Το Ινστιτούτο Γκαίτε Αθήνας θα φιλοξενήσει αύριο, Πέμπτη 9 Μαρτίου, στις 20:30 στη βιβλιοθήκη του, μια συζήτηση με την αρχισυντάκτρια του περιοδικού Texte Zur Kunst (ΤΖΚ) Caroline Busta και τη συντάκτρια του περιοδικού Anke Dyes, με τίτλο "Wir sind ihr / They are us / Είναι εμείς".
Από το πρώτο του τεύχος το 1990, το ΤΖΚ εξέτασε τα αισθητικά ζητήματα παράλληλα με την πολιτική αλλαγή. Τώρα,στο τεύχος #105 "Wir sind ihr / They are us", εξετάζονται πιο προσεκτικά οι εθνικιστικές, συντηρητικές και ρατσιστικές ιδεολογίες που έχουν αρχίσει να γίνονται ξεκάθαρα πιο ορατές τον τελευταίο καιρό σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Στον πυρήνα αυτού του τεύχους -στο οποίο συμβάλλουν οι Helmut Draxler, Isabelle Graw και Susanne Leeb- βρίσκονται διάφορες μορφές κίνησης, μετανάστευσης και πολιτικής των συνόρων (μεταξύ ανθρώπων, δεδομένων, κληρονομιάς και σηΜειωτικών εννοιών) και το σημείο πέρα από το οποίο τα φιλελεύθερα ιδρύματα αδυνατούν να παρέμβουν ως διαμεσολαβητές της "αλήθειας". Έχοντας συλληφθεί πριν την εκλογή του Αμερικανού προέδρου και παραχθεί στο χάος των πρώτων εβδομάδων της νέας διαχείρησης, αυτό το τεύχος αντιστέκεται στον τρόπο άμεσης διαμεσολάβησης (αλά Twitter και του τρόπου που αυτό μεταβολίζει τις καθημερινές ειδήσεις), διακρίνοντας έτσι το έντυπο από το ψηφιακό υλικό: προσφέροντας μια πιο ήπια, μετριασμένη ανάγνωση της στιγμής που βιώνουμε, μια ανάλυση της πολιτικής-ασιθητικής σκέψης σε μια εποχή που φαίνεται να βρίσκεται τόσο σε επιτάχυνση που οι όροι και το γεγονότα που χρησιμοποιούνται προς διάλογο αλλάζουν νόημα κυριολεκτικά εν μία νυκτί.
Στις σελίδες του τεύχους #105 έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην ερώτηση του τι προκλήσεις προκύπτουν για την πολιτική σκέψη από την πτήση και τη μετανάστευση -πλαισιωμένη ως μια κρίση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των αξιών του Διαφωτισμού της δημοκρατικής Δύσης ευρύτερα. Από αυτήν την άποψη, ρωτάμε, για παράδειγμα: Πώς η “φιλοξενία”, όπως την αποκάλεσε ο Ντεριντά (κριτικάροντας την άποψη του Καντ ότι γίνεται ανάλογα με την περίσταση), θα μπορούσε να κατανοηθεί κάτω από αυτές τις συνθήκες; Τι συμβαίνει όταν οι πολιτικές ταυτότητας γίνονται ταυτοτικές ή ιδιωποιούνται για μισαλλόδοξους σκοπούς; Και όταν μιλάμε για "κοινωνική ενσωμάτωση'' (και όντως μιλάμε, χρησιμοποιώντας α'' πληθυντικό) ποια είναι τα απρόβλεπτα; Ποιοι είμαστε εμείς; Ποιοι είναι αυτοί; Και είναι αυτοί το ίδιο με εμάς; Αυτό το Δεκέμβριο, ο Helmut Draxler έκατσε να μιλήσει με την ακαδημαϊκό και ειδική σε θέματα μετανάστευσης Manuela Bojadzijev, τη θεωρητικό πολιτικής επιστήμης Nikita Dhawan και το φιλόσοφο Christoph Menke στο γραφείο του Texte zur Kunst στο Βερολίνο, για να συζητήσουν τις παγκόσμιες προσφυγικές ροές ως μια πρόκληση της μοντέρνας πολιτικής σκέψης. H ανταλλαγή απόψεών τους, που αποτελεί την εισαγωγή του τεύχους #105, παρουσιάζει την απροσδιοριστία του αριστερού πολιτικού λόγου, ο οποίος αυτήν τη στιγμή στέκει ευάλωτος στο να απορροφηθεί τόσο από το ιστορικό πλαίσιο όσο και από το φαντασιακό θέατρο των εξελισσόμενων πολιτικών καταστάσεων. Επίσης, η Susanne Leeb γράφει για τα αρχαιολογικά μουσεία με αφορμή την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς της Συρίας. Η Άντζελα Μελιτοπούλου συζητάει ένα έργο της, το οποίο θα παρουσιαστεί ως κομμάτι του ελληνικού κομματιού της Documenta 14. Η Brigitte Kuster ερευνά την “κίνηση κάτω από τα κοινά”, μορφές αποφασιστικότητας που αναπτύσσουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες. Ο Daniel Keller προσφέρει το χρονοδιάγραμμα του “είναι όλα βασισμένα σε γεγονότα”. Η Caroline Busta υπογραμμίζει τον εναλλακτικό φεμινισμό των συντηρητικών θηλυκών αρχέτυπων της εποχής του Τραμπ και ο Sven Lutticken αναλύει την επιρροή των πρακτικών του κυβερνοχώρου, από την ανάλυση δεδομένων της εποχής του Ψυχρού Πόλεμου μέχρι την επιταχυντική λογική του “Dark Enlightenment” στο παρόν πολιτικό μιντιακό κλίμα.
Η Caroline Busta είναι η αρχισυντάκτρια του Texte zur Kunst. Με έδρα το Βερολίνο από το 2014, πριν ήταν μια από τους συντάκτες του περιοδικού Artforum, και από το 2006 έως το 2008 συν-διευθύντρια της Miguel Abreu Gallery στη Νέα Υόρκη. Έχει δώσει ομιλίες και έχει εκδόσει δοκίμια σε καταλόγους για δουλειές καλλιτεχνών όπως του Merlin Carpenter, της κολεκτίβας Bernadette Corporation και του Bjarne Melgaard. Η συγγραφή και η έρευνά της αυτήν τη στιγμή επικεντρώνεται στη σχέση των καλλιτεχνών με την ποπ κουλτούρα και τον ιδεασμό του σώματος.
Η Anke Dyes είναι καλλιτέχνης και, από το καλοκαίρι του 2016, συντάκτης στο Texte zur Kunst. Παλιότερα υπηρετούσε ως λέκτορας στο Τμήμα Μιντιακών Τεχνών στο Leipzig HGB. Πρόσφατα διοργάνωσε το διαδικτυακό περιοδικό “The Critical Ass” και το συνέδριο “Hazy borders of the Heart”. Η δουλειά της συνήθως ασχολείται με θέματα περφόρμανς και καταναλωτισμού.
Η ομιλία οργανώνεται από το Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας, σε συνεργασία με το ίδρυμα σύγχρονης τέχνης Radio Athenes. Αποτελεί κομμάτι του “apropos documenta”, ενός παράλληλου πρότζεκτ με προβολές ταινιών, ιστορικό υλικό, αναγνώσεις, συζητήσεις, ζωντανές περφόρμανς και δημιουργία ενός παραγωγικού αρχείου, σε διοργάνωση του Ινστιτούτου Γκαίτε Αθήνας. Αποκρινόμενο στην επικείμενη documenta 14 που θα φιλοξενηθεί από κοινού στις πόλεις του Κάσσελ και της Αθήνας, το “apropos” προσφέρει μια πηγή υλικού από τις περασμένες εκδόσεις (1955-2012) του Texte Zur Kunst, ενώ ταυτόχρονα προσκαλεί το aθηναϊκό κοινό να γνωριστεί με σημαντικές φωνές της σύγχρονης τέχνης.
Το Radio Athenes στηρίζεται από το Outset Contemporary Art Fund Greece.