Η Προσκύνηση των Μάγων του Λεονάρντο επιστρέφει στο Uffizi μετά από συντήρηση

Η Προσκύνηση των Μάγων του Λεονάρντο επιστρέφει στο Uffizi μετά από συντήρηση

Της Hannah McGivern

Ένας προσφάτως συντηρημένος εκκλησιαστικός πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι, έργα που διασώθηκαν από τη σεισμική ζώνη της Κεντρικής Ιταλίας και σχέδια εμπνευσμένα από την Αναγέννηση του Ρώσου σκηνοθέτη κινηματογράφου Σεργκέι Αϊζενστάιν βρίσκονται στην εκλεκτή λίστα εκθέσεων που θα πραγματοποιηθούν φέτος στις Gallerie degli Uffizi της Φλωρεντίας. Το διάσημο μουσείου, το οποίο είναι γνωστό για τη μια συλλογή από αριστουργήματα καλλιτεχνών όπως ο Μποτιτσέλι, ο Ραφαήλ και ο Τιτσιάνο, που τραβά τα πλήθη, θα εμπλουτίσει το πρόγραμμά του με περισσότερες περιοδικές εκθέσεις εκτός τουριστικής περιόδου, λέει ο διευθυντής του Eike Schmidt σε μια δήλωση.


 Μετά από έξι χρόνια συντήρησης στο κέντρο συντήρησης Opificio delle Pietre Dure, η “Προσκύνηση των Μάγων (Adoration of the Magi)” του Λεονάρντο επιστρέφει στο Uffizi στα τέλη Μαρτίου για την έκθεση “Leonardo da Vinci's Magic Cosmos: the Adoration of the Magi Restored” (28 Μαρτίου - 24 Σεπτεμβρίου). Με έκταση πάνω από δύο τετραγωνικά μέτρα, αυτός ο πρώιμος εκκλησιαστικός πίνακας είναι το μεγαλύτερο παράδειγμα του είδους του που έχει διατηρηθεί, από το μεγάλο ζωγράφο της Τοσκάνης. Ξεκινώντας ως ανάθεση για ρετάμπλ από τους μοναχούς της εκκλησίας San Donato a Scopeto το 1481, το έργο έμεινε ατελείωτο, επειδή ο Λεονάρντο μετακόμισε στην αυλή του Μιλάνου τον επόμενο χρόνο. Πέρασε στα χέρια της οικογένειας των Μεδίκων, που εκείνη την περίοδο ήταν στην εξουσία και ίδρυσαν το τότε ιδιωτικό μουσείο Uffizi μετά από έναν αιώνα. Το έργο θα εκτεθεί ξανά για το κοινό μαζί με το “Adoration of the Magi” (1496) του Φιλιπίνο Λίππι -το έργο που τελικά παρήγγειλαν οι μοναχοί, για να αντικαταστήσει αυτό του Λεονάρντο.

Διασωσμένη τέχνη τελείως διαφορετικού τύπου είναι η θεματολογία μιας έκθεσης που πραγματοποιείται με σκοπό τη στήριξη των προσπαθειών ανάκαμψης της περιοχής Μάρκε, η οποία χτυπήθηκε από ισχυρούς σεισμούς τον περασμένο Αύγουστο και Οκτώβριο. Σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, το Uffizi θα εκθέσει έργα από το Μεσαίωνα έως το 18ο αιώνα, που διασώθηκαν από τις πληγείσες εκκλησίες, μνημεία και μουσεία των επαρχιών Άσκολι Πιτσέλο, Φέρμο και Ματσεράτα (“We Must Make Haste! Marche 2016-17: Treasures Rescued and Treasures Still to Rescue”, 28 Μαρτίου - 30 Ιουλίου). Τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων θα βοηθήσουν στη χρηματοδότηση και την ανακατασκευή της πολιτιστικής κληρονομιάς των περιοχών που επλήγησαν από τον σεισμό -κάτι που μπορεί να κοστίσει στην κυβέρνηση έως και 3 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά της Υπηρεσίας Προστασίας του Πολίτη της Ιταλίας.

 Ο Schmidt λέει ότι το μουσείο θα ολοκληρώσει τη χρονιά με τρεις εκθέσεις που θα επικεντρώνονται στους “τρεις πραγματικούς επαναστάτες” που συνδέονται με την συλλογή του Uffizi: το θρησκευτικό μεταρρυθμιστή Μαρτίνο Λούθηρο, του οποίου την μορφή απαθανάτισε ο Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος και το εργαστήριό του, το Λεοπόλδο των Μεδίκων, τον καρδινάλιο και φανατικό συλλέκτη τέχνη, του οποίου τη συλλογή διατηρεί ακόμα το Uffizi και όλως περιέργως, τον Αϊζενστάιν. Συνδιοργανωμένη από το Pushkin State Museum of Fine Arts της Μόσχας και την Cineteca Comunale di Bologna, η έκθεση “Eisenstein: the Image Revolution” (7 Νοεμβρίου 2017 - 7 Ιανουαρίου 2018) ανάγει την “αφηγηματική επανάσταση” του πρωτοπόρου Σοβιετικού σκηνοθέτη στο ενδιαφέρον του για την ιταλική τέχνης της Αναγέννησης. “Είναι σημαντικό για εμάς να μην έχουμε τυχαίες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, αλλά να προβάλουμε μια νέα οπτική γωνία για τα ιστορικά έργα που βλέπει ο κόσμος στο Uffizi”, είπε ο Schmidt στην The Art Newspaper.

 

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος