Το Future Climates είναι μια πλατφόρμα που ιδρύθηκε από την Antonia Alampi και την Ηλιάνα Φωκιανάκη, με στόχο να διαμορφώσει τις προβλέψεις των "κλιμάτων" που διακατέχουν τα ιδρύματα πολιτισμού, εξετάζοντας τις επισφαλείς συνθήκες των εργαζομένων και των μικρής κλίμακας οργανισμών της σύγχρονης τέχνης. Στον πυρήνα της βρίσκεται η επείγουσα ανάγκη να φανταστεί κανείς πώς μπορεί να εφαρμόσει νέες βιώσιμες οικονομίες ως απάντηση στην αλλαγή των καιρών που επηρεάζει τα εργατικά δικαιώματα, την εργασιακή ηθική και τις μεθόδους χρηματοδότησης.
Το Future Climates θα ξεκινήσει στην Αθήνα με το "School of Redistribution" (Σχολείο της Αναδιανομής), που αποτελείται από μια ομαδική τρίμηνη έκθεση, έρευνα και δημόσιο πρόγραμμα, όλα υπό τη μορφή ενός σχολείου. Σχεδιασμένο ως ένα μέσο για διάλογο για ένα εύρος θεμάτων, μεθοδολογίας και πρακτικών, το πρόγραμμα θέλει να διερευνήσει τις οικονομικές συνθήκες που καθορίζουν και προσδιορίζουν το έργο των οργανισμών μικρής κλίμακας στον τομέα της σύγχρονης τέχνης και πολιτισμού στην Αθήνα. Το βασικό ερώτημα προς διερεύνηση είναι: πώς να μετατρέψεις την ολοένα και πιο επισφαλή ύπαρξη των πολιτιστικών οργανισμών μικρής κλίμακας και των ανεξάρτητων εργαζομένων (ελεύθερων επαγγελματιών) στο χώρο της τέχνης σε μια πιο βιώσιμη ύπαρξη, τόσο σε οικονομικούς όρους όσο και σε όρους εργασιακής ηθικής;
Το ερευνητικό πρόγραμμα περιλαμβάνει (για τους συμμετέχοντες) επισκέψεις σε χώρους τέχνης της Αθήνας, σεμινάρια και διαλέξεις από Έλληνες και ξένους εργαζόμενους του πολιτιστικού χώρου, συγγραφή κειμένων και ένα δημόσιο πρόγραμμα για όλο το κοινό της Αθήνας.
Το δημόσιο πρόγραμμά του θα ξεκινήσει στις 5 Απριλίου στη 13.00, με μια δράση της Alexandra Pirici και ομιλίες και συζητήσεις ανάμεσα στους: Olav Velthuis, ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΕΧΝΩΝ Αθήνα, Emily Pethick, Victoria Ivanova, Maria Lind, Julieta Aranda και Anton Vidokle, υπό τον συντονισμό του Mohammad Salemy. Το πρόγραμμα θα παρουσιάσουν οι: Antonia Alampi, Ηλιάνα Φωκιανάκη και Εβίτα Tσοκάντα.
Ο χώρος της State of Concept θα σχεδιαστεί από το αρχιτεκτονικό studio του Markus Miessen και θα έχει τίτλο "Χάιτερ μπις Βόλκικ - Heiter bis Wolkig" (μερική λιακάδα). Ως ένα σχόλιο πάνω στις τρέχουσες και μετά το 2008 συγκρουσιακές σχέσεις σε όλη την Ευρώπη, οι οποίες - τουλάχιστον εν μέρει - αφορούν γλωσσικές παρεξηγήσεις που φέρουν και έναν χωροταξικό διαχωρισμό, η παρέμβαση αυτή του Miessen αποτελείται από ένα χώρο συζήτησης βασισμένο στην τυπολογία των μπαρ, και στην μακροχρόνια παράδοση των αυτοδιαχειριζόμενων μπαρ από καλλιτέχνες. Οι επισφαλείς αυτές περίοδοι και το αβέβαιο μέλλον απαιτούν διαφορετικές μορφές συλλογιστικών χώρων. Αντί των τυποποιημένων θεσμικών συνθηκών, το έργο υποστηρίζει ως μορφή πρακτικής τους δημοφιλείς χώρους συζήτησης.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι ταινίες της Martha Rosler που επικεντρώνονται στις τεταμένες σχέσεις μεταξύ των ιδρυμάτων, το κοινό τους και των εργαζομένων στον χώρο του πολιτισμού, όπως το επιδραστικό «The Museum will eat your Lunch» θα συνυπάρχουν στον χώρο με τις γλυπτικές παρεμβάσεις του Αλέξανδρου Τζάννη, τα ονομαζόμενα από τον ίδιο τον καλλιτέχνη ως «αθηναϊκά παράσιτα». Η Navine Khan Dossos θα πραγματοποιήσει το έργο "Navigating the Numbers" μια τοιχογραφία εμπνευσμένη από τα διαγράμματα ροής των πληροφοριών χωρίς περιεχόμενο, δίνοντας έμφαση αποκλειστικά τις υποδομές τους. Η αντιπαράθεση των περιβαλλοντικών προβλέψεων για την κλιματική αλλαγή, οι αιτήσεις χρηματοδότησης και οι πολιτιστικές ιεραρχίες συνδέονται μαζί σε ένα σύνθετο διάγραμμα, ένα φουτουριστικό μοντέλο δεδομένων και κίνησης. Η Alexandra Pirici θα παρουσιάσει μια νέα υπό εξέλιξη δράση η οποία είναι συμπαραγωγή του Future Climates και του ιδρύματος KADIST (Παρίσι, Σαν Φρανσίσκο). Το «Parthenon Marbles» είναι ένα έργο που αφηγείται μια ιστορία που εξελίσσεται γύρω από το αμφιλεγόμενο αίτημα του επαναπατρισμού των μαρμάρων του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα, ως μια μεταφορά και ένα εναρκτήριο σημείο σε μια ευρύτερη συζήτηση που αφορά στο κεφάλαιο, στη συσσώρευση, στην κυκλοφορία, στην αναδιανομή και στο ρόλο του πολιτισμού στη σημερινή οικονομία. Το έργο προτείνει έναν παραστατικό επαναπατρισμό, μια άυλη μορφή του συνόλου των γλυπτών. Η δράση αυτή περιλαμβάνει μια παραστατική έρευνα σχετικά με τις οικονομικές και νομικές επιπτώσεις της κατάστασης των γλυπτών: ένα υποθετικό ταξίδι που απορρέει από το φαντασιακό σενάριο της επιστροφής τους, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την συγγραφέα και επιμελήτρια Victoria Ivanova.
Αρκετές προβολές θα πραγματοποιηθούν καθ'όλη τη διάρκεια των τριων μηνών, μεταξύ των οποίων και το "Moving Pictures: Artists' Films from the Film London Jarman Award” και η σειρά έργων "Englishes" της Nicoline Van Harskamp.
Επικεφαλής έρευνας: Εβίτα Τσοκάντα
Συντονισμός: Μαρία-Αντέλα Κονόμι
Σχεδιασμός: Rana Karan
Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, οι οποίοι επιλέχθηκαν μέσω μιας διεθνούς ανοικτής πρόσκλησης, είναι οι Denise Araouzu, Δώρα Βασιλακάκου, Ιόλη Καβάκου, Federica Menin, Giulia Palomba, Jane Fawcett, Laura Lovatel, Rosana Sanchez Rufete και Aris Spentsas, Sara Santana και Sol Prado. Η επιμελήτρια Μάγια Τούντα θα είναι υπεύθυνη για την καταγραφή και την οργάνωση του πνευματικού και πρακτικού υλικού που θα παραχθεί από τους συμμετέχοντες
Στους συντελεστές του προγράμματος συμπεριλαμβάνονται οι Άντζελα Δημητρακάκη, Victoria Ivanova, Maria Lind, ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΤΕΧΝΩΝ Αθήνα, Emily Pethick, Martha Rosler, Bik Van der Pol, Nora Sternfeld, Olav Velthuis, 3 137 (Κοσμάς Νικολάου, Πάκυ Βλασοπούλου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη), Enterprise Projects (Βασίλης Παπαγεωργίου, Δανάη Γιαννόγλου), Κατερίνα Νίκου, Πολύνα Κοσμαδάκη, Jens Maier-Rothe, Sophie Goltz, Jonas Staal, Θοδωρής Προδρομίδης, Mohammed Salemy, Libia Castro και Olafur Olafsson, Στέλλα Μπαρακλιανού, Nicoline van Harskamp και τοGreen Park, μεταξύ άλλων.
Το Future Climates - School of Redistribution έγινε πραγματικότητα χάρη στην ευγενική υποστήριξη του Οργανισμού ΝΕΟΝ, του Βρετανικού Συμβουλίου στην Αθήνα, του Mondriaan Fonds, του TANDEM Ευρώπη, της State of Concept και την εθελοντική εργασία των Antonia Alampi και Ηλιάνα Φωκιανάκη.
Η δράση "Parthenon Marbles" της Alexandra Pirici θα πραγματοποιηθεί σε συμπαραγωγή με το ίδρυμα KADIST (Παρίσι και Σαν Φρανσίσκο).