Ιδιαίτερα θετικά ήταν τα μηνύματα από την τηλεδιάσκεψη της Aegean με τον CEO και Πρόεδρο του Δ.Σ Ευτύχη Βασιλάκη να δίνει τις βασικές κατευθύνσεις της χρονιάς. Ήταν η πρώτη τηλεδιάσκεψη μετά το πρώτο τρίμηνο του 2020 που υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για ουσιώδη βελτίωση και ανάκαμψη των δεδομένων επιβατικής κίνησης σε κάποιο ικανό βάθος χρόνου χωρίς να παραγνωρίζεται ωστόσο ότι η γεωπολιτική κρίση αλλά και η πανδημία εξακολουθεί να δημιουργεί αβεβαιότητες και να επηρεάζει τη ζήτηση.
Το 2021 ανακτήθηκε το 70% από τη δυναμικότητα του 2019 με την κίνηση στην Ελλάδα να υπεραποδίδει. Με τα ως τώρα δεδομένα η χρήση που τρέχει θα πιάσει το 85% της διαθέσιμης δυναμικότητας του 2019 η οποία είναι και χρονιά ρεκόρ στην ιστορία του oμίλου με τις προκρατήσεις να δυναμώνουν στην πορεία της χρονιάς φθάνοντας στο σημαντικό τρίτο τρίμηνο στο 95% των κρατήσεων του 2019.
Το τρίτο τρίμηνο του 2019 ήταν το πιο κερδοφόρο στην ιστορία της εταιρίας με έσοδα 512,5 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 90,12 εκατ. ευρώ. Σημειώστε ότι όλο το 2021 η Aegean εμφάνισε έσοδα 674 εκατ. ευρώ με τα μισά από αυτά να έρχονται στο τρίτο τρίμηνο.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι ταμειακές ροές έχουν γυρίσει θετικές φέτος από τα μέσα Φεβρουαρίου φαινόμενο το οποίο παρατηρήθηκε πέρυσι μετά το Μάιο.
Η εταιρεία όχι μόνο έχτισε κεφάλαιο το 2021 (Ίδια Κεφάλαια 213 εκατ. ευρώ) αλλά μείωσε και τον καθαρό δανεισμό της κατά 125 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, οι προκαταβολές που έχουν δοθεί το 2021 και το 2022 βοηθούν στο να εξοικονομηθεί ρευστότητα όταν τα αεροπλάνα μπαίνουν σε καθεστώς ενοικίασης.
Από το τρίτο τρίμηνο του 2022 το 40% της δυναμικότητας θα πραγματοποιείται με τα νέα αεροπλάνα ενώ στο τέταρτο τρίμηνο το ποσοστό θα προσεγγίσει το 70-75%. Σε ότι αφορά το κόστος καυσίμων το 50% των αναγκών ως το τέλος του 2022 είναι αγορασμένο (hedged) 50% χαμηλότερο από τα τρέχοντα επίπεδα ενώ για το 2023 η αντιστάθμιση είναι μικρή (7%) λόγω των ψηλών τιμών των καυσίμων. Τέλος, η αντιστάθμιση της ισοτιμίας σε δολάριο για το 2023 είναι περίπου στο 40%.
Μια επισήμανση ακόμα για την Aegean διότι παρατηρείται μια μικρή σύγχυση: Το Ελληνικό Δημόσιο έλαβε παραστατικούς τίτλους (warrants) μετά την αποζημίωση προς την εταιρία που είχε ως προαπαιτούμενο την αύξηση κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκε το περυσινό Ιούνιο.
Οι τίτλοι αυτοί αν μετατραπούν σε μετοχές θα αντιστοιχούν στο 11,5% του Μετοχικού Κεφαλαίου της εταιρείας και έχουν τιμή εξάσκησης τα 3,2 ευρώ ανά μετοχή, όσο δηλαδή η τιμή των νέων μετοχών της αύξησης. Το ελληνικό δημόσιο δεν μπορεί να πουλήσει ή να μεταβιβάσει τα warrants αν δεν περάσουν δύο χρόνια από την έκδοση τους κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί από τον Ιούλιο του 2023 έως τον Ιούλιο του 2026.
Ωστόσο, η Aegean διατηρεί το δικαίωμα πρώτης άρνησης εξαγοράζοντας τα warrants σε τιμή που καθορίζεται από τον σταθμισμένο μέσο όρο τιμών των 60 συνεδριάσεων (μείον την τιμή άσκησης) από τη στιγμή της εξάσκησης τους.
Άρα η όποια δυνητική απομείωση των μετόχων από την εξάσκηση των warrants σε μια καλή συγκυρία είναι περιορισμένη αφού η εταιρία είναι πολύ πιθανό να εξαγοράσει και να ακυρώσει το σχετικό δικαίωμα.
Με αυτά τα δεδομένα το 2022 φαίνεται ότι θα είναι μια χρονιά ουσιώδους ανάκαμψης με την κερδοφορία να αποκτά υπολογίσιμο μέγεθος και να κινείται κοντά στα 40 εκατ. ευρώ.
Με την άρση των περιορισμών στα ταξίδια αλλά και την αποκλιμάκωση του γεωπολιτικού ρίσκου η επόμενη χρήση μπορεί να είναι το επόμενο υψηλό ορόσημο σε όλες τις γραμμές των αποτελεσμάτων. Και όσο να ‘ναι εισηγμένους εκπροσώπους του τουριστικού κλάδου δεν έχουμε και πολλούς.