© Θοδωρής Χρυσικός
Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί, –μέσα από μια σειρά ερευνών, μελετών, αλλά και στατιστικών αναλύσεων διεθνών φορέων και οργανισμών– ,η συνεχώς αυξανόμενη σημασία της αναπτυξιακής διάστασης του πολιτισμού που δεν προσδιορίζεται μονοδιάστατα από την μετρήσιμη και αυξανόμενη οικονομική του «ανταποδοτικότητα» (υπό την έννοια της αριθμητικής αποτύπωσης της διαδικασίας παραγωγής – ανταλλαγής - κατανάλωσης πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών). Τα πιο σημαντικά στοιχεία της αναπτυξιακής διάστασης του πολιτισμού, όπως η προσωπική ολοκλήρωση και ταυτότητα, η κοινωνική συνεργασία, η κοινωνική συνοχή, η έκφραση, ο διάλογος και η επικοινωνία, αναγνωρίζονται πλέον ως παράγοντες εξαιρετικά ζωτικής σημασίας για τις κοινωνίες και τα άτομα, που εξ ορισμού είναι αδύνατο να ποσοτικοποιηθούν. Ο πολιτισμός, στο βαθμό που καλλιεργεί και ενδυναμώνει τα αισθήματα ταυτότητας, συλλογικότητας, δημιουργικότητας και κοινωνικής συνοχής, αποτελεί όχι μόνον τον πλέον καθοριστικό παράγοντα ώθησης της ευρύτερης αναπτυξιακής διαδικασίας, αλλά και τον κυριότερο καταλύτη επαναπροσδιορισμού του περιεχομένου της.
Στο ειδικότερο πεδίο της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας, ιδιαίτερα σημαντική θέση κατέχει το συνεχώς αναπτυσσόμενο ενδιαφέρον της διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής, με την κινηματογραφική δημιουργία για παιδιά και εφήβους ν' αποτελεί ένα σημαντικό και ιδιαίτερο κομμάτι της αντίστοιχης έκφρασης και παραγωγής που ήδη αριθμεί ένα σημαντικό αριθμό εξειδικευμένων φεστιβάλ διεθνώς. Την ίδια στιγμή γνωρίζουμε καλά πως η μελέτη των έργων της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας βρίσκεται διαρκώς στο προσκήνιο της παγκόσμιας πνευματικής ζωής, όπως αποδεικνύεται από το πλήθος των μελετών, των μεταφράσεων, των εκδόσεων, των συνεδρίων και των παραστάσεων. Από τα είδη της, μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρατηρείται –διεθνώς– για το Αρχαίο Δράμα.
Με αυτά ως δεδομένα, η ευκαιρία για την Ελλάδα –και ιδίως για την Αττική– εντοπίζεται στην θέσπιση προγραμμάτων παγκόσμιας εμβέλειας, στη δημιουργία κι ενδυνάμωση Θεσμών Διεθνούς Εμβέλειας και στην πολύμορφη προώθηση και προβολή των θεσμών αυτών, τόσο αυτόνομα, όσο και ως σκέλος μιας συνολικής τουριστικής στρατηγικής.
Η «ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ», η οποία έχει προταθεί από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης προς ένταξη στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ελληνικό Δημόσιο, αξιοποιώντας τα ισχυρά πλεονεκτήματα της Αττικής στο πεδίο του ευρύτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος / αποθέματος, συνίσταται στην καθιέρωση και προβολή δύο θεσμών διεθνούς χαρακτήρα, με την πραγμάτωση τριετούς προγράμματος (2017, 2018, 2019) με καλλιτεχνικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα, και ειδικότερα των θεσμών:
I. «Διεθνές Δίκτυο Νεανικών Κινηματογραφικών Φεστιβάλ»
Αφορά στη δημιουργία και καθιέρωση ενός διεθνούς δικτύου που συνενώνει τις εθνικές πρωτοβουλίες για την κινηματογραφική δημιουργία παιδιών και εφήβων και προωθεί την κινηματογραφική παιδεία και την επιβράβευση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, συμβάλλοντας έτσι, αφενός στη δημιουργία του «ευφυούς και ενσυνείδητου» θεατή και αφετέρου στην καθιέρωση της Αττικής ως σημείου αναφοράς της νεανικής κινηματογραφίας και ως κεντρική οδό επικοινωνίας μεταξύ των περίπου 450 εθνικών νεανικών φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.
Η δημιουργία, ανάπτυξη και καθιέρωση του Διεθνούς Δικτύου, υλοποιείται μέσα από δύο βασικούς πυλώνες:
? Ο πρώτος αφορά στη θεσμοθέτηση ετήσιας Διεθνούς Συνάντησης Νέων Κινηματογραφιστών στην Αθήνα τα έτη 2018 και 2019, στην οποία θα συμμετάσχουν παιδιά και έφηβοι, δημιουργοί κινηματογραφικού έργου, καθώς επίσης και οργανωτές των νεανικών κινηματογραφικών φεστιβάλ από όλο τον κόσμο. Η συνάντηση δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες:
• ν' ακούσουν και να υιοθετήσουν βέλτιστες πρακτικές διοργάνωσης της δημιουργικής συμμετοχής στα φεστιβάλ,
• να εκθέσουν το έργο των φεστιβάλ για τη νεανική κινηματογραφική δημιουργία και να προωθήσουν την μεταξύ των φεστιβάλ συνεργασία,
• να ενημερωθούν για τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις στη δημιουργική κινηματογραφική έκφραση των παιδιών και των εφήβων,
• να παρακολουθήσουν εργαστήρια με διεθνούς φήμης ομιλητές, εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, παραγωγούς.
Στα πλαίσια της ετήσιας Διεθνούς Συνάντησης οργανώνεται και η εκδήλωση Fest of Fest Awards, όπου διεθνείς κριτικές επιτροπές από παιδιά και επαγγελματίες απονέμουν βραβεία σε νεανικές δημιουργίες που έχουν διακριθεί στα εθνικά τους φεστιβάλ. Επίσης θα λειτουργήσουν εργαστήρια και μια ανοιχτή κινηματογραφική λέσχη για τα παιδιά και έφηβους.
? Η δεύτερη, αφορά στη δημιουργία δυναμικής ψηφιακής διαδικτυακής πλατφόρμας, η οποία, αξιοποιώντας τις προηγμένες υπηρεσίες web και τα Κοινωνικά Δίκτυα, προσφέρει:
• προβολή και υποστήριξη εθνικών πρωτοβουλιών και διεθνών συνεργασιών στη νεανική κινηματογραφική δημιουργία,
• δημιουργία Κοινοτήτων Χρηστών με κοινά ενδιαφέροντα,
• υποστήριξη δημιουργικής συνεργασίας των χρηστών,
• παιδευτικό περιβάλλον που θα λειτουργεί ως ανοικτό σχολείο παγκόσμιων πρακτικών και μεθόδων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του θεατή,
• προσβάσιμο αρχείο μελετών, ερευνών και εκδόσεων που προωθούν την ανάπτυξη του κριτικού πνεύματος του θεατή.
Μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας επιδιώκεται η δημιουργία μιας ζωντανής και δυναμικής κοινότητας όλων των δημιουργικών δυνάμεων του χώρου του νεανικού κινηματογράφου: νέοι κινηματογραφιστές, παραγωγοί, καλλιτέχνες και διοργανωτές φεστιβάλ.
Στο πλαίσιο διεθνούς προβολής και καθιέρωσης του Θεσμού, έχει ήδη από τις 2/11/2016 υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας με το «Διεθνές Κέντρο Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους» CIFEJ (Centre International du Film pour l'' Enfance et la Jeunesse), το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Γραφείο του οποίου στεγάζεται πλέον στο Ι.Μ.Κ..
Επίσης, στο πλαίσιο υλοποίησης των δράσεων του θεσμού και ιδίως των Διεθνών Συναντήσεων, θα υπάρξει συνεργασία με το «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους» – «Νεανικό Πλάνο», το οποίο γιορτάζει το 2017 τα 20 χρόνια συνεχών διοργανώσεων, αποτελεί μέλος του CIFEJ και ένα από τα πλέον καταξιωμένα διεθνώς φεστιβάλ στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Επίσης θα υπάρξει και συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ και Αγορά Κινουμένων Σχεδίων της Σύρου «ΑΝΙΜΑ SYROS».
Συνοπτικά, στο πλαίσιο του θεσμού «Διεθνές Δίκτυο Νεανικών Κινηματογραφικών Φεστιβάλ» περιλαμβάνονται:
1. η διοργάνωση 2 Διεθνών Συναντήσεων για τα έτη 2018, 2019.
2. η παρουσίαση 50 προβολών ταινιών νέων κινηματογραφιστών (25 ανά έτος για το 2018, 2019).
3. η διοργάνωση 2 κύκλων Σεμιναρίων για παιδιά και εφήβους (ένας ανά έτος για το 2018, 2019).
4. η δημιουργία ανάπτυξη δυναμικής διαδικτυακής πλατφόρμας
5. η δημιουργία της Χάρτας Διεθνούς Κινηματογραφικής Κοινότητας Νέων.
II. «Αρχαίο Δράμα: Διεπιστημονικές και Δια-καλλιτεχνικές Προσεγγίσεις»
Ο θεσμός αποτελεί συνέχεια, αναβάθμιση και εμπλουτισμό του Έργου «Αρχαίο Δράμα: επιρροές και σύγχρονες προσεγγίσεις», που υλοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 (Π.Ε.Π. «Αττική»). Συνίσταται στην πραγμάτωση τριετούς προγράμματος που ενεργοποιεί και παρουσιάζει «παράδοξες» συνέργειες τέχνης και επιστημών, που εκκινούν από το Αρχαίο Δράμα, βασίζεται σε τρεις θεματικούς άξονες (διαφορετικός ανά έτος) και συνομιλεί με τρεις συγκεκριμένες καλλιτεχνικές πρακτικές. Έρχεται να συμπληρώσει και να επεκτείνει τον ήδη υφιστάμενο συντεταγμένο και πλούσιο προβληματισμό σε σχέση με τη θεατρική πραγμάτωση του Αρχαίου Δράματος και τις κλασικές μεθόδους αναπαράστασης του. Ανοίγοντας το σχετικό προβληματισμό και επιχειρώντας τις «παράδοξες» συνέργειες τεχνών και επιστήμης, στοχεύει να δυναμώσει και να εμπλουτίσει την πρόσληψη του Αρχαίου Δράματος μέσα από τις παραστατικές τέχνες στον 21ο αιώνα.
Οι τρεις θεματικοί άξονες που έχουν επιλεγεί, είναι:
? Urbanism (αστική κουλτούρα, αστική συμπεριφορά, αστικός σχεδιασμός, αστική ανάπλαση, χωρικός μετασχηματισμός).
Ο άξονας αυτός, συνιστά έναν διαρκώς εξελισσόμενο διεπιστημονικό κλάδο, γεγονός που επιβάλλει στον διάλογο να διευρύνεται και ν' ανανεώνεται συνεχώς. Το Αρχαίο Δράμα συμβαίνει στη δημοκρατική πόλη-κράτος. Ποια είναι όμως η σύγχρονη πόλη; Ποιες οι δυναμικές και οι συγκρούσεις της; Ποιες οι κοινότητες και οι συλλογικές διαδικασίες της; Πως διαμορφώνεται ο δημόσιος χώρος; Ερωτήματα (μεταξύ άλλων) που θέτει εντατικά ο επιστημονικός αυτός κλάδος.
? Ψηφιακή τεχνολογία - πληροφορική
Στην ιστορία του πολιτισμού μας, το θέατρο έχει παίξει σημαντικό ρόλο σε οποιαδήποτε φάση εξέλιξης της τεχνολογίας των μέσων. Το θέατρο μετατρέπεται το ίδιο σε ένα νέο μέσο, κάθε φορά που νέες τεχνολογίες μέσων (επικοινωνίας και ενημέρωσης) γίνονται κυρίαρχες, και, επιπλέον, προσαρμόζεται και διαχέει τις νέες γνωστικές κατακτήσεις. Στο σύγχρονο θέατρο, διανύουμε ήδη τη φάση της εισαγωγής της ψηφιακής τεχνολογίας, της γραφής των αλγορίθμων και του προγραμματισμού. Συνεπώς, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον η μελέτη της συνάντησης της αθηναϊκής δραματουργίας και του κόσμου της πληροφορικής, δύο διαφορετικών πολιτισμών και κοινωνιών, δύο διαφορετικών ειδών τεχνικής και τεχνολογίας.
? Φυσικές Επιστήμες
Οι φυσικές επιστήμες, πιο εντατικά όσο ποτέ άλλοτε, ερευνούν, καταλήγουν, ανατρέπουν, προτείνουν. Αν και αποτελούν εδώ και αιώνες συγκροτημένο επιστημονικό κλάδο και μολονότι έχει κατά καιρούς επιχειρηθεί ο διάλογος της τέχνης με αυτές, μας αφορά εντονότερα μια τέτοια αλληλεπίδραση, κυρίως με τη φυσική. Ο άνθρωπος είναι υποχρεωμένος να αναζητά διαρκώς το νόημα του κόσμου, να βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και ροή, μαζί με τον χρόνο και τα φυσικά φαινόμενα. Συναντούμε στην αρχαία ελληνική τραγωδία έννοιες όπως το Χάος, ο Κόσμος, η Ανθρωπογονία, η Θεογονία, οι οποίες συστηματικά μελετώνται από την αστροφυσική και τη φυσική.
Οι τρεις επιλεγμένες καλλιτεχνικές πρακτικές είναι:
? Παραστατικές Τέχνες (Θέατρο και Δραματουργία)
Είναι μακρά η παράδοση διασκευής των κωμικών και τραγικών κειμένων από δραματουργούς για το θέατρο, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, τάση που ανθεί μέχρι και σήμερα. Στον 20ο αιώνα σπουδαίοι καλλιτέχνες καταπιάστηκαν με αυτό, παραδίδοντας μας έργα, εξαίσιας δύναμης, που διασκευάζουν τα τραγικά έργα, κάνοντας τα να συνομιλήσουν με το παρόν. Σε παρόμοια κατεύθυνση κινείται και η δραματουργία του 21ου αιώνα. Παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον η νέα παραγωγή λόγου, η διερεύνηση της δυναμικής και της έκφρασης των μύθων στην εποχή μας. Αποτελεί δε κορυφαία αξίωση να μην εξοριστεί ο λόγος και η ποίηση στο όνομα της «τεχνολογικοποίησης» και θετικοποίησης των κοινωνιών μας. Ο λόγος χρειάζεται να παραμείνει κομβικός συνομιλητής.
? Οπτικοακουστικές τέχνες (Νέα μέσα και ψηφιακή τεχνολογία)
Όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες πειραματίζονται και ενσωματώνουν στη δουλειά τους τα ψηφιακά μέσα, τη διάδραση με τον αστικό χώρο, κατασκευάζουν εμβυθιστικά περιβάλλοντα, υβριδικές θεατρικές παραστάσεις, ψηφιακά είδωλα, ενώ άλλοι χρησιμοποιούν την πόλη ως καμβά/σκηνή της τέχνης τους: δράσεις στον δημόσιο χώρο, ηχητικοί περίπατοι, οπτικοακουστικές ξεναγήσεις, χαρτογράφηση (mapping). Έχει συνεπώς προστιθέμενη αξία να μελετηθεί σήμερα το Αρχαίο Δράμα, μέσα από τις οπτικές της ψηφιακής «γραφής», με το ιδιαίτερο, διαρκώς αναπτυσσόμενο, αλγοριθμικό αλφάβητό της.
? Καλές Τέχνες (Εικαστικά)
Επιλέγεται ως τρίτη καλλιτεχνική πρακτική, αυτή των εικαστικών τεχνών: ζωγραφική, γλυπτική, μεικτά μέσα, εγκαταστάσεις στον χώρο, που στις νέες συνθήκες παρουσιάζουν μεγάλη εξέλιξη, αξιοποιώντας και ενσωματώνοντας νέα εκφραστικά μέσα.
Περιγραφή των δράσεων
Συνοπτικά, στο πλαίσιο του θεσμού «Αρχαίο Δράμα: Διεπιστημονικές και Δια-καλλιτεχνικές Προσεγγίσεις», περιλαμβάνονται:
1. η παρουσίαση 9 θεατρικών παραστάσεων (τριών κάθε έτος για το 2017, 2018, 2019) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
2. η διοργάνωση 3 κύκλων Σεμιναρίων - Εργαστηρίων (ένας ανά έτος για το 2017, 2018, 2019), με δωρεάν συμμετοχή, μετά από σχετική δήλωση.
3. η διοργάνωση 3 Διεθνών Forum (ένα ανά έτος για το 2017, 2018, 2019).
4. η παρουσίαση 3 εικαστικών γεγονότων (ένα ανά έτος για το 2017, 2018, 2019), με διάρκεια 15 ημερών και επίσης ελεύθερη είσοδο.
5. η αναβάθμιση του υφιστάμενου διαδικτυακού τόπου του θεσμού.
© Left Hand Rotation
Σε αυτό το πλαίσιο διοργανώνεται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το καλλιτεχνικό και ερευνητικό πρόγραμμα "CONTESTED_CITIES Athens 2017".
Το διεθνές δίκτυο Contested Cities έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μετά το ταξίδι του σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής. Η διοργάνωση Contested Cities Athens 2017 είναι ένα καινοτόμο επιστημονικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα, που επιχειρεί έναν συναρπαστικό διάλογο ανάμεσα στο Αρχαίο Δράμα και τις κριτικές σπουδές Αστικού Χώρου. Εστιάζοντας στην έννοια του εκτοπισμού (displacement), εμπνέει διεπιστημονικές ερμηνείες και γοητευτικές διασταυρώσεις ανάμεσα σε καταξιωμένους ερευνητές των σπουδών Αστικού Χώρου, καλλιτέχνες και θεωρητικούς του αρχαίου δράματος. Με αυτόν τον τρόπο, το Αρχαίο Δράμα μέσα από τις σύγχρονες αναπαραστάσεις και μεταμορφώσεις του, έρχεται σε διάδραση και επικοινωνία με τη σύγχρονη πόλη, με τις συγκρούσεις και τα διακυβεύματα εντός της.
Οι δράσεις διοργανώνονται από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από τις 15 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2017 σε συνεργασία με ερευνητές (από το Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης και το Πανεπιστήμιο του Leeds) και καλλιτέχνες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι δράσεις, με ελεύθερη είσοδο, περιλαμβάνουν Σεμινάριο / Εργαστήρια, διεθνές Φόρουμ με ερευνητές και καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μία πρωτότυπη θεατρική παραγωγή και Έκθεση Εικαστικών με τίτλο «Πόλις – ροές – εντάσεις – Ώσμωση».
Το σεμινάριο τριών ενοτήτων εξετάζει και αναπτύσσει μεταξύ άλλων τις έννοιες του τόπου, του εκτοπισμού, της εξουσίας, των κοινών. Οι εισηγητές ανοίγουν διάλογο για τους «εισβολείς» και τα κοινά στην πόλη, αναζητώντας εναλλακτικές και διεξόδους πέρα από τη νεοφιλελεύθερη αστικοποίηση. Σε κάθε ενότητα - συνεδρία του Σεμιναρίου ερευνητές των σπουδών Αστικού Χώρου από την Ισπανία και τη Μ. Βρετανία δίνουν διάλεξη, ενώ ακολουθεί παρουσίαση εκ μέρους θεωρητικού του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, με αναφορές στη φιλοσοφία και την κοινωνιολογία, καθώς και στην παραστασιογραφία και τη δραματουργική ανάλυση.
1η ενότητα: Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου 2017, 18.30-20.30
Θεματική: Η απώλεια τόπου, οικείας και ταυτότητας
Εισηγητής: Michael Janoschka, Ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο του Leeds (συντονιστής του διεθνούς δικτύου Contested Cities
2η ενότητα: Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2017, 18.30-20.30
Θεματική: Εξουσία και χώρος - μια ύπουλη αλληλεπίδραση
Εισηγήτρια: Γεωργία Αλεξανδρή, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Universidad Autonoma de Madrid
3η ενότητα: Δευτέρα, 25 Σεπτεμβρίου 2017, 18.30-20.30
Θεματική: Τα κοινά στην πόλη, διεκδικώντας χώρο από τους «εισβολείς»
Εισηγητής: Paul Routledge, Καθηγητής στη Σχολή Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου του Leeds
Τα τρία καλλιτεχνικά εργαστήρια συσχετίζονται θεματικά και λειτουργικά με το σεμινάριο. Επιχειρούν να ενεργοποιήσουν στην πράξη τις θεωρητικές συζητήσεις για τον εκτοπισμό, τον «εξευγενισμό» και την έννοια των κοινών, μέσω παρεμβάσεων που αναπτύσσονται στο δημόσιο χώρο της Αθήνας και συλλογής πρωτότυπου οπτικοακουστικού υλικού από τους συμμετέχοντες. Τα εργαστήρια καθοδηγούνται από ερευνητές και καλλιτέχνες από τη Μ.Βρετανία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Στο Σεμινάριο και τα Εργαστήρια μπορούν να πάρουν μέρος, δωρεάν, μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές / σπουδαστές και ερευνητές παραστατικών τεχνών και σχολών καλών τεχνών, ανθρώπινης γεωγραφίας, κοινωνιολογίας, πολιτικής επιστήμης, σπουδών αστικού χώρου και αρχιτεκτονικής, καθώς επίσης και καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών και των νέων μέσων ήχου και εικόνας.
Αναλυτικά το πρόγραμμα: http://www.mcf.gr/el/news/our/?nid=2226
Για την υποβολή συμμετοχών: http://www.mcf.gr/el/news/our/?nid=2226
Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 4 Αυγούστου 2017
© SONKE
Το Διεθνές Φόρουμ (23-24 Σεπτεμβρίου 2017) επιχειρεί να εγκαινιάσει και να συστηματοποιήσει τους βασικούς άξονες του διαλόγου ανάμεσα στο Αρχαίο Δράμα και τις σπουδές Αστικού Χώρου, θέτοντας στο επίκεντρο έννοιες οικείες και στα δύο αντικείμενα. Ακαδημαϊκοί, ερευνητές και καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αναπτύσσουν κριτικές προσεγγίσεις, στη διατομή του προβληματισμού για την πόλη, τον χώρο, την κουλτούρα. Τα κοινά στην πόλη: συλλογικότητες και συναντήσεις, η αυτόνομη πόλη, ο δημόσιος χώρος και η πόλη, η παραγωγή και η πρόσβαση στην κουλτούρα, το θέατρο της αρχαίας πόλης και το θέαμα της μετα-νεωτερικής εποχής, το city branding και η εμπορευματοποίηση του παρελθόντος, ο πολιτισμός των ερειπίων, είναι μερικές από τις θεματικές που αναπτύσσονται. Με τα παραπάνω εργαλεία, μπαίνουν σε αμφισβήτηση οι ηγεμονικές αφηγήσεις για τη νεοφιλελεύθερη αστικοποίηση και αναπτύσσονται ριζοσπαστικές ιδέες για την αυτόνομη πόλη και τις πρακτικές συλλογικοποίησής της.
Οι θεατρικές παραστάσεις (28, 29, 30 Σεπτεμβρίου 2017) πραγματεύονται τις σύγχρονες πόλεις και τα διακυβεύματα εντός τους. Μια διαδρομή στον εκτοπισμό, τους εκδιωγμένους, τους κυνηγημένους από την «οικεία» και τους ξένους σε κάθε άλλο τόπο. Πόλεμοι, καταστροφές, κοινωνικοί και πολιτικοί ανταγωνισμοί. Οι φιγούρες των Τρωάδων και ο θρήνος της Εκάβης, η ικεσία του Οιδίποδα, οι μαρτυρίες των προσφύγων της Μ. Ασίας, των πολιτικών εξόριστων του ελληνικού εμφυλίου, των κατοίκων του, υπό αναβάθμιση, κέντρου της Αθήνας. Μια σπονδυλωτή παράσταση, με αποσπάσματα από την αρχαία ελληνική τραγωδία και με αφηγήσεις προσωπικών ιστοριών που συλλέχθηκαν ειδικά για αυτή, υπό τη δραματουργική επεξεργασία του Γιώργου Ροδοσθένους, καθηγητή του Πανεπιστημίου του Leeds (Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών) και σε σκηνοθεσία της πρωτοποριακής ισπανικής ομάδας La Tristura, που καθιστούν το καθημερινό πολιτικό, και αντιστρόφως, θυμίζοντας πως η ιστορία δομείται από τα Υποκείμενα. Παράλληλα, η καλλιτεχνική κολεκτίβα Left Hand Rotation, δημιουργεί το σκηνικό χώρο της δράσης, με υλικό ήχου και εικόνας από τις παρεμβάσεις της στον δημόσιο χώρο της Αθήνας και άλλων πόλεων. Στην παράσταση συμπράττει η σκηνοθέτης και performer Maria Εscobar.
Η εικαστική έκθεση «Πόλις – ροές – εντάσεις – Ώσμωση» / «Polis – flows – tensions – Osmosis» (14-30 Σεπτεμβρίου 2017) αποτελείται από έργα (ζωγραφική, φωτογραφία, video art, εγκαταστάσεις) 29 δημιουργών που προσεγγίζουν και αναδεικνύουν στιγμές, παραμυθίες, σχέσεις, συγκρούσεις και ωσμώσεις, μεταξύ πληθυσμών, πολιτισμών, πολιτείας και πολίτη, ομάδων και ατόμων, ανθρώπου και φύσης, στη σύγχρονη πόλη.
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες (με αλφαβητική σειρά): Κατερίνα Ασλανίδου, Κέλλυ Βαρδάκα, Στρατής Βογιατζής, Θαλασσινή Δούμα, Πωλίνα Ζιώγα, Μάρω Κουρή, Νατάσα Κοτσάμπαση, Αφροδίτη Κροντήρη (Ende Neu), Θέκλα Μαλάμου, Αντρέας Μαράτος, Νεκτάριος Μαρίνος, Ελένη Μουζακίτη, Κώστας Μπομπός, Ισμήνη Μπονάτσου, Νίκος Παπαδημητρίου, Αφροδίτη Παπαδουλή, Μαρία Πάστρα, Μαρία Σεβαστάκη, Άντζελα Σβορώνου, Φοίβος Σοφικίτης, Μαριλένα Σταφυλίδου, Αλεξάνδρα Στραβοράβδη, Sonke, «STΜTS (Σταμάτης Μήτσιος)», Δημήτρης Ταξής, Μάρθα Τσιάρα, Utonom (Utn), Νίκος Χριστοφάκης, Θοδωρής Χρυσικός.
Περισσότερες πληροφορίες: http://contested-cities.net , www.mcf.gr