Του Ξαβιέ Πες
Ο διευθυντής της Tate, Νίκολας Σερότα, και η νέα διευθύντρια της Tate Modern, Φράνσις Μόρις, η οποία διαδέχτηκε τον Κρις Ντερκόν, στις 14 Απριλίου αποκάλυψαν λεπτομέρειες για τα έργα και τις ειδικές παρουσιάσεις που θα δουν οι επισκέπτες όταν η «καινούρια Tate Modern» ανοίξει στις 17 Ιουνίου. «Όλες οι πόρτες θα είναι ανοιχτές», λέει ο Σερότα, αναφερόμενος στον χώρο του πρώην σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος ονομάζεται πλέον Boiler House και η εννιαόροφη επέκταση, επενδυμένη με τούβλο και σχεδιασμένη από τους Herzog & de Meuron, ονομάζεται «Switch House».
Σύμφωνα με τον Νίκολας Σερότα, η νέα Tate Modern ενδέχεται να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες, πιθανότατα έως και 5,5 εκατομμύρια το χρόνο, αλλά ο στόχος ήταν να βελτιωθεί η καλλιτεχνική εμπειρία του επισκέπτη και να μπορούν να εκτεθούν περισσότερες συλλογές. Επιβεβαίωσε επίσης ότι η Tate χρειάζεται ακόμα 30 εκατομμύρια λίρες αλλά ήταν βέβαιος ότι οι χρηματοδότες θα συνεχίζουν να έρχονται καθώς φεύγουν οι σκαλωσιές γύρω από την επέκταση.
Οι επισκέπτες στις 17 Ιουνίου 2016 βρήκαν το πρόσφατο απόκτημα του μουσείου, το οποίο είναι το «Tree» (2015) του Άι Γουέι Γουέι, ένα από τα πολλά έργα τα οποία προστέθηκαν στη συλλογή από το 2000 που άνοιξε η Tate Modern, στη γέφυρα πάνω από την κεντρική αίθουσα «Turbine Hall». Τα τρία τέταρτα από τα έργα, τα οποία επιλέχθηκαν για νέες εκθέσεις στις αίθουσες των «Boiler House» και «Switch House», αποκτηθήκαν τα τελευταία 15 χρόνια.
Οι εκθέσεις στις αίθουσες έχουν πιο διεθνή χαρακτήρα και θα περιλαμβάνουν περισσότερα έργα από γυναίκες. Καλλιτέχνες από 57 χώρες θα εκπροσωπηθούν με σκοπό να αυξηθούν οι εκθέσεις μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης. Η Μόρις λέει ότι «στο επίκεντρο θα βρίσκονται οικίες ιστορίες», προσθέτοντας και την «προϊστορία της παγκόσμιας τέχνης» αλλά και προβάλλοντας μια «παγκόσμια» οπτική γωνία της σύγχρονης τέχνης. Μας έδωσε ένα παράδειγμα με το έργο «Babel» (2001) του Βραζιλιάνου καλλιτέχνη Σίντο Μεϊρέλες, έναν πύργο φτιαγμένο από 800 τρανζίστορ τα οποία δημιουργούν μια «καθολική φλυαρία».
Γνώριμα έργα της συλλογής της Πινακοθήκης θα εκτίθενται με νέους τρόπους στις γκαλερί του «Boiler House», ανάμεσά τους ο πίνακας «Οι Γυναίκες που Κλαίνε» του Πικάσο, ο οποίος θα τοποθετηθεί σε μια θεματολογία εμφυλίου πολέμου, δίπλα από έργα που αναπαριστούν συμπλοκές. Το «Σαλιγκάρι» (1953) του Ματίς θα βρίσκεται ανάμεσα στα έργα, τα οποία θα κρέμονται σε έναν χώρο σχεδιασμένο για να παρουσιάσει στους καινούριους επισκέπτες την αίθουσα. Αλλά οι τοίχοι του δωματίου «Rothko» της Tate Modern θα παραμείνουν γκρι, λέει η Μόρις. Μια νέα εφαρμογή της εταιρίας Bloomberg θα βοηθάει τους επισκέπτες να βρίσκουν τον δρόμο τους στις εκθέσεις και στα μεγαλύτερα κτίρια.
Ο Σερότα και η Μόρις είπαν ότι θα χαρούν να πάρουν πίσω τους χώρους «Tanks». Αυτοί ήταν χώροι για περφόρμανς και εγκαταστάσεις, που βρίσκονταν κάτω από τη νέα επέκταση, η οποία άνοιξε για λίγο το 2012. Στις πρώην δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαίου, θα αφαιρεθούν τα κάγκελα από τα τρία τεράστια έργα που φτιάχτηκαν για να μπορεί κάποιος να περπατήσει πάνω τους, ανάμεσά τους και ένα γλυπτό του Ρόμπερτ Μόρις.
Ζωντανή τέχνη και περφόρμανς θα λαμβάνουν χώρο στις «Tanks» και σε διάφορες αίθουσες, με την υποστήριξη της BMW, ενώ η Uniqlo στηρίζει οικονομικά τις πρόσθετες ώρες (μέχρι τις 10 μ.μ.), που θα είναι ανοιχτά κατά τη διάρκεια του πρώτου Σαββατοκύριακου. Μια από τις σημαντικότερες παρουσιάσεις θα είναι η δουλειά με χορωδία του Πίτερ Λίβερσάιντζ. Πάνω από 500 τραγουδιστές θα συμμετέχουν την πρώτη Κυριακή.
Οι πρώτοι από το κοινό που θα μπουν στη νέα Tate Modern θα είναι περίπου 3.000 μαθητές απ' όλη την Αγγλία. Ο καλλιτέχνης και η πρωταθλήτρια καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε σχολεία, Μπομπ και Ρομπέρτα Σμιθ θα είναι έτοιμοι να τα υποδεχτούν.
Οι καλλιτέχνιδες Τρέισι Έμιν και Φίλιντα Μπάρλοου μέσα στον Απρίλιο βοήθησαν στην εγκατάσταση έργων της Λουίζ Μπουρζουά σε μια ειδική έκθεση σε μια γκαλερί αφιερωμένη στη συλλογή «Artist Rooms». Όταν άνοιξε η Tate Modern, το 2000, η Μπουρζουά έφτιαξε τρεις ατσάλινους πύργους, το πρώτο απόκτημα για το Turbine Hall.
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος
Αναδημοσίευση από "Τα Νέα Της Τέχνης" Νο 226