Μια διάλεξη, μια ποδηλατική πορεία, ένα ραδιοφωνικό και ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα
Αυτήν την Πέμπτη 4 Μαΐου, στις 8 μμ., η θεωρητικός της τέχνης και συνεργάτης της documenta 14 Antonia Rahofer θα κάνει μια συζήτηση με το διευθυντή του αθηναϊκού τμήματος του Αυστριακού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, Δρ. Georg Ladstatter στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), για το έργο της Lois Weinberger, της οποίας το έργο Debris Field - Exploration into the Decrepit (2010-2016) εκτίθεται στην documenta 14.
Εν τω μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται το ποδηλατικό ταξίδι των 20χρονων Vincent Keller και Leon Gross, οι οποίοι ξεκίνησαν από την Αθήνα λίγο πριν από την επίσημη τελετή εγκαινίων της documenta 14 τον περασμένο μήνα, για να φτάσουν μέσα σε 100 ημέρες μέχρι τη γερμανική πόλη του Κάσελ, συνδέοντας με αυτόν το συμβολικό τρόπο τις δύο πόλεις που φιλοξενούν την πιο σημαντική έκθεση σύγχρονης τέχνης στον κόσμο.
Στη διαδρομή των 4.000 χιλιομέτρων, οι δύο ποδηλάτες, αφού διασχίσουν την Ελλάδα, θα περάσουν από την Αλβανία, την Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, το Κόσοβο, το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, τη Σερβία, την Κροατία, τη Σλοβενία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, την Αυστρία, την Τσεχία και μετά από τρεις μήνες θα φτάσουν στην πλατεία Frederick του Κάσελ, για τα εγκαίνια που δεύτερου σκέλους της documenta 14., στέλνοντας μήνυμα κατανόησης μεταξύ των λαών της Ευρώπης.
Στις αποσκευές τους, όμως, θα έχουν και ένα βιβλίο: το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ και σε κάθε χώρα που θα σταματούν, θα ζητούν από έναν πολίτη ένα σημείωμα - μήνυμα. Το βιβλίο θα το παραδώσουν στο Κάσελ, ώστε να προστεθεί στον Παρθενώνα από Απαγορευμένα βιβλία, που έχει στηθεί στην πλατεία Frederick και αποτελείται από 100.000 βιβλία, έργο της Marta Minujin.
Το Every Time A Ear di Soun, ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα της documenta 14, παρουσιάζει το ραδιόφωνο τόσο ως τέχνη όσο και ως μέσο για την τέχνη. Aπό τις 8 Απριλίου, τα μεσάνυχτα των εγκαινίων της documenta 14 στην Αθήνα, έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2017, που θα κλείσει το εκθεσιακό ικομμάτι στο Κάσελ, εννέα ραδιοφωνικοί σταθμοί σε Ελλάδα, Καμερούν, Κολομβία, Λίβανο, Βραζιλία, Ινδονησία, Ηνωμένες Πολιτείες και Γερμανία αποτελούν μια παγκόσμια έκθεση τέχνης στα ερτζιανά και μεταδίδουν ηχητικά έργα τέχνης για το ραδιοφωνικό πρόγραμμα της documenta 14 επί τρεις βδομάδες ο καθένας κατά τη διάρκεια της έκθεσης.
Το ραδιοφωνικό πρόγραμμα της documenta 14 εξερευνά τη μετάβαση και διασύνδεση μεταξύ των φωνητικών εκφράσεων, διαφόρων τύπων ομιλίας, του ήχου και της μουσικής καθώς εκτείνονται σε επιτελεστικές πρακτικές, αλλά και την ενσώματη εμπειρία τέτοιων ακουστικών φαινομένων στον ψυχικό και φυσικό χώρο. Συνεπώς το Every Time a Ear di Soun επικεντρώνεται στην κατανόηση των προφορικών παραδόσεων και ακουστικών φαινομένων ως μορφών ανταλλαγής γνώσης, διερευνώντας επίσης πώς ο ήχος μπορεί να δημιουργήσει συγχρονικότητα μεταξύ σωμάτων, τόπων, χώρων και αφηγήσεων. Κατά τις ώρες που είναι αφιερωμένες στο ραδιοφωνικό πρόγραμμα της documenta 14, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που συμμετέχουν μεταδίδουν νέα ηχητικά έργα που παράγονται ειδικά για την documenta 14, αρχειακό υλικό που επανακαλύφθηκε πρόσφατα και ηχογραφήσεις από εκδηλώσεις του Προγράμματος Δημόσιων Δράσεων της documenta 14.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με δύο ελληνικούς διαδικτυακούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, τον Cannibal Radio από την Αθήνα και τον Paranoise Radio από τη Θεσσαλονίκη από τις 8 Απριλίου έως τις 27 Απριλίου και συνεχίζεται με τους: Vokaribe Radio (89.6 FM), Μπαρανκίγιο, Κολομβία 28 Απριλίου-17 Μαΐου, RSI (Radio Sport Info 92.3 FM), Ντουάλα, Καμερούν 18-27 Μαΐου, RURUradio (rururadio.org), Τζακάρτα, Ινδονησία 28 Μαΐου-16 Ιουνίου, SAVVY Funk, Βερολίνο, Γερμανία 17 Ιουνίου-8 Ιουλίου, Radio MEC (99,3 FM RJ, 800 AM DF), Ρίο ντε Ζανέιρο, Βραζιλία 9-28 Ιουλίου, RSI (Radio Sport Info 92.3 FM), Ντουάλα, Καμερούν 29 Ιουλίου-7 Αυγούστου, WPFW (89.3 FM), Ουάσινγκτον DC, ΗΠΑ 8-27 Αυγούστου και Radio Beirut (www.radiobeirut.net), Βηρυτός, Λίβανος 28 Αυγούστου-17 Σεπτεμβρίου 2017.
Στο πλαίσιο του Every Time A Ear di Soun, παρουσιάζουν ένα ηχητικό έργο οι εξής καλλιτέχνες: Gilles Aubry και Robert Millis, The Gramophone Effect, Serge Baghdassarians και Boris Baltschun, Backing track, Rashad Becker, Based on a True Story, Chapter IX, Caroline Bergvall, OH MY OH MY (Pinktrombone, 21 January 2017), Ylva Bentancor, World Disorder, Black Spirituals, What Are You Listening For, Halida Boughriet, The Border of the Shadow, Asl? Cavusoglu, Future Tense, Maria Chavez, Between a Gunshot and a Whisper, Michele Ciacciofera, The Density of the Transparent Wind, Jace Clayton, ALLGEGENWART (OMNIPRESENCE document 1), Alvin Curran, The Irrawaddy Blues, Charles Curtis, Our Musuem, Anshuman Dasgupta and Sanchayan Ghosh, Short Waves' Transit Tales,drog_A_tek, Signal Echo: The documenta Files, Theo Eshetu & Keir Fraser, Atlas Radio, Em''kal Eyongakpa, Untitled thirty-four. [series: cross-faith/cross-fade], Christian Galarreta, Raw Field Recordings II: Electromagnetic Detritus, Mwangi Hutter, What Touches Us Most, Yan Jun, From Audiences, Marco Montiel-Soto, The Origin of Everything: Vom tropischen Tieflande zum ewigen Schnee, Olaf Nicolai, In the Woods There Is A Bird …, Postcommodity, The Ears Between Worlds Are Always Speaking, Emeka Ogboh, The Way Earthly Things Are Going, Aki Onda, Nam June's Spirit Was Speaking to Me, Marina Rosenfeld, Production a + f, Jan-Peter E. R. Sonntag, Rundfunk Aeterna, Soundwalk Collective, Transmissions, Nasan Tur, Speech, Hong-Kai Wang, Southern Clairaudience – Some Sound Documents for a Future Act, James Webb, The War of the Worlds, Jan St. Werner, Glottal Wolpertinger, Samson Young, Such Sweet Thunder
Μπορείτε να ακούτε το Every Time A Ear di Soun 24 ώρες καθημερινά από τον ιστότοπο www.documenta14.de/gr/public-r και από τη συχνότητα των FM 90.4 MHz στο Κάσελ της Γερμανίας. Τα χρονοδιαγράμματα των εκπομπών για τα βραχέα 15560 kHz θα ανακοινώνονται στον ιστότοπο www.documenta14.de για κάθε ραδιοφωνικό σταθμό κατά τη σειρά διαδοχής.Στην Αθήνα, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών φιλοξενεί έναν σταθμό ακρόασης.
Τέλος, συνεχίζνοται έως τις 18 Σεπτεμβρίου 2017 τα «Κείμενα», η εβδομαδιαία εκπομπή προβολής ταινιών υπό την επιμέλεια της Hila Peleg και του Βασίλη Μπούρικα, την οποία παρουσιάζει η Ελληνική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση (ΕΡΤ) και οργανώνει η documenta 14. Μέσω της μετάδοσής της από τη δημόσια τηλεόραση, η εκπομπή στοχεύει να επεκτείνει το βεληνεκές της documenta 14 στα σπίτια των τηλεθεατών, καθώς επίσης να φανταστεί και να συγκροτήσει ένα διαφορετικό κοινό.
Το πρόγραμμα της εκπομπής «Κείμενα» επικεντρώνεται στα πεδία του πειραματικού ντοκιμαντέρ και της μυθοπλασίας, παρουσιάζοντας ταινίες οι οποίες, με την προσέγγιση και τη θεματολογία τους, αγγίζουν κοινωνικούς, πολιτικούς και ποιητικούς προβληματισμούς, ενώ η θεωρητική σκευή και οι θέσεις τους συνομιλούν με το ευρύτερο επιμελητικό όραμα της documenta 14.
Η εκπομπή περιλαμβάνει ταινίες ήδη από τη δεκαετία του 1970, πρόσφατες παραγωγές καθώς και ταινίες που γυρίστηκαν ειδικά για την documenta 14. Όλες πραγματεύονται σύγχρονα θέματα που αφορούν τη ζωή στην Ελλάδα και αλλού σε μια εποχή οικονομικής δυσπραγίας και κοινωνικού αναβρασμού, ενώ κάθε εκπομπή ξεκινά με ένα σύντομο εισαγωγικό κείμενο γραμμένο από διεθνείς ειδήμονες.
Για το μήνα Μάιο, το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:
Κείμενα #20
Δευτέρα 1 Μαΐου 2017, 24:00
Inventur—Metzstrasse 11 (Απογραφή – Metzstrasse 11), 1975, Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, 9΄
Logbook_Serbistan (Ημερολόγιο_Σερβιστάν), 2015, Σερβία, 94΄
Σκηνοθεσία: Zelimir Zilnik
Εισαγωγικό κείμενο: Boris Nelepo
Οι δύο αυτές ταινίες, που γυρίστηκαν με χρονικό διάστημα σαράντα ετών να μεσολαβεί μεταξύ τους, μαρτυρούν τη διαρκή προσήλωση του Σέρβου κινηματογραφιστή Zelimir Zilnik σε πολιτικούς σκοπούς. Η ταινία Inventur που γυρίστηκε το 1975 εντάσσεται στη γερμανική περίοδο του Zilnik. Όταν έφυγε από τη Γιουγκοσλαβία τον ενδιέφεραν ιδιαίτερα οι αλλοδαποί, μεταξύ των οποίων και οι Έλληνες, που πήγαν στη Δυτική Γερμανία για να δουλέψουν· μετανάστες εργάτες όπως ήταν και ο ίδιος. Η ταινία Logbook_Serbistan που γυρίστηκε τέσσερις δεκαετίες αργότερα, το 2015, είναι μια χαρούμενη ερμηνεία του είδους road-movie, με θέμα την πρόσφατη εισροή προσφύγων που εφορμούν στο «Φρούριο Ευρώπη».
Κείμενα #21
Δευτέρα 8 Μαΐου 2017, 24:00
Bamako (Μπαμακό), 2006, Μάλι, 117΄
Σκηνοθεσία: Abderrahmane Sissako
Εισαγωγικό κείμενο: Charles Tonderai Mudede
Στην ταινία Bamako κεντρικοί ήρωες είναι μια τραγουδίστρια από το Μάλι και ο άνεργος σύζυγός της. Ενώ πασχίζουν να βγάλουν τα προς το ζην, στήνεται ένα τοπικό δικαστήριο στην αυλή που μοιράζονται με τους γείτονές τους. Κατηγορούμενοι είναι η Παγκόσμια Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ως υπαίτιοι της φτωχοποίησης της Αφρικής. Η επίκαιρη και συγκινητική αυτή ταινία του Abderrahmane Sissako θέτει τις παγκόσμιες πολιτικές ενώπιον των τοπικών συνεπειών τους.
Κείμενα #22
Δευτέρα 15 Μαΐου 2017, 24:00
Ernste Spiele I–IV (Σοβαρά παιχνίδια I–IV), 2009-10, Γερμανία, 44΄
Σκηνοθεσία: Harun Farocki
Εισαγωγικό κείμενο: Erika Balsom
Η ταινία, η οποία εκτυλίσσεται σε ένα εκπαιδευτικό κέντρο του στρατού στην Καλιφόρνια, έχει ως θέμα τον ρόλο της εικονικής πραγματικότητας στις σύγχρονες πολεμικές επιχειρήσεις. Όταν σε μάχες χρησιμοποιούνται προσομοιώσεις με υπολογιστή, πού βρίσκεται το σύνορο ανάμεσα στο πραγματικό και στο εικονικό; Η σπονδυλωτή αυτή ταινία του καταξιωμένου Γερμανού κινηματογραφιστή Harun Farocki θέτει ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται ο πόλεμος στην εποχή μας.
Κείμενα #23
Δευτέρα 22 Μαΐου 2017, 24:00
Mababangong bangungot (Αρωματισμένος εφιάλτης), 1977, Γερμανία/Φιλιππίνες, 93΄
Σκηνοθεσία: Kidlat Tahimik
Εισαγωγικό κείμενο: David Teh
Η ταινία αυτή του Kidlat Tahimik αφηγείται την αξέχαστη ιστορία ενός αγοριού που οδηγεί από ένα χωριό των Φιλιππινών προς μια ευρωπαϊκή μεγαλούπολη με την ελπίδα να βρει μια νέα ζωή. Η ταινία γυρίστηκε με ελάχιστα μέσα αλλά συνάμα με απεριόριστη ευρηματικότητα και αποκαλύπτει δυσάρεστες αλήθειες για την παγκοσμιοποίηση ως γέφυρα ανάμεσα στον Πρώτο και τον Τρίτο Κόσμο.
Κείμενα #24
Δευτέρα 29 Μαΐου 2017, 24:00
Anak Araw (Λευκό Aγόρι), 2013, Φιλιππίνες/ΗΠΑ, 70΄
Σκηνοθεσία: Gym Lumbera
Εισαγωγικό κείμενο: Mark Peranson
Η εκπληκτική και δυσταξινόμητη ταινία Anak Araw του Gym Lumbera έχει ως ήρωα έναν αλμπίνο από τις Φιλιππίνες ο οποίος, πιστεύοντας ότι είναι αμερικανικής καταγωγής, μαθαίνει μόνος του αγγλικά από ένα λεξικό. Η ταινία διαδραματίζεται τη δεκαετία του 1950 και ενσωματώνει αυθεντικά καρέ με αρχειακό υλικό, δημιουργώντας έτσι μια μοναδική, ονειρική ατμόσφαιρα όπου ο σκηνοθέτης εξερευνά το θέμα της ταυτότητας σε ένα μετα-αποικιοκρατικό περιβάλλον.
Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες στο webtv.ert.gr για επτά ημέρες μετά την τηλεοπτική τους μετάδοση.