Του Mark Brown
Τα σπουδαιότερα έργα του Πικάσο θα βρίσκονται μαζί για μια μοναδική έκθεση στο Λονδίνο και το Παρίσι, που θα μεταφέρει τους επισκέπτες σε μια καθοριστική χρονιά της ζωής του καλλιτέχνη.
Η έκθεση “Picasso 1932” θα στηθεί ως μια συνεργασία μεταξύ του Musee National-Picasso στο Παρίσι και της Tate Modern, και λέγεται ότι θα είναι ιστορική και “μια από τις πιο σημαντικές εκθέσεις που έχει οργανώσει ποτέ η πινακοθήκη.”
Πάνω από 100 έργα θα εκτεθούν συμπεριλαμβανομένου του διάσημου Le Reve (Το Όνειρο), ένας ερωτικός, παθιασμένος πίνακας της νεαρής ερωμένης του Πικάσο, Μαρί Τερέζ Γουόλτερ, που λέγεται ότι αγοράστηκε το 2013 από το συλλέκτη και διαχειριστή κεφαλαίων αντιστάθμισης Steven A Cohen και δεν έχει εκτεθεί ποτέ ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Άλλο ένα δάνειο είναι το Jeune Fille Devant un Miroir (Κορίτσι Μπροστά από Καθρέφτη), ένα στολίδι της συλλογής του Moma της Νέας Υόρκης, που σπάνια ταξιδεύει.
Θα είναι η πρώτη ατομική έκθεση δουλειάς του Πικάσο στην Tate Modern.
Ο Achim Borchardt-Hume, διευθυντής των εκθέσεων της πινακοθήκης και συνεπιμελητής της έκθεσης του 2018, είπε ότι η πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν οι επιμελητές ήταν: “Πώς μπορεί κάποιος να πλησιάσει τον Πικάσο ως καλλιτέχνη και ως άνθρωπο; Πώς μπορείς να πας πέρα από το μύθο;”
Η απάντησή τους ήταν να επικεντρωθούν σε μια περίοδο της μακράς ζωής του Πικάσο. Διάλεξαν το 1932, μια χρονιά που πολλοί ονομάζουν τη “χρονιά των θαυμάτων” του Πικάσο.
Ήταν η χρονιά που εδραίωσε για αυτόν τον τίτλο του πιο σημαντικού εν ζωή καλλιτέχνη, που παρήγε κάποια από τα σπουδαιότερα έργα του και οργάνωσε την πρώτη του αναδρομική, την οποία επιμελήθηκε ο ίδιος. Ήταν, επίσης, μια χρονιά που το πάθος του για την Γουόλτερ είχε ξεχειλίσει.
Ο Πικάσο ήταν 45 όταν, το 1927, είδε τη δεκαεπτάχρονη Γουόλτερ, καθώς έβγαινε από το σταθμό του Μετρό του Παρισιού. Την πλησίασε, της άρπαξε το χέρι και της δήλωσε: “Είμαι ο Πικάσο! Εγώ και εσύ θα κάνουμε σπουδαία πράγματα μαζί.”
Οι πίνακες του Πικάσο με τη Γουόλτερ είναι μερικοί από τους καλύτερούς του, με το Le Reve να θεωρείται το σπουδαιότερο. Για πολλά χρόνια ανήκε στο μεγιστάνα των καζίνο του Λας Βέγκας Steve Wynn, ο οποίος, αξέχαστα, κατάφερε να τον διαπεράσει με τον αγκώνα του λίγο πριν την ολοκλήρωση της πώλησης στον Cohen το 2006.
Ο πίνακας αποκαταστάθηκε με επιτυχία και πουλήθηκε στον Cohen το 2013, για την υψηλότερη τιμή, καθώς λέγεται, που έχει δώσει Αμερικανός συλλέκτης για ένα έργο τέχνης.
Έργα από το 1932 τραβούν πολύ το χρήμα, με το Nude, Green Leaves and Bust να κάνει ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία την εποχή που πουλήθηκε για 66 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας το 2010. Ο Borchardt-Hume είπε ότι είναι πολύ γνωστό στους κύκλους για τον Πικάσο ότι τα έργα από αυτήν τη χρονιά είναι τα πιο επιθυμητά της καριέρας του καλλιτέχνη.
Η νέα έκθεση θα έχει ένα μεγάλο αριθμό με πίνακες που απεικονίζουν τη Γουόλτερ, όχι όλοι τους τόσο ξεκάθαρα ερωτικοί όπως το Le Reve, το οποίο έχει ένα πέος σε στύση ως μέρος του προσώπου της Γουόλτερ.
Στην έκθεση θα περιλαμβάνονται, επίσης, ρεαλιστικά πορτρέτα που είχε φτιάξει ο Πικάσο για την πρώτη γυναίκα του, Όλγα Χόχλοβα, και τον εντεκάχρονο γιο τους, Πάουλο. Άλλες στιγμές το 1932, ο Πικάσο έφτιαχνε ατμοσφαιρικά σουρεαλιστικά έργα, σχέδια της σταύρωσης και πληθωρικά γλυπτά, τα οποία δούλευε στο καινούριο του κάστρο και εξοχικό στο Μπουαζελούπ, 40 μίλια από το Παρίσι.
Η χρονιά τελείωσε θεαματικά όταν η Γουόλτερ αρρώστησε βαριά, επειδή κολύμπησε στον ποταμό Μάρνη, δίνοντας έμπνευση στον Πικάσο να ζωγραφίσει σκηνές διάσωσης.
Ο Borchardt-Hume είπε ότι ο Πικάσο περιέγραφε τους πίνακές του ως “άλλον ένα τρόπο να κρατάς ημερολόγιο”.
“Αυτή η έκθεση θα σε προσκαλέσει να έρθεις πιο κοντά στον καλλιτέχνη, στον τρόπο που σκεφτόταν και δούλευε, και στις δοκιμασίες της προσωπικής του ζωής σε μια καθοριστική στιγμή στην καριέρα του.”
Θα είναι μια μοναδική έκθεση, λέει, την οποία έχει στηρίξει η οικογένεια του Πικάσο. “Εκθέτοντας εξαιρετικά δάνεια από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές με τη σειρά που δημιουργήθηκαν, αυτή η έκθεση θα επιτρέψει σε μια νέα γενιά να ανακαλύψει την εκρηκτική ενέργεια του Πικάσο, ενώ θα εκπλήξει αυτούς που νομίζουν ότι τον ξέρουν.”
Η έκθεση “Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy” θα βρίσκεται στο Musee National-Picasso στο Παρίσι, από τις 10 Οκτωβρίου 2017 έως τις 11 Φεβρουαρίου 2018 και στην Tate Modern στο Λονδίνο, από τις 8 Μαρτίου έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2018.
Πηγή: theguardian.com
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος