Δύο στους τρεις κατοίκους της πρωτεύουσας, ένα ποσοστό δηλαδή της τάξεως του 73%, δηλώνουν ότι τους ενδιαφέρει η παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος και συμμετέχουν στην κατανάλωσή του. Δηλώνουν βιβλιοφάγοι, πηγαίνουν θέατρο, ακούν έντεχνη μουσική. Αλλά είναι, ακόμη, διχασμένοι σχετικά με το αν η πολιτιστική έκφραση επηρεάζεται περισσότερο από την ελληνορθόδοξη παράδοση ή τον ευρωπαϊκό πολιτισμό...
Αυτά και πολλά άλλα αποκάλυψε για το πολιτιστικό προφίλ των Αθηναίων σήμερα μια μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρία Public Issue*, για λογαριασμό του Δικτύου Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων – Athens Culture Net, ιδρυτικός δωρητής του οποίου είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Σύμφωνα με τη μέτρηση, περίπου 8 στους 10 πολίτες δηλώνουν ότι διαβάζουν βιβλία, το 56% έχει παρακολουθήσει κάποια θεατρική παράσταση τον τελευταίο χρόνο, το 50% κινηματογράφο, το 48% μουσικές εκδηλώσεις, ενώ το 38% προτιμά να βλέπει ταινίες στο διαδίκτυο.
«Είμαι πολύ χαρούμενος που μέσα από την έρευνα επιβεβαιώνεται η επιλογή μας να στοχεύσουμε στον πολιτισμό ως στρατηγικό πλεονέκτημα της Αθήνας, να τον αξιοποιήσουμε ως μοχλό ανάπτυξης, δίνοντας πεδίο έκφρασης σε όλους», τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης κατά την παρουσίαση της έρευνας στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας νωρίτερα σήμερα, σημειώνοντας ότι «ο πολιτισμός είναι αιτία να επισκεφθεί κάποιος την Αθήνα, ενώ αφήνει παράλληλα μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα στη ζωή της πρωτεύουσας». Ο δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε για ακόμη μία φορά στο θετικό αντίκτυπο που άφησε η διοργάνωση της κορυφαίας έκθεσης σύγχρονης τέχνης documenta14 με 340.000 επισκέπτες στην Αθήνα, τη σημαντική διάκριση της ανακήρυξης της Αθήνας ως αναδυόμενου διεθνούς Πολιτιστικού Προορισμού για το έτος 2017, καθώς και στο μεγάλο στοίχημα της ανακήρυξης της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου για το 2018.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το 65% των Αθηναίων δηλώνει πως έχει επισκεφθεί κάποιον από τους 44 φορείς που αποτελούν το Δίκτυο Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων - Athens Culture Net (τους οποίους μπορείτε να βρείτε εδώ), ενώ σε ποσοστό 73% έχουν παρακολουθήσει κάποιο πολιτιστικό γεγονός.
Έξι στους δέκα πολίτες ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό και τις εκφάνσεις του, το 42% ενημερώνεται γι' αυτές από το διαδίκτυο (social media, email, newsletter) και το 29% από την τηλεόραση. Πιο συγκεκριμένα, στο πεδίο των καλλιτεχνικών προτιμήσεων, το 24% των Αθηναίων προτιμά το θέατρο, το 17% τη μουσική, το 14% τη ζωγραφική, το 10% τον κινηματογράφο, ενώ ένα 8% ενδιαφέρεται και για το χορό. Αναφορικά με το κόστος, ένας στους τρεις που ρωτήθηκαν θεωρεί ότι οι πολιτιστικές εκδηλώσεις δεν είναι ούτε φθηνές ούτε ακριβές (το 28% τις θεωρεί ακριβές και το 12% φθηνές).
Άραγε αυτό αποτελεί ένδειξη ότι οι τιμές εισιτηρίων στα περισσότερα καλλιτεχνικά δρώμενα έχουν παραμείνει σε φυσιολογικά, για τα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα, επίπεδα ή απλώς ότι όσοι πραγματικά θέλουν να επισκεφθούν ένα δρώμενο απλώς δε λογαριάζουν το κόστος;
Σχετικά με την επισκεψιμότητα των πολιτιστικών χώρων, πιο δημοφιλής προορισμός αναδεικνύεται το Μουσείο της Ακρόπολης, καθώς το 39% δηλώνει ότι το έχει επισκεφθεί τουλάχιστον μία φορά τον τελευταίο χρόνο. Ακολουθεί το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), το οποίο έχει επισκεφθεί το 26%, στην τρίτη δημοφιλέστερη θέση βρίσκεται η Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων με 24% και ακολουθούν το Μέγαρο Μουσικής με 22% και το Μουσείο Μπενάκη που, τους τελευταίους 12 μήνες, δηλώνει ότι το επισκέφθηκε το 19%. Αρκετά αναμενόμενα αποτελέσματα αν σκεφτεί κανείς την προβολή της οποίας χαίρουν οι παραπάνω οργανισμοί χάρη στα πολλά πολιτιστικά δρώμενα που φιλοξενούν ή στις πραγματικά εντυπωσιακές κτιριακές υποδομές τους (βλ. Μουσείο Ακρόπολης, ΚΠΙΣΝ και Μουσείο Μπενάκη).
«Γενική πεποίθηση των κατοίκων της Αθήνας είναι ότι η πόλη παρέχει σήμερα ευρύ φάσμα πολιτιστικών επιλογών» ανέφερε, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Public Issue Γιάννης Μαυρής, προσθέτοντας ότι «η άνοδος της πολιτιστικής δραστηριότητας στην Αθήνα γίνεται αντιληπτή από την πλειονότητα των κατοίκων της», σύμφωνα με όσα έδειξε η έρευνα της εταιρείας.
Σε ερώτηση σχετικά με τις επιρροές της πολιτιστικής έκφρασης στην Ελλάδα, το 42% δηλώνει ότι βρίσκονται στην ελληνορθόδοξη παράδοση και το 40% στον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής. Ένα πολύ αντιπροσωπευτικό αποτέλεσμα για την ελληνική κοινωνία, αλλά το 66% των πολιτών της Αθήνας που δηλώνει ότι έχει ζήσει στο εξωτερικό έως έξι μήνες, για σπουδές ή για εργασία, δείχνει ότι οι κάτοικοι τις πρωτεύουσας έχουν τάσεις για κοσμοπολιτισμό και εξωστρέφεια. Κάτι το οποίο μόνο θετικό μπορεί να αποβεί στο μέλλον για το προφίλ της πόλης και κατ'' επέκταση για τον τουρισμό της.
*Η Public Issue πραγματοποίησε την έρευνα από τις 24 Οκτωβρίου έως την 1η Νοεμβρίου σε δείγμα 1.004 ατόμων, στις επτά Δημοτικές Κοινότητες του δήμου Αθηναίων.