Υπουργείο Παιδείας: Ξεκινά από σήμερα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Υπουργείο Παιδείας: Ξεκινά από σήμερα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Πρωτοβουλίες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενεργοποιεί το υπουργείο Παιδείας και άλλοι φορείς –πανεπιστημιακά ιδρύματα, ιδιωτικά φροντιστήρια αλλά και η Αυτοδιοίκηση- προκειμένου για όσο διάστημα παραμείνουν κλειστά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να μην διακοπεί η κάλυψη της διδακτέας ύλης και η συνεργασία μαθητών και φοιτητών με τους δασκάλους και καθηγητές τους.

Υπενθυμίζεται ότι σχολεία και πανεπιστημία θα παραμείνουν κλειστά για 14 ημέρες και ως εκ τούτου ξεκινά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αρχικά από την Γ' Λυκείου και σταδιακά θα συνεχίσει και στις επόμενες τάξεις. Μεταξυ άλλων, στη διάθεση των μαθητών μπαίνουν διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος») που είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και στην έκτακτη αυτή συγκυρία.

Όσον αφορά στα πανεπιστήμια, μεταξύ άλλων το καλάθι των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων περιλαμβάνει τρεις ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχονται δωρεάν προς το Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft.

«Εγκαινιάζουμε σήμερα νέα ψηφιακά εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τα οποία οργανώθηκαν άμεσα για να εξυπηρετήσουν τις έκτακτες ανάγκες που προκάλεσε η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών, εξ αιτίας του κορωνοϊού» ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

«Η παρούσα κρίση μάς έφερε ενώπιον μίας πρόκλησης: να δράσουμε γρήγορα, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών μας με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να αξιοποιήσουμε παράλληλα τη δυνατότητα για περαιτέρω καλλιέργεια και εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας».

Η διαδικασία θα υλοποιηθεί συνδυαστικά τόσο με σύγχρονες, όσο και με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας:

• Ως σύγχρονη διδασκαλία νοείται η απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή.

Ασύγχρονη είναι η διδασκαλία κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία παράδοσης του μαθήματος ή δημιουργίας υλικού από τον εκπαιδευτικό, έχοντας πρόσβαση σε μαθησιακό υλικό μέσω διαδικτύου (σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες που παρέχει το Υπουργείο).

(1) Σχολεία:

- Αναφορικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση, το Υπουργείο θα διαθέσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ξεκινώντας από την Γ’ Λυκείου (λόγω των επερχόμενων Πανελλαδικών εξετάσεων), ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα για την πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω τηλεδιάσκεψης από τους εκπαιδευτικούς. Η πρώτη πιλοτική εφαρμογή θα πραγματοποιηθεί σήμερα. Μετά την εφαρμογή της στη Γ’ Λυκείου, η σχετική πλατφόρμα θα διατεθεί σταδιακά και στις λοιπές τάξεις των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της χώρας. Επιδίωξη της πολιτικής ηγεσίας είναι να δοθεί μεγαλύτερη αυτονομία σε κάθε σχολική μονάδα να προσαρμόσει την παρεχόμενη δυνατότητα εξ αποστάσεως διδασκαλίας στις υφιστάμενες ανάγκες της, και για το λόγο αυτό οι Διευθυντές των σχολείων θα διαμορφώνουν οι ίδιοι, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα για κάθε σχολική τάξη.

- Αναφορικά με την ασύγχρονη εκπαίδευση, οι υφιστάμενες ψηφιακές δομές του Υπουργείου, δηλαδή τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (Πλατφόρμα «Αίσωπος») είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες και μπορούν επομένως να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και στην έκτακτη αυτή συγκυρία. Το Υπουργείο δρομολογεί, επιπλέον, την ανάρτηση πρότυπων βιντεοσκοπημένων μαθημάτων, με στόχο τη διευκόλυνση αφενός των μαθητών που θα μπορούν να τα παρακολουθούν οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αφετέρου των εκπαιδευτικών που θα μπορούν να τα αξιοποιούν παράλληλα, ενισχύοντας τη διδασκαλία τους.

(2) ΙΕΚ:

- Εδώ και χρόνια, τα Δημόσια ΙΕΚ χρησιμοποιούν ψηφιακές πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, οι οποίες έχουν εξελιχθεί σημαντικά το τελευταίο έτος και μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανάρτηση του εκπαιδευτικού υλικού ανά θεματική ενότητα.
- Θα προτεραιοποιηθεί, επίσης, η δοκιμαστική εφαρμογή της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για τα θεωρητικά μαθήματα.

(3) Πανεπιστήμια:

Τα Πανεπιστήμια διαθέτουν ήδη, σε μεγάλο βαθμό, συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης μαθημάτων. Επιπροσθέτως, το Υπουργείο θα διαθέσει στα Πανεπιστήμια ήδη από την ερχόμενη εβδομάδα δύο ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής-ψηφιακής μάθησης (προκειμένου να τις αξιοποιήσουν κατά την επιλογή και σύμφωνα με τις ανάγκες τους).

Συνοπτικά, το καλάθι των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα περιλαμβάνει (α) όλες τις προαναφερόμενες, υφιστάμενες ψηφιακές δομές του Υπουργείου, καθώς και τις δικτυακές συνδέσεις και υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, αλλά και (β) τρεις ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχονται δωρεάν προς το Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft, τις οποίες το Υπουργείο ευχαριστεί θερμά για την ευγενική αυτή παροχή τους.
Περαιτέρω, ενημερωτικό υλικό για την αξιοποίηση των εργαλείων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα παρέχεται και μέσω της τηλεόρασης της ΕΡΤ.

Από την πλευρά της, η υπουργός κα Νίκη Κεραμέως προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Εγκαινιάζουμε σήμερα νέα ψηφιακά εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, τα οποία οργανώθηκαν άμεσα για να εξυπηρετήσουν τις έκτακτες ανάγκες που προκάλεσε η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών, εξ αιτίας του κορωνοϊού. Η παρούσα κρίση μάς έφερε ενώπιον μίας πρόκλησης: να δράσουμε γρήγορα, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών μας με την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να αξιοποιήσουμε παράλληλα τη δυνατότητα για περαιτέρω καλλιέργεια και εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Απευθυνόμαστε σε κάθε εκπαιδευτικό, σε κάθε μαθητή-σπουδαστή-φοιτητή, σε κάθε γονέα, καλώντας τους όλους να αγκαλιάσουν αυτή την προσπάθεια, να συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και να αποκομίσουν όλα τα οφέλη που μπορεί να τους προσφέρει. Έχουν να γίνουν πολλά, αλλά μπορούμε με τη συμβολή όλων μας.

Ευχαριστώ θερμά τους παρόχους των νέων, δωρεάν, ψηφιακών εργαλείων, αλλά και όσους εργάστηκαν άοκνα, ώστε σε λίγες μέρες να ετοιμαστεί η υποδομή μίας καινοτόμου εκπαιδευτικής εμπειρίας. Όλοι μαζί θα ξεπεράσουμε και αυτή τη δυσκολία, βγαίνοντας νικητές.»

ΕΚΠΑ

Υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου καθιέρωσε ήδη και το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του στο πλαίσιο της υποστήριξης με τρόπο λειτουργικό, αποδοτικό και συγχρόνως ρεαλιστικό της συνέχισης του εκπαιδευτικού έργου στο ΕΚΠΑ, θα εφαρμοστούν οι ακόλουθες υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης:

- Υποστήριξη Προπτυχιακών Μαθημάτων

* Αξιοποίηση της υπηρεσίας μονόδρομης σύγχρονης διδασκαλίας για την ζωντανή μετάδοση διαλέξεων του μαθήματος. Κάθε Τμήμα θα οργανώσει πρόγραμμα διαλέξεων σε προκαθορισμένες αίθουσες που διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό.

*  Αξιοποίηση της υπηρεσίας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για την αμφίδρομη επικοινωνία και παροχή εκπαιδευτικού υλικού μελέτης μέσα από τα ηλεκτρονικά μαθήματα στα οποία είναι εγγεγραμμένοι οι φοιτητές.

* Αξιοποίηση ήδη καταγεγραμμένων βιντεοδιαλέξεων του μαθήματος από προηγούμενα έτη καθώς και  των υπαρχόντων πρότυπων ανοικτών ψηφιακών μαθημάτων του ιδρύματος.

* Χρήση των σχετικών εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης (youtube, facebook)

* Αξιοποίηση ελεύθερων εμπορικών λύσεων (webex, teams κ.α.)

- Υποστήριξη Μεταπτυχιακών Μαθημάτων

Επιπρόσθετα των υπηρεσιών υποστήριξης των προπτυχιακών μαθημάτων, για τα μεταπτυχιακά μαθήματα μπορεί να γίνει χρήση της υπηρεσίας τηλεσυνεδρίασης μέσω της πλατφόρμας eClass, η οποία δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ψηφιακών χώρων / δωματίων για τη ζωντανή onlineδιδασκαλία με ταυτόχρονη διάδραση με τους φοιτητές (εικόνα, βίντεο και ήχος) καθώς και την υποστήριξη online παρουσιάσεων, διαμοιρασμού εφαρμογών και ασπροπίνακα. Σημειώνεται ότι η υπηρεσία epresence δεν προτείνεται για διδασκαλία αλλά  για συνεδριάσεις.

Όπως επισημαίνεται, οι παραπάνω υπηρεσίες θα ενεργοποιηθούν συντονισμένα και σταδιακά και θα συνοδευτούν με συγκεκριμένες οδηγίες χρήσης από το Κέντρο Διαχείρισης & Λειτουργίας Δικτύου του ΕΚΠΑ.

Παράλληλα, και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής είχε από προχθές αποφασίσει πως για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η προσωρινή απαγόρευση, η εκπαιδευτική διαδικασία, στο πλαίσιο προγραμμάτων σπουδών α ́ και β ́ κύκλου διενεργείται με μεθόδους και μέσα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης σχετικής εθνικής διάταξης.

Στην απόφαση που υπέγραψε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής Παναγιώτης Καλδής αναφέρεται πως ως πρόσφορη εκπαιδευτική πλατφόρμα επιλέχθηκε  η Microsoft TEAMS, η οποία ενυπάρχει στη σουίτα OUTLOOK όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας του Πανεπιστημίου, εναλλακτικές πλατφόρμες μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατόπιν συνεννόησης με τα αρμόδια στελέχη του Ιδρύματος και υπεύθυνοι για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι οι πρόεδροι των επιμέρους τμημάτων του.

Μετά τη συνάντηση που είχε προ ημερών ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης με το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων και Διοικουσών Επιτροπών των Πανεπιστημίων, σε επιστολή του μεταξύ άλλων ανέφερε: «Η ηλεκτρονικά υποστηριζόμενη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση εφαρμόζεται άμεσα, όπου αυτό είναι δυνατόν, από τα υφιστάμενα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης και υλοποίησης μαθημάτων τα οποία χρησιμοποιεί το κάθε ΑΕΙ. Τα ΑΕΙ πρέπει να αξιοποιήσουν το διάστημα από 11.3.2020 έως 24.3.2020 προκειμένου να προετοιμαστούν, ώστε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας να μπορεί να προσφερθεί με ηλεκτρονικά μέσα εξ’ αποστάσεως, σε περίπτωση κατά την οποία καταστεί αναγκαία η παράταση της σχετικής απαγόρευσης. Για την καλύτερη οργάνωση του όλου εγχειρήματος θα υπάρξει συνέργεια των αρμοδίων υπηρεσιών των ΑΕΙ με το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο GUNET και με τη συνδρομή του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Θα αξιοποιηθούν επιπλέον εργαλεία σύγχρονης εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, τα οποία θα τεθούν στη διάθεση των διδασκόντων».

Τη νέα τεχνολογία έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια, προκειμένου οι μαθητές τους να συνεχίσουν κανονικά τα μαθήματα, για το χρονικό διάστημα που θα είναι σε εφαρμογή το μέτρο της απαγόρευσης λειτουργίας τους. Τα ιδιωτικά σχολεία ξεκίνησαν τα διαδικτυακά μαθήματα και εφαρμόζουν κανονικά το ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ σε πολλά φροντιστήρια η ίδια διαδικασία ακολουθείται κατά τις απογευματινές ώρες κυρίως για μαθητές της Γ’ Λυκείου.

Τεράστια ανταπόκριση είχε και η πρωτοβουλία της περιφέρειας Αττικής για δυνατότητα παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μαθητές δημοτικούς της πέμπτης και έκτης τάξης καθώς και για τους μαθητές γυμνασίου. Μέσα στις πρώτες 15 ώρες λειτουργίας της εφαρμογής , οι εγγραφές άγγιξαν τις 3.220.

Ειδικότερα έγιναν 510 εγγραφές για παιδιά που φοιτούν στην Α’ Γυμνασίου, 430 για παιδιά που είναι στην Β’ Γυμνασίου, 610 για μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, 950 για παιδιά της Ε’ Δημοιτκού και 720 για παιδιά της ΣΤ’ Δημοτικού.

Επισημαίνεται ότι μέσα από την καινοτόμα δράση της Περιφέρειας Αττικής μαθητές από όλη την Ελλάδα κι όχι μόνον από την Αττική, θα μπορούν να έχουν από τον υπολογιστή του σπιτιού τους πρόσβαση στις συγκεκριμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες, μέσω του συνδέσμου www.brainy.gr.

Η δυνατότητα αυτή προσφέρεται από την Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με την ιδιωτική επιχείρηση BRAINY JKE, που δραστηριοποιείται στον χώρο της παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών εξ’ αποστάσεως. Η εταιρεία ανταποκρίθηκε άμεσα στο δημόσιο κάλεσμα της Περιφέρειας Αττικής προς δημόσιες υπηρεσίες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, φορείς εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εταιρείες, καταστήματα, αλλά και σε όσους είναι σε θέση να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες κατ’ οίκον ή εξ αποστάσεως

«Θέλω να επισημάνω ότι σε καμία περίπτωση η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν αντικαθιστά τις υπηρεσίες του υπ. Παιδείας, αλλά θα λειτουργεί επικουρικά και συμπληρωματικά, σε μια κρίσιμη για τη δημόσια υγεία της χώρας μας συγκυρία. Η Περιφέρεια Αττικής θα συνεχίσει να είναι κοντά στα παιδιά και στις ανάγκες τους με καινοτόμες πρωτοβουλίες και δράσεις που μόνο στόχο έχουν την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών» σημείωσε ο περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης.