Του Απόστολου Σκουμπούρη
Το πρώτο της αεροσκάφος της οικογένειας A320neo παρέλαβε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου η Aegean Airlines σε ειδική τελετή που έγινε στην έδρα της Airbus στην Τουλούζη της Γαλλίας, παρουσία των διοικήσεων της ελληνικής εταιρείας αλλά και του ομίλου Airbus.
Πρόκειται για το πρώτο αεροσκάφος από τη μεγάλη παραγγελία των 46 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo και Α321neo, συνολικής αξίας 6 δισ. δολαρίων σε τιμές καταλόγου έως το 2024 που έχει κάνει η ελληνική εταιρεία, ώστε να ανανεώσει σταδιακά το στόλο της και να οδηγηθεί στη νέα εποχή.
Θυμίζουμε πως η αρχική παραγγελία του Ιουνίου του 2018 για 30 αεροσκάφη αυτού του τύπου προς την Airbus, ήδη επεκτάθηκε με 16 επιπρόσθετα, χάρη στην υποστήριξη χρηματοπιστωτικών οργανισμών. Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες εκπαίδευσης και προετοιμασίας υποστήριξης για τα νέα αεροσκάφη, με στόχο την ένταξή τους στον στόλο της εταιρείας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα πρώτα τους δρομολόγια στα μέσα Φεβρουαρίου.
Η Aegean Airlines είναι σε εξαιρετικό αναπτυξιακό momentum όλα τα τελευταία χρόνια, ενώ πλέον – με τη νέα μεγάλη παραγγελία – είναι έτοιμη να αλλάξει επίπεδο, καθώς τα νέα αεροσκάφη θα αντικαταστήσουν προοδευτικά – έως το 2025 – το σημερινό της στόλο. Είναι τα αεροπλάνα που θα πετά η ελληνική εταιρεία τα προσεχή 15-20 χρόνια, άρα πρόκειται για άκρως κομβική κίνηση.
Σημειώνεται, ότι τα νέα αεροσκάφη Α320neo, εξοπλισμένα με τη νέα γενιά κινητήρων GTFTM της Pratt & Whitney, συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2 και NOx, ανά πτήση και ανά επιβάτη, ενώ περιορίζουν ιδιαίτερα σημαντικά και το αποτύπωμα θορύβου. Παράλληλα με τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας αλλά και αυξάνουν την εμβέλεια πτήσης με δυνατότητα πρόσβασης σε νέους προορισμούς. Τέλος, θα αποτελέσουν επίσης μια εξαιρετική πλατφόρμα για τη σταδιακή ανάπτυξη νέων, κυρίως ψηφιακών, υπηρεσιών προς τους επιβάτες της εταιρείας.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία με την Airbus αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα και ανοίγει μια νέα σελίδα δημιουργίας στην 20ετή αναπτυξιακή πορεία της Aegean Airlines.
Το μεγαλύτερο πτητικό έργο στην ιστορία της χώρας
Περαιτέρω επέκταση τόσο σε αεροπλάνα, όσο και σε προορισμούς αλλά και στις προσφερόμενες θέσεις περιλαμβάνει το πρόγραμμα της Aegean Airlines για το 2020. Τη νέα χρονιά λοιπόν θα προστεθούν έξι νέα αεροσκάφη, 1,5 εκατ. επιπλέον θέσεις, ανάπτυξη από όλη την Ελλάδα και συνολικά 19,2 εκατ. διαθέσιμες θέσεις! Η εταιρεία θα φτάσει το 2020 να πετά σε 155 προορισμούς με 65 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανόμενων και των πρώτων έξι Airbus της οικογένειας A320/321neo που αναμένονται το πρώτο εξάμηνο του έτους. Πρόκειται για (μακράν) το μεγαλύτερο πτητικό έργο της ιστορίας στη χώρα.
Η αναπτυξιακή στρατηγική της Aegean για το 2020, βασίζεται στη δυναμική διεύρυνση της παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη, στην ενίσχυση του κόμβου της Αθήνας μέσω «πύκνωσης» υπαρχόντων δρομολογίων, στη λειτουργία Βάσης στην Κέρκυρα για πρώτη φορά και στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
Η εταιρεία προσθέτει 11 νέα δρομολόγια στο συνολικό της πρόγραμμα σε διεθνείς προορισμούς από τις βάσεις της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και την νέα βάση της Κέρκυρας. Ταυτόχρονα εντάσσει τρεις νέους προορισμούς στο δίκτυό της από Μπέρμινχαμ, Πάφο, Μπιλμπάο, ενώ σχεδιάζει αύξηση της χωρητικότητας σε επιπλέον 47 δρομολόγια εξωτερικού, προσθέτοντας συνολικά 1,1 εκατ. θέσεις στην ετήσια δραστηριότητά της και φτάνοντας έτσι τις 11,4 εκατ. θέσεις συνολικά.
Έμφαση στη Θεσσαλονίκη
Μεγάλη έμφαση δίνει η Aegean Airlines στον κόμβο της Θεσσαλονίκης, όπου έχει σχεδιάσει ένα πλάνο έντονης εξωστρέφειας και αναπτυξιακής δυναμικής, με δρομολόγια από την πόλη πως Βαρκελώνη, Βρυξέλλες, Ρώμη, Μιλάνο, Ζυρίχη, Βερολίνο και αύξηση των διαθέσιμων θέσεων εξωτερικού κατά 25%.
Η εταιρεία προσθέτει έτσι οκτώ νέους προορισμούς από την πόλη της Θεσσαλονίκης (6 εξωτερικού και 2 εσωτερικού), ενώ επενδύει και σε νέο lounge 500m2 για την αναβάθμιση της εμπειρίας των επιβατών.
Παράλληλα, με στόχο τη διεύρυνση κάλυψης των μεγάλων τουριστικών αγορών η εταιρεία δημιουργεί βάση στην Κέρκυρα, την 8η βάση της σε Ελλάδα και Κύπρο. Εντός του 2020 θα ξεκινήσει το πρώτο δρομολόγιο τακτικών πτήσεων Κέρκυρα-Παρίσι και 12 προορισμοί charter πτήσεων, προσφέροντας επιπλέον 95.000 θέσεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Η Αθήνα παραμένει φυσικά ένας προορισμός - βαρόμετρο για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού και της Aegean, αλλά και ο κύριος κόμβος για πρόσβαση στα μικρότερα νησιά της χώρας. Το 2020 η σημαντική αύξηση χωρητικότητας στο δίκτυο της Αθήνας θα προέλθει, για άλλη μια φορά, από την προσφορά μεγαλύτερης συχνότητας υπαρχόντων δρομολογίων, τη διεύρυνση του διαστήματος εξυπηρέτησης περισσότερων προορισμών και την προσθήκη τεσσάρων νέων προορισμών (Μπιλμπάο, Νυρεμβέργη, Πάφος, Μπέρμινχαμ).
Ξεπέρασε το 1 δισ. ο τζίρος το 9μηνο
Εδώ και μια διετία η Aegean ανήκει στο... κλειστό κλαμπ των ελληνικών εταιρειών (εισηγμένων και μη) που κάνουν ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1 δισ. ευρώ, όμως από φέτος, αυτή την επίδοση την πέτυχε από το 9μηνο, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία της επιχείρησης σε τέτοιο χρονικό διάστημα.
Πιο αναλυτικά, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών στο εννεάμηνο έφτασε στα 1,03 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 10% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου που ήταν στα 939,3 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, μικρή μείωση παρουσίασε η καθαρή κερδοφορία, καθώς από τα 80,9 εκατ. ευρώ πέρυσι, φέτος διαμορφώθηκε στα 77,1 εκατ. ευρώ.
Η εφαρμογή του λογιστικού προτύπου Δ.Π.Χ.Α. 16 επιβάρυνε τα καθαρά κέρδη προ φόρων κατά 14 εκατ. ευρώ, ενώ αρνητική ήταν και η επίδραση από την αύξηση του μέσου μοναδιαίου κόστους καυσίμου που επηρέασε το αποτέλεσμα κατά 16 εκατ. το εννεάμηνο του 2019.
Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 7% και ανήλθε σε 11,6 εκατ. επιβάτες, με την εταιρεία να πετυχαίνει κατά 6% υψηλότερη χωρητικότητα, η οποία έφτασε σε 13,9 εκατ. θέσεις.
Στο δίκτυο εσωτερικού η Aegean και η Olympic Air μετέφεραν 4,9 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 2%, ενώ στο δίκτυο εξωτερικού ταξίδεψαν 6,7 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 12% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2018. Η μέση πληρότητα πτήσεων βελτιώθηκε και ανήλθε σε 84,5% το 2019 έναντι 83,6% το 2018. Ο Όμιλος προσέφερε 8% περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις, πραγματοποιώντας 5% περισσότερες πτήσεις.
Η εταιρεία εξακολουθεί να διατηρεί καθαρά ταμειακά διαθέσιμα (Νet Cash) ύψους 101 εκατ. ευρώ, μετά και την κεφαλαιοποίηση του συνόλου των μελλοντικών υποχρεώσεων που προκύπτουν από τις λειτουργικές μισθώσεις των αεροσκαφών και την υποχρέωση που προέκυψε από την έκδοση του ομολόγου.