Aboubakar Fofana, Ka touba Farafina ye (Αφρικανική ευλογία, 2017) © Στάθης Μαμαλάκης
Της Julia Michalska
Υπερασπιστές των δικαιώματων των ζώων έσπασαν τα παράθυρα και πέταξαν μπλε μπογιά στο χώρο εργασίας του Aboubakar Fofana στην Αθήνα, όπου ο καλλιτέχνης από το Μαλί συμμετέχει στο ελληνικό τμήμα της documenta 14 (μέχρι τις 16 Ιουλίου). Οι ανώνυμοι βανδαλιστές είχαν προηγουμένως διαταράξει την επιτέλεση (περφόρμανς) του καλλιτέχνη, η οποία παρουσίαζε ζωντανά πρόβατα, στα τέλη Απριλίου.
Η ομάδα απευθύνθηκε στον Fofana με μια ανάρτηση ιστολογίου μετά την επίθεση στις 19 Μαΐου, γράφοντας: «Δεν επιλέγετε να πείτε κάτι για τον περιορισμό [των προβάτων] ούτε για τις μαζικές δολοφονίες στη συγκεκριμένη βιομηχανία και τα ταπεινώνετε επιπλέον [με τη χρήση τους] ως αντικείμενα στο θέαμά σας.»
Το έργο του Fofana, Ka touba Farafina ye (Αφρική ευλογία, 2017), παρουσιάζει 54 πρόβατα -ένα για κάθε χώρα της Αφρικής-, τα οποία έχουν το μαλλί τους βαμμένο σε διαφορετικές αποχρώσεις του λουλακί. Το έργο έχει να κάνει με την «τραγωδία της μετανάστευσης», λέει ο Fofana, χρησιμοποιώντας την αναζήτηση ενός προβάτου για νέα βοσκοτόπια ως σύμβολο των ανθρώπων που διακινδυνεύουν τη ζωή τους αναζητώντας μία καλύτερη. Το λουλάκι, το οποίο ο Fofana δημιουργεί ο ίδιος χρησιμοποιώντας αρχαίες τεχνικές της Δυτικής Αφρικής, χρησιμοποιείται σε πολλά έργα του. Λέει ότι η βαφή είναι 100% οργανική και μη τοξική.
«Δεν αντιμετωπίζω άσχημα [τα πρόβατα]», λέει ο Fofana. «Δε βάζω χημικά πάνω τους: μοιάζει περισσότερο με τη βαφή μαλλιών. Στο πολιτισμό μου, χρησιμοποιούμε το λουλάκι και τη χέννα για να βάψουμε τα μαλλιά μας μαύρα». Ο Fofana, ο οποίος περιγράφει την επίθεση ως «πολύ βίαιη», λέει ότι πιστεύει ότι η κριτική είναι λάθος στην απεύθυνσή της, καθώς μεγάλωσε πιστεύοντας ότι όλα τα έμβια όντα -συμπεριλαμβανομένων των φυτών- έχουν δημιουργηθεί ίσα. «Κάθε φορά που τρώμε, το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι να ευχαριστήσουμε όλα τα ζωντανά όντα που έδωσαν τη ζωή τους για να μας δώσουν ενέργεια», λέει.