Tο εργαστήριο TO THE FUTURE PUBLIC συνεχίζει τις δράσεις του μεθαύριο Πέμπτη 8 Ιουνίου, 6-9 μ.μ., με την παρουσίαση του βιβλίου "Delirium and Resistance: Activist Art and the Crisis of Capitalism" του Gregory Sholette, ενός από τους σημαντικότερους αναλυτές της σχέσης Τέχνης και Πολιτικής. Ο συγγραφέας θα μιλήσει στη συνέχεια με την επιμελήτρια Ηλιάνα Φωκιανάκη για την έννοια της πολιτισμικής αντίστασης ως μέσο ενός "γυμνού εικαστικού κόσμου", στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ.
Στον απόηχο των εκλογών του 2016 στις ΗΠΑ, του Brexit και της παγκόσμιας κλιμάκωσης του εθνικιστικού λαϊκισμου είναι εμφανές ότι το παραλήρημα και η κρίση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού εμφανίζεται ταυτόσημη με το παραλήρημα και την κρίση της ελευθεριακής δημοκρατίας και της κουλτούρας της. Και ενώ η καπιταλιστική κρίση δεν ξεκινά από την τέχνη, η τέχνη έχει την ικανότητα να αντανακλά και να ενισχύει τις επιδράσεις της θετικά και αρνητικά.
Σε συνέχεια του επιδραστικού βιβλίο του "Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture" (2010), ο Sholette επιχειρεί έναν κριτικό διάλογο με συλλογικότητες καλλιτεχνών, αντι-ιδρύματα και ακτιβιστικές ομάδες, ώστε να προσφέρει μια διορατική και σε πρώτο πλάνο περιγραφή των σχέσεων μεταξύ της πολιτικής και της τέχνης εντός της νεοφιλελεύθερης κοινωνίας. Ο Sholette προσφέρει ξεκάθαρα παραδείγματα της βαθιάς εμπλοκής της τέχνης με τον καπιταλισμό: τις υπέρογκες τιμές που επιτυγχάνουν εικαστικοί που υποθάλπτουν πιστά τις οικονομικές ελίτ, την αύξηση των μουσείων που συμβάλλουν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την προσέλκυση κεφαλαίου στις πόλεις και την παράξενη σχέση ανάμεσα στην τέχνη και την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη που επαναχαράζει το αστικό τοπίο.
Με πρόλογο της καταξιωμένης συγγραφέα Lucy R.Lippard και εισαγωγή από τον θεωρητικό Kim Charnley, το νέο βιβλίο του Gregory Sholette "Delirium and Resistance" αντλεί υλικό από πάνω από τριάντα έτη κριτικών δημόσιων συζητήσεων και πρακτικών από τον εικαστικό χώρο και πέρα, ώστε να ιστορικοποιήσει και να υποστηρίξει την παράδοση του ακτιβισμού στην τέχνη, η οποία εμπλέκει ριζοσπαστικά, και συχνά παραληρηματικά, τις τέχνες με τους πολιτικούς αγώνες.
Λίγα λόγια για το συγγραφέα
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα τέχνης, ακτιβισμού, και συγγραφής, ο Gregory Sholette έχει αναπτύξει ένα “βιώσιμο, δημοκρατικό αντι-αφήγημα, το οποίο, λίγο-λίγο, αποκτά περιγραφική ισχύ στο πλαίσιο της ευρύτερης δημόσιας διαλεκτικής”. Ο Sholette είναι ιδρυτικό μέλος του Political Art Documentation/Distribution, το οποίο έχει κάνει εκδόσεις για την πολιτικά εμπλεκόμενη τέχνη κατά τη δεκαετία του 1980. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του REPOhistory, το οποίο επανοικειοποιήθηκε καταπιεσμένες ιστορικές αφηγήσεις της Νέας Υόρκης το 1990 και πιο πρόσφατα του Gulf Labor, μιας ομάδας εικαστικών που μάχονται υπέρ των δικαιωμάτων των μεταναστών εργατών που εργάζονται στην κατασκευή μουσείων στο Άμπου Ντάμπι. Σε δεκάδες δοκίμια, και μέσα από τα βιβλία του, που συμπεριλαμβάνουν το "Delirium and Resistance : Art Activism & the Crisis of Capitalism" (2017), "Dark Matter: Art and Politics in an Age of Enterprise Culture" (2011, και τα δύο σε έκδοση της Pluto Press) και "It''s Political Economy, Stupid" με τον Oliver Ressler, που παρουσιάστηκε στο Contemporary Art Center στη Θεσσαλονίκη το 2010, ο SHolette καταγράφει και διερευνά δεκαετίες ακτιβιστικής τέχνης, h οποία λόγω της εφήμερης φύσης της και των αντιστάσεων της πολιτικής και της αγοράς, θα παρέμενε πιθανώς αόρατη. Συν-διευθυντής του τμήματoς Social Practice Queens στο Πανεπιστήμιο Queens CUNU, κατέχει διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, είναι απόφοιτος της Cooper Union, του Πανεπιστημίου San Diego της Καλιφόρνια και του Ανεξάρτητου Προγράμματος Κριτικής Θεωρίας του Πανεπιστημίου Whitney.
Λίγα λόγια για το TO THE FUTURE PUBLIC
Πώς μπορούμε να οραματιστούμε ένα διαφορετικό μέλλον εν μέσω συνθηκών επισφάλειας από την σκοπιά της Αθήνας και άλλων τόπων; Με ποιούς τρόπους μπορούν στο μέλλον να συσχετιστούν οι εικαστικές πρακτικές και μορφές οργάνωσης με τις εμπειρίες και τις συλλογικές διεκδικήσεις αυτών που επικαλούνται πως αντιπροσωπεύουν; Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε από κοινού νέες συνδέσεις τακτικές και πεδία δράσης μέσα από την ανάγνωση των τοπικών συνθηκών εν μέσω παγκόσμιων γκετοποιήσεων; Από αυτήν την οπτική, ποια πιθανά μέλλοντα οραματιζόμαστε και ποιες είναι οι απαραίτητες συνθήκες και τα επόμενα βήματα, ώστε να φτάσουμε σε αυτές; Ποιο είναι εν τέλει το μελλοντικό κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε;
Το TO THE FUTURE PUBLIC αποτελει ένα ανοιχτό αποκεντρωμένο και εξελισσόμενο εργαστήριο δοκιμών για τη διερεύνηση επιμελητικών και εικαστικών πρακτικών, το οποίο συνδέει θεωρία και πράξη.
Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας, του διαλόγου και στην ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα σε εικαστικούς, ακτιβιστές και πρωτοβουλίες με τοπικές κοινότητες. Μέσα από παρεμβάσεις, performance, εφήμερες εγκαταστάσεις, ερευνητικά projects, εργαστήρια και χαρτογραφήσεις, η περιοχή του κέντρου της Αθήνας αντιμετωπίζεται ως ένα πεδίο που βιώνεται και επιτελείται ένα πλέγμα συγκρούσεων, αμφισβητήσεων και καινοτομικών συνθέσεων.
Αντιστεκόμαστε στην "εξωτικοποιημένη" και αφηρημένη θέαση της Αθήνας ως ένα σημείο "κρίσης", ως προϊόν στην παγκόσμια αγορά πολιτιστικού κεφαλαίου. Στεκόμαστε δίπλα σε ακτιβιστικές πρακτικές που λειτουργούν ως οργανωτικοί και αναβιωτικοί παράγοντες της εμπειρίας της καθημερινότητας, στις πραγματικές σχέσεις που καθορίζουν και ενημερώνουν τις δράσεις μας και στην επανοικειοποίηση του δημόσιου χώρου από τις ίδιες τις τοπικές κοινότητες της πόλης, χωρίς διακρίσεις φύλλου, καταγωγής ή εισοδήματος.
Στηρίζουμε υβριδικές μορφές καλλιτεχνικής και κοινωνικής δράσης, αντιλαμβανόμενοι την τέχνη του δημόσιου χώρου ως μια συμμετοχική αντι-ηγεμονική και κατά βάση πολιτική πράξη. Υπερασπιζόμαστε με κάθε μέσο τη δημιουργία νέων, εφήμερων πεδίων μεταξύ τέχνης, ακτιβισμού και θεωρίας -πεδίων όπου τα όρια μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού είναι διάχυτα, όπου η έννοια της εξειδίκευσης είναι ρευστή. Από τρανταχτές δηλώσεις μέχρι λεπτεπίλεπτη εξερεύνηση οι εικαστικές παρεμβάσεις στο δημόσο χώρο αποτελούν ένα κάλεσμα για συμμετοχικότητα κάτω από το οικονομικό, ιδρυματικό και πολιτικό ραντάρ.