Της Σοφία Κισκόβσκι
Όταν το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο δάνεισε ένα γλυπτό του Παρθενώνα στο Μουσείο Ερμιτάζ με την ευκαιρία των 250ον γενεθλίων του ρωσικού ιδρύματος στο τέλος του 2014, υπήρξαν φόβοι ότι η Ελλάδα μπορεί να προσπαθήσει να κατασχέσει το άγαλμα στην πορεία της διαδρομής του στην Αγία Πετρούπολη. Για να αποφευχθεί αυτό, το δάνειο έγινε σε συνθήκες μυστικότητας μέχρι το άγαλμα του ποταμίσιου θεού Ιλισού να εκτεθεί στο Ερμιτάζ (6 Δεκεμβρίου 2014 έως 18 Ιανουαρίου 2015). Η εφημερίδα The Art Newspaper έμαθε ότι ο δρόμος που πήρε σχεδιάστηκε με σκοπό να αποφευχθούν περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επιπλέον προφύλαξη.
Ο Μικχαίλ Πιοτρόβσκι, διευθυντής του Ερμιτάζ, είπε στην The Art Newspaper ότι για να αποτρέψει κάθε προσπάθεια για να παρεμποδιστεί το γλυπτό, πέταξε με μια κυκλική διαδρομή από το Λονδίνο στην Αγία Πετρούπολη. Είπε: «Δεν μπορούσε να μεταφερθεί μέσω της Ευρώπης, επειδή η Ελλάδα πιστεύει ότι το άγαλμα ανήκει σε αυτούς και υπήρχε πιθανότητα να προσπαθήσουν να το κατασχέσουν σε κάποιο αεροδρόμιο της διαδρομής, και σύμφωνα με τους νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι τέτοιο θα ήταν νόμιμο.» Η ακριβής διαδρομή που πήρε είναι ακόμα ένα μυστήριο παρόλα αυτά. Ταξίδεψε μέσω της Αρκτικής ή πάνω από την Βόρεια Αφρική; Ο Πιοτρόβσκι αρνήθηκε να το αποκαλύψει και ένας εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου είπε απλά: «Όταν μεταφέρει αεροπορικώς δάνεια πάνω από την θάλασσα, το Βρετανικό Μουσείο διαλέγει πάντα τον πιο άμεσο δρόμο. Αυτό ίσχυσε και με τον δανεισμό του Ιλισού στο Ερμιτάζ.»
Αλλά η κακές σχέσεις της Ελλάδας με την Ρωσία ανήκουν, όπως φαίνεται, στο παρελθόν. Τον Μάρτιο, ένα άγαλμα το οποίο βρέθηκε κοντά στον Παρθενώνα θα αποσταλεί ως δάνειο στο Ερμιτάζ από το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα. Ως αντάλλαγμα, το Ερμιτάζ θα δανείσει τρία κομμάτια των Σκύθων από χρυσό τα οποία βρέθηκαν ανατολικά της Κριμαίας.
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος