Μια νοητή γραμμή που ξεκινά από τη Συρία και τις ακτές της Βόρειας Αφρικής, περνά από την Ελλάδα ή την Ιταλία και καταλήγει στη "Ζούγκλα", στο Καλαί της Γαλλίας, χαράσσεται μέσα από το έργο 50 φωτογράφων, σχηματίζοντας μια ενιαία αφήγηση, την οποία παρουσιάζουν στο Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας Medphoto, το οποίο θα διεξαχθεί σε διάφορους χώρους της πόλης του Ρεθύμνου, από τις 9 Ιουνίου μέχρι τον Σεπτέμβριο, με θέμα "Σύνορα / Σταυροδρόμια".
Πρόκειται για ένα φεστιβάλ τεκμηριωτικής φωτογραφίας, οργανωμένο από τους ίδιους τους φωτογράφους, αφού την πρωτοβουλία για τη διοργάνωσή του είχαν μέλη της ομάδας KOLEKTIV8, με επικεφαλής τον Παύλο Φυσάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή του Medphoto.
Παρουσιάζοντάς το χθες, ο Π. Φυσάκης τόνισε ότι "το ζήτημα των προσφύγων μάς απασχολεί καθημερινά, γι'' αυτό κάνουμε το Medphoto. Γιατί πιστεύουμε ότι, παράγοντας πολιτισμό, κάνεις πολιτική". Επισημαίνοντας ότι ο προβληματισμός των περισσότερων αφορά το "μήνυμα" και όχι μόνο τη φόρμα, σημείωσε πως οι πέντε εκθέσεις που θα φιλοξενηθούν σε ισάριθμα ιστορικά κτήρια στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου, σε συνδυασμό με τις υπαίθριες εκθέσεις, ουσιαστικά σχηματίζουν ένα "ενιαίο αφηγηματικό μονοπάτι" μέσα στον αστικό ιστό.
Από τη μεριά του, ο φωτογράφος Δημήτρης Μιχαλάκης, που συμμετέχει με έργα του στο Φεστιβάλ, έδωσε τη δική του απάντηση στο γιατί φωτογραφίζει τους πρόσφυγες: "Η απάντηση βρίσκεται καθημερινά δίπλα μου. Είμαι κι εγώ παιδί εσωτερικών μεταναστών και η Λεωφόρος ΝΑΤΟ, στον Ασπρόπυργο, όπου φωτογραφίζω, ήταν πέρασμα μετακινούμενων πληθυσμών από τον 13ο αιώνα".
Τέλος, η Μαρία Μαραγκού, διευθύντριαA του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, όπου θα φιλοξενηθούν ατομικές εκθέσεις ξένων προσκεκλημένων, σημείωσε πως "η φωτογραφία μπορεί να μιλά για ό,τι μας συμβαίνει", υπογραμμίζοντας ότι "η κατάρα της κρίσης μάς έκανε να μοιραστούμε με τους πρόσφυγες τα προβλήματά τους". "Η τέχνη εκφράζει τον χρόνο της, τα προβλήματα που ενδιαφέρουν τις κοινωνίες", κατέληξε.
Όπως υπογράμμισαν οι ομιλητές, όλοι οι φωτογράφοι απέφυγαν τα στερεότυπα, καθώς οι φωτογραφίες διαθέτουν από μόνες τους ένα δυνατό αισθητικό περιεχόμενο. "Επιδιώκουμε να πληροφορήσουμε τον θεατή, αλλά και να τον παρακινήσουμε να στοχαστεί. Η φωτογραφία έχει αυτή τη δύναμη"...
Του Σπύρου Κακουριώτη
Από την avgi.gr