώσει στον ανταγωνισμό ώστε να μην έχει δεσπόζουσα θέση, ενώ περιλαμβάνει και τη «νομική» ενοποίηση των τριών ομίλων κάτω από μία κεντρική ομπρέλα, διαδικασία που για να ξεκινήσει πρέπει να βγουν οι Νηρέας και Σελόντα από το Χρηματιστήριο, κάτι που εκτίμησε ότι ίσως γίνει εντός του Ιουνίου.
Κατόπιν θα προχωρήσουν οι διαδικασίες ενοποίησης όλων των τμημάτων διοικητικών υπηρεσιών, ενώ από τα τρία κεντρικά γραφεία που υπάρχουν σήμερα στην Αθήνα θα μεταφερθούν σε ένα κεντρικό.
Συνάμα, γύρω στο Σεπτέμβριο εκτίμησε πως θα ανακοινωθεί το νέο όνομα του ομίλου που στοχεύει να αξιοποιήσει τα ισχυρά brands των Νηρέα και Σελόντα, ενώ όλες αυτές οι διαδικασίες ενοποίησης θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2020.
Το δεύτερο μέρος θα αφορά τον ευρύτερο επιχειρησιακό μετασχηματισμό που επίσης ήδη έχει ξεκινήσει παράλληλα αλλά θα ενταθεί μετά τις νομικές διαδικασίες, και θα αφορά την αναδιοργάνωση της παραγωγής. Σήμερα όλος ο όμιλος ελέγχει περίπου 80 φάρμες ιχθυοκαλλιέργειας συνολικά, σε Ελλάδα και Ισπανία, ενώ κάποιες των Νηρέα και Σελόντα είναι πολύ κοντά μεταξύ τους. Στόχος, όπως είπε, είναι οι φάρμες να μειωθούν σε αριθμό αλλά να γίνουν μεγαλύτερες και πιο αποδοτικές.
Το τρίτο μέρος του business plan είναι συνέχεια του δεύτερου και αφορά το πέρασμα του ομίλου στη νέα εποχή όπου θα δημιουργηθούν νέες φάρμες, με νέες ιδέες στην ανατροφή των ψαριών, νέες καινοτομίες για αύξηση της παραγωγικότητας αλλά και της ποιότητας. Γι’ αυτό το λόγο, όπως τόνισε ο όμιλος έχει πάρει ιδέες από χώρες με παράδοση στον κλάδο, όπως η Νορβηγία.
Συνάμα, στόχος της εταιρείας είναι να μπει σε νέες αγορές που έως τώρα δεν έχει παρουσία και να εκμεταλλευτεί το momentum που υπάρχει παγκόσμια για τη μεσογειακή διατροφή, στην οποία κατ’ εξοχήν ανήκει το ψάρι.
Μιλώντας για τον κλάδο παγκόσμια, ο κ. Μάιερς τόνισε ότι έως το 2030 το 65% της κατανάλωσης ψαριών σε όλο τον κόσμο θα προέρχεται από την υδατοκαλλιέργεια και μόνο το 35% από πελαγίσια ψάρια. Μάλιστα, γνωστοποίησε ότι πρόσφατα, η παγκόσμια ιχθυοκαλλιέργεια ξεπέρασε το 50% της παγκόσμιας κατανάλωσης ψαριών, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στα χρονικά.
Ο κλάδος στην Ελλάδα
Για τις ιχθυοκαλλιέργειες στην Ελλάδα τόνισε ότι «έχουμε έναν κλάδο που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερες σε εξαγωγές στο χώρο των τροφίμων, ενώ έως το 2015 είμασταν οι πρώτοι σ’ όλη τη μεσόγειο».
Όλα τα τελευταία χρόνια και κυρίως από το 2015 που χάσαμε την πρωτοπορία ο κλάδος πέρασε μεγάλα προβλήματα, δεν έγιναν οι επενδύσεις που έπρεπε να γίνουν, ενώ η Τουρκία που έως τότε είχε το 1/3 του δικού μας εκτοπίσματος, πλέον είναι πρώτη δύναμη στη μεσογειακή καλλιέργεια.
Αυτή τη στιγμή το portfolio των προϊόντων που καλλιεργεί και εμπορεύεται η εταιρεία είναι οι τσιπούρα και το λαβράκι που είναι ναυαρχίδα στις πωλήσεις, ακολουθεί το φαγκρί και έπονται ο κρανιός και το μαγιάτικο, τα οποία δεν γνωστά στις μεγάλες ξένες αγορές, με το τελευταίο να έχει καλές προοπτικές.