Του Τζακ Μάλβερν
Μέχρι το περασμένο καλοκαίρι λίγοι άνθρωποι του κόσμου της τέχνης είχαν ακουστά τον Τζουλιάνο Ρουφινί (Giuliano Ruffini), ένα Γάλλο συλλέκτη με πάθος για την απόκτηση πινάκων από τους Μεγάλους Δασκάλους.
Τώρα είναι το επίκεντρο μιας συζήτησης που έχουν κορυφαίοι δημοπράτες και διευθυντές μουσείων, αφότου έγινε αντιληπτό ότι ήταν εμπλεκόμενος σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις πινάκων που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι εκλεπτυσμένες πλαστογραφίες.
Το τελευταίο δελτίο αναφοράς δημοσιοποιήθηκε αυτήν την βδομάδα από τον οίκο Sotheby's, ο οποίος απέρριψε μια προσωπογραφία του αγίου Ιερώνυμου, η οποία είχε πουληθεί στο παράρτημα του οίκου στη Νέα Υόρκη το 2012 για £527.000. Ο οίκος είχε θεωρήσει ότι ο πίνακας άνηκε στον
«κύκλο» του Ιταλού ζωγράφου Παρμιτζανίνο και η χρονολογία του είχε εκτιμηθεί γύρω στο 1530. Ο οίκος δημοπρασιών δήλωσε τώρα ότι ο πίνακας είναι πλαστός, αφού ανακάλυψε πολλαπλά ίχνη μιας πράσινης χρωστικής ουσίας που εμφανίστηκε 400 χρόνια μετά την εκτιμώμενη χρονολογία.
Ο κύριος Ρουφινί, 71, ο οποίος ζει σε μια ιδιωτική έκταση στη βόρεια Ιταλία, είναι μια μυστηριώδης φιγούρα, απρόθυμη στο να μιλήσει στον τύπο. Παρ' όλ' αυτά, αυτήν την βδομάδα μίλησε με σκοπό να αμφισβητήσει την τεχνική ανάλυση που έγινε στα έργα και επεσήμανε ότι δεν ήταν αυτός, αλλά γνωστοί ακαδημαϊκοί αυτοί που απέδωσαν τον πίνακα σε έναν καλλιτέχνη της Αναγέννησης.
«Δεν υπάρχει περίπτωση (ο άγιος Ιερώνυμος) να είναι μια μοντέρνα αντιγραφή», είπε στην εφημερίδα The Art Newspaper. «Μπορεί να είναι κάποιος άλλος καλλιτέχνης από την ίδια περίοδο, αλλά οι ειδικοί και οι επιμελητές από το Metropolitan Museum (της Νέας Υόρκης) θεώρησαν ότι ήταν πιθανότατα του Παρμιτζανίνο.»
Ο συλλέκτης, ο οποίος κατάγεται από την Ιταλία και έχει ένα σπίτι κοντά στην Πάρμα, είχε συνδεθεί επίσης και με το πορτραίτο ενός ευγενή, το οποίο πουλήθηκε από τον οίκο Sotheby's ως έργο του Φρανς Χαλς. Ένας ανωνύμως αγοραστής, ο οποίος πλήρωσε £8,5 εκατ. σε ιδιωτική αγοραπωλησία, αποζημιώθηκε μετά από δοκιμές που ζήτησε ο οίκος δημοπρασιών, οι οποίες έδειχναν ότι είναι ψεύτικος. Ο οίκος Sotheby's δεν ήταν ο μόνος που αρχικά θεώρησε τον πίνακα αυθεντικό. Ειδικοί στο Λούβρο τον αποκάλεσαν «εθνικό θησαυρό» μετά από επιστημονικά τεστ και προσπάθησαν να τον σώσουν ως παρακαταθήκη για το έθνος.
Το πορτραίτο του αγίου Ιερώνυμου αποδόθηκε στον Παρμιτζανίνο από ειδικούς μουσείων στην Πάρμα και τη Βιέννη.
Ένας εκπρόσωπος του οίκου Sotheby's είπε στην εφημερίδα The Times ότι δεν είχε τελειώσει ακόμα η αξιολόγηση των έργων που συνδέονται με τον κύριο Ρουφινί. «Υπάρχουν άλλα δύο έργα που έχουν πουληθεί από το Sotheby's, με συνολική αξία λιγότερη των £40.000, τους οποίους μελετάμε σε σχέση με το ζήτημα Ρουφινί», είπε.
Δύο ακόμη πίνακες, που πέρασαν από τα χέρια του κυρίου Ρουφινί, κατασχέθηκαν από τη γαλλική αστυνομία και υποβλήθηκαν σε αναλύσεις. Το έργο “Venus with a Veil”, το οποίο αποδόθηκε στο Λούκας Κράναχ τον Πρεσβύτερο και αγοράστηκε από τον πρίγκιπα του Λίχτενσταϊν Ιωάννη Αδάμ Β΄, έναντι €7 εκατ., βρίσκεται υπό διερεύνηση από τις γαλλικές αρχές, οι οποίες κατέσχεσαν επίσης ένα αντίγραφο από ένα έργο είτε του Γιαν είτε του Πίτερ Μπρύγκελ, για το οποίο υπάρχει η υποψία ότι είναι πλαστό.
Ο Φιλίπ Σκαρτζέλα (Philippe Scarzella), δικηγόρος του κυρίου Ρουφινί, είπε: «Η άποψή μας είναι ότι κανένας από αυτούς τους πίνακες δεν είναι πλαστός... με εξαίρεση τον Μπρύγκελ, ο οποίος είναι αντίγραφο και ο πελάτης μου δεν υποστήριξε ποτέ ότι ήταν αυθεντικός Μπρύγκελ.»
Η γαλλική και η ιταλική αστυνομία έκαναν έφοδο στο σπίτι του κυρίου Ρουφινί τον Απρίλιο και διερευνάται από την ιταλική ομάδα για απάτη. Ο κύριος Σκαρτζέλα δεν επιβεβαίωσε το αν ο πελάτης του ήταν αντικείμενο εγκληματολογικής έρευνας, αλλά ο κύριος Ρουφινί λέγεται πως αρνήθηκε ότι κατηγορήθηκε ή ανακρίθηκε από τις γαλλικές αρχές.
Ο δρ. Μπέντορ Γκροσβένορ (Bendor Grosvenor), ιστορικός τέχνης, είπε ότι όποιος έφτιαξε τα έργα, ήταν ένας απίστευτα ταλαντούχος ζωγράφος. Είπε ότι οι κατηγορίες για πλαστογραφία είχαν ταρακουνήσει την αγορά Μεγάλων Δασκάλων. «Αυτό που κάνει αυτή η υπόθεση είναι ότι ρίχνει μια κάπως αμήχανη βόμβα στα θεμέλια του όλου συστήματος με το οποίο καθορίζουμε εμείς στον κόσμο των Μεγάλων Δασκάλων ποιος ζωγράφισε τι», είπε. «Χρειαζόμαστε περισσότερη επιστημονική ανάλυση και πιο αυστηρή και εις βάθος γνώση.»
Πηγή: thetimes.co.uk
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος