© Κυριάκος Σπύρου
Ένας Έλληνας φωτογράφος με έδρα το Λονδίνο, ο Αριστοτέλης Ρουφάνης, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο τη σειρά «Μόνοι Μαζί» στη φετινή London Art Fair, η οποία ανοίγει σήμερα στην αγγλική πρωτεύουσα. Η φουάρ θεωρείται ένα από τα πιο αξιόλογα δρώμενα στην πόλη για να δει κανείς εξαιρετικής ποιότητας μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, καθώς εδώ και 30 χρόνια υποδέχεται στους διαδρόμους του κορυφαίους συλλέκτες και ειδικούς της βρετανικής τέχνης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να προσελκύσει το πανόραμα του Λονδίνου πλάτους τριών μέτρων, το οποίο αποτελεί το πιο πρόσφατο έργο της σειράς και θα παρουσιαστεί στο κοινό επίσης για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Αυτή δεν είναι, όμως, η πρώτη φορά που ο φωτογράφος συμμετέχει σε φουάρ τέχνης του εξωτερικού. Ενεργός στη φωτογραφία από μικρή ηλικία, ο Αριστοτέλης Ρουφάνης (γεν.1983, Αθήνα) συμμετείχε το 2016 στο Scope Art Fair Miami Beach και στο Fotofever Paris με σόλο εκθέσεις, ενώ την ίδια χρονιά η καλοκαιρινή του έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου έγινε sold out πριν ακόμη ανοίξει στο κοινό. Πέρυσι παρουσίασε μια σόλο έκθεση πάλι στο Scope Art Fair Miami Beach και έδειξε τη νέα του δουλειά στο ZsONAMACO FOTO στην Πόλη του Μεξικού.
Ο Ρουφάνης είναι ένας αυτοδίδακτος καλλιτέχνης, που έχει κατακτήσει το μέσο του μέσα από μια σειρά εντατικών φωτογραφικών πρότζεκτ. Το ενδιαφέρον του για το πως οι άνθρωποι κτίζουν το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν τον έχει οδηγήσει να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, και στη δημιουργία εικόνων που συνδιάζουν σχολαστική ψηφιακή επεξεργασία με ένα πολύ προσωπικό καλλιτεχνικό όραμα. Όπως λέει ο φωτογράφος, του οποίου η δουλειά βασίζεται στα μοτίβα, τις υφές και τις ανθρώπινες σχέσεις όπως ορίζονται από τη συνθήκη της αστικής ζωής και αρχιτεκτονικής: «Σε μια μεγάλη πόλη, είμαστε πολύ αποτελεσματικοί στην κάλυψη όλων των καταναλωτικών αναγκών μας, αλλά ξεχνούμε την ανάγκη μας για συντροφικότητα. Είναι σημαντικό για τους ανθρώπους να καταλάβουν ότι αν και μοναχικοί, δεν είμαστε μόνοι. Ατομικότητα δε σημαίνει αποξένωση.»
Το «Μόνοι Μαζί» είναι ένα φωτογραφικό πρότζεκτ σε εξέλιξη το οποίο καταπιάνεται με το φαινόμενο της αστικής απομόνωσης και την ανθρώπινη ανάγκη μας για συντροφικότητα, μέσω μιας σειράς πρωτότυπων αστικών τοπίων που απαθανατίζει τις πιο γνωστές πόλεις του κόσμου με έναν μοναδικό τρόπο. Χρησιμοποιώντας μια τεχνική φωτογραφίας εξαιρετικά υψηλής ανάλυσης, ο Αριστοτέλης Ρουφάνης δημιουργεί ποιητικές αναγνώσεις των πιο οικείων πόλεων του κόσμου: αναγνωρίσιμα μέρη όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, το Μαϊάμι και η Αθήνα προβάλλονται με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο, καλυμμένες με μπλε σκοτάδι και με μικροσκοπικά φώτα διαμερισμάτων να λαμπυρίζουν εδώ και ΄κει.
Για τον Αριστοτέλη Ρουφάνη, το σκοτάδι συμβολίζει την αστική μοναξιά και απομόνωση, και τα μικροσκοπικά φώτα τους μοναχικούς ανθρώπους στην πόλη. Τα συναισθηματικά φορτισμένα πανοράματα της σειράς «Μόνοι Μαζί» παρουσιάζουν μια πιο κοντινή και ευαίσθητη προσέγγιση στα αχανή αστικά τοπία, προσφέροντας μια θέα από ψηλά και ενώνοντας τις τελείες την ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και μοναξιάς ενάντια στον φρενήρη ρυθμό της μεγάλης πόλης. Μέσω σχολαστικής επεξεργασίας η οποία μπορεί να διαρκέσει εώς και έναν μήνα για την κάθε φωτογραφία, ο φωτογράφος φροντίζει να εμφανίζονται και οι πιο μικρές λεπτομέρειες, επιτρέποντας στους θεατές να βυθιστούν μέσα στο έργο και να νιώσουν ότι είναι μέρος της σκηνής που παρατηρούν.
Η σειρά «Μόνοι Μαζί», για την οποία η ελβετική πλατφόρμα Kapaw δημιούργησε ένα σύντομο βίντεο, έχει δημοσιευθεί στο British Journal of Photography, ένα από τα παλαιότερα και πιο έγκριτα περιοδικά φωτογραφίας στον κόσμο. Μια φωτογραφία από την σειρά επιλέχθηκε από την βοηθό επιμελήτρια στο MoMA, Κατερίνα Σταθοπούλου σε διαγωνισμό open call που διοργανώθηκε από τη διαδικτυακή πλατφόρμα Life Framer, ενώ οι επιμελητές του Behance, μια από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές κοινότητες για την τέχνη και το design, παρουσίασαν το “Μόνοι Μαζί” στο πρωτοσέλιδο του Behance τον Σεπτέμβριο του 2017.
Περισσότερα στο http://aristotle.photography
London Art Fair, 17-21 Ιανουαρίου 2018, Λονδίνο