Η Γένοβα κλείνει έκθεση τέχνης επειδή οι πίνακες «αποδείχθηκαν πλαστοί»

Η Γένοβα κλείνει έκθεση τέχνης επειδή οι πίνακες «αποδείχθηκαν πλαστοί»

Ο πίνακας Ritratto di Testa di ragazza (Louise) στην έκθεση "Modigliani" του Palazzo Ducale © Luca Zennaro/EPA

Οι αρχές στη Γένοβα κατάσχεσαν 21 ύποπτα έργα τέχνης που υποτίθεται ότι ήταν από τον Amedeo Modigliani, αφότου επιβεβαιώθηκε ότι πολλοί πίνακες που παρουσιάστηκαν σε μια μεγάλη έκθεση στο Palazzo Ducale ήταν πιθανότατα απομιμήσεις.

Αρχές του Ιούλη, το ίδρυμα που χρηματοδοτούσε την έκθεση της Γένοβας αποφάσισε να την κλείσει τρεις μέρες νωρίτερα, προκειμένου να συνεργαστεί με την τελευταία έρευνα που περιβάλλει τον ιταλό εξπρεσιονιστή ζωγράφο και γλύπτη, ο οποίος είναι ένας από τους περισσότερο πλαστογραφημένους καλλιτέχνες του κόσμου.

«Έκαναν το σωστό. Ήταν απολύτως ντροπιαστικό», δήλωσε ο Carlo Pepi, ο 79χρονος κριτικός τέχνης και συλλέκτης από την Τοσκάνη, ο οποίος ειδοποίησε τις αρχές για την υποπτευόμενη απάτη.

«Ένας Μιχαήλ Άγγελος είναι ένας Μιχαήλ Άγγελος. Ένας Πικάσο είναι ένας Πικάσο. Αλλά όταν ένας πίνακας είναι πλαστός, του λείπει η ψυχή του και σε αυτούς έλειπε η τρισδιάστατη κομψότητα του Modigliani -ακόμη και ένα παιδί θα μπορούσε να δει ότι ήταν κακές απομιμήσεις.»

Ο κύριος Pepi έχει περάσει δεκαετίες καταπολεμώντας την απάτη στην τέχνη. Ξεκίνησε να εκφράζει δημόσια αμφιβολίες σχετικά με την έκθεση του Modigliani στη Γένοβα το Φεβρουάριο, όταν το Palazzo Ducale ξεκίνησε να την προωθεί με μια ανατύπωση της ελαιογραφίας του 1918 Marie, daughter of the people.

«Ω Θεέ μου, όταν είδα την αφίσα της Marie και έπειτα κοίταξα τον κατάλογο και είδα τους άλλους, σκέφτηκα, καημένε Modigliani, να αποδώσουν σε εσένα αυτά τα άσχημα σιχάματα.»

Γεννημένος στην Τοσκάνη από μια ιταλο-εβραϊκή οικογένεια, ο Modigliani δούλεψε κυρίως στη Γαλλία και πέθανε στο Παρίσι το 1920, όταν ήταν μόλις 35 ετών. Είναι από τους πιο πετυχημένους εμπορικά στον κόσμο της τέχνης, με τις τιμές για τα γυμνά και τα πορτρέτα του να εκτοξεύονται ακόμη και σε τιμές για Picasso. Υπάρχει επίσης μια ακμάζουσα αγορά με πλαστούς πίνακές του, οι οποίοι εμφανίστηκαν στη Ρωσία, στα Βαλκάνια και τώρα στην Ιταλία.

Ο κύριος Pepi έχει καταγγείλει δημόσια και στο παρελθόν υποτιθέμενες απομιμήσεις, αλλά αυτήν τη φορά, εξοργισμένος από τη μεγάλη κλίμακα της προφανούς απάτης, αποφάσισε να υποβάλει επίσημη καταγγελία με τη μονάδα της αστυνομίας για απάτη στον τομέα της τέχνης στη Ρώμη.

Ο Γάλλος ιστορικός τέχνης Marc Restellini, ο οποίος είναι ιδρυτής της Pinacotheque de Paris και ειδικός στον Modigliani, τον υποστήριξε, αποκαλώντας την έκθεση «αμφίβολη».

Αφότου δικαστές έλαβαν ανεξάρτητες επιβεβαιώσεις για ύποπτη απάτη, η έκθεση έκλεισε τρεις μέρες νωρίτερα -μικρή παρηγοριά για τους περισσότερους από 100.000 ανθρώπους που την επισκέφθηκαν από τότε που άνοιξε το Μάρτιο.

Τρεις άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου του επιμελητή από το Λουγκάνο της Ελβετίας, βρίσκονται υπό έρευνα.

Το Palazzo Ducale εξέδωσε μια δήλωση «προσφέροντας τη μέγιστη δυνατή συνεργασία», σημειώνοντας ότι θεωρεί τον εαυτό του ως πληγέν, έχοντας υποστεί ένα πλήγμα στη φήμη του ως ένας διάσημος διεθνής εταίρος τέχνης, ο οποίος στο παρελθόν έχει παρουσιάσει εκθέσεις κορυφαίων καλλιτεχνών, όπως οι Frida Kahlo, Van Gogh, Picasso.

«Έκαναν το σωστό. Είναι σπάνιο», δήλωσε ο κύριος Pepi. «Αγωνίζομαι γι' αυτό όλη μου τη ζωή, αλλά χρειαζόμαστε ένα στρατό από ανθρώπους σαν κι εμένα. Περισσότεροι ιστορικοί τέχνης πρέπει να προσπαθήσουν να σταματήσουν αυτήν την εισροή πλαστών. Διαφορετικά θα καταλήξουν να καταστρέψουν τον καημένο το Modigliani.»

 

Πηγή: telegraph.co.uk