Μια ταινία τρόμου χωρίς τέλος, παρακολουθεί η ανθρωπότητα με την αρχαία Παλμύρα. Για μια ακόμη φορά το Ισλαμικό Κράτος σκόρπισε τη φρίκη, ανατινάσσοντας το Τετράπυλο και μέρος του ρωμαϊκού θεάτρου. Είναι η πολλοστή καταστροφή από τον ISIS στο «μαργαριτάρι της ερήμου» και κάτι που δυστυχώς όλοι ανέμεναν μετά την ανάκτηση της Παλμύρας από τους τζιχαντιστές.
Το Τετράπυλο είχε ανεγερθεί την εποχή του Διοκλητιανού, στα τέλη του 3ου αιώνα. Ήταν ένα τετράγωνο με τέσσερις κολώνες σε κάθε πλευρά. Από τις 16 κολώνες, μόνο η μία είναι η αρχική, ενώ οι άλλες είχαν ανακατασκευαστεί το 1963 από τσιμέντο από τη συριακή υπηρεσία αρχαιοτήτων. Οι αρχικές κολώνες ήταν από ροζ γρανίτη που είχε μεταφερθεί από την Αίγυπτο.
Το ρωμαϊκό θέατρο έχει εννέα σειρές κερκίδων. Χρονολογείται από τον πρώτο αιώνα μετά Χριστόν. Όταν είχε απελευθερωθεί η πόλη από τους τζιχαντιστές, είχε δοθεί εκεί συναυλία από την ορχήστρα Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης.
«Η μάχη για την Παλμύρα είναι πολιτιστική και όχι πολιτική. Δεν έχω καταλάβει πώς η διεθνής κοινότητα και αυτοί που μετέχουν στη συριακή σύγκρουση αποδέχθηκαν να πέσει η Παλμύρα», δήλωσε ο διευθυντής αρχαιοτήτων της Συρίας Μααμούν Αμπντελκαρίμ στα διεθνή πρακτορεία. «Από την πρώτη ημέρα, περίμενα πως θα συμβεί κάτι τρομακτικό. Ήμασταν ήδη μάρτυρες του τρόμου κατά την πρώτη κατοχή της πόλης και ειλικρινά δεν πίστευα ότι η Παλμύρα θα καταλαμβανόταν για δεύτερη φορά. Δεν μπορώ να πιστέψω πως η ανθρωπότητα επιτρέπει κάτι τέτοιο. Απαιτείται διεθνής αλληλεγγύη. Προσπαθούμε να προστατέψουμε έναν πολιτισμό.»
Οι κυβερνητικές δυνάμεις και οι σύμμαχοί τους, υποστηριζόμενοι από αέρος από ρωσικές δυνάμεις, είχαν ξαναθέσει τον Μάρτιο υπό τον έλεγχό τους την αρχαία αυτή πόλη, την οποία είχαν καταλάβει οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους το 2015. Οι τζιχαντιστές είχαν καταστρέψει αρχαίους ναούς και άλλα μνημεία όπως η Αψίδα της Νίκης, και διέπραξαν λεηασίες. Επίσης, είχαν εκτελέσει επί τόπου τον φύλακα- άγγελο της Παλμύρας, αρχαιολόγο Χαλίντ Αλ Ασαντ επειδή αρνήθηκε να αποκαλύψει πού φυλάσσονται τα κινητά ευρήματα.
Η UNESCO παρακολουθεί, όπως και ο ΟΗΕ, τις καταστροφές χωρίς να μπορεί να αντιδράσει. Ο υπουργός Πολιτισμού της Συρίας τους εγκαλεί γι' αυτό, λέγοντας πως δεν είναι δυνατόν η διεθνής κοινότητα να έχει αφήσει απροστάτευτο τον πολιτισμό της χώρας του. «Θέλουν να εξαφανίσουν κάθε στοιχείο τη κουλτούρας μας» λέει.
Μόνη αχτίδα φωτός, ένα πρόγραμμα 3d σάρωσης που είχε εφαρμόσει το περασμένο φθινόπωρο η Ρωσία. Το Μουσείο Ερμιτάζ, σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της χώρας, απεικόνισαν με τη βοήθεια drones οτιδήποτε υπήρχε στην αρχαία πόλη. «Εχουμε σαρώσει κάθε αντικείμενο μεγαλύτερο από τρία εκατοστά» λένε τα μέλη της ομάδας. Παρότι είχαν δεχτεί σφοδρές κριτικές για το πρόγραμμα αυτό, καθώς τους είχαν προσάψει ότι δέχτηκαν «πολιτική» βοήθεια (λόγω συνεργασίας των Ρώσων με τα στρατεύματα Ασαντ), αποδεικνύεται τελικά πως ήταν πολύτιμο.
Εκατομμύρια λήψεις στα 13 τετραγωνικά χιλιόμετρα της Παλμύρας, θα βοηθήσουν ιδιαίτερα στις μελλοντικές αναστηλώσεις. Όταν και όπως θα απελευθερωθεί η περιοχή όμως. Μέχρι τότε, η Παλμύρα εξακολουθεί να βρίσκεται σε τεράστιο κίνδυνο, τα εγκλήματα πολέμου εκεί συνεχίζονται και όλοι περιμένουν με ανησυχία το επόμενο «χτύπημα» του ISIS.