«Πολλά από τα θέματα που έχει θέσει η ομοσπονδία των εργαζόμενων στην ΥΠΑ έχουν απόλυτο δίκιο. Πιστεύω ότι οι κινητοποιήσεις που κάνουν είναι σε μια κατεύθυνση που κι εμείς πιστεύουμε», σημειώνει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρήστος Σπίρτζης σε ραδιοφωνική συνέντευξη Στο Κόκκινο.
Τονίζει πως «στη συμφωνία του καλοκαιριού οι δανειστές μας επέβαλλαν - σε συνέχεια των προσυμφωνηθέντων της κυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου, ΤΑΙΠΕΔ με το κουαρτέτο - την ιδιωτικοποίηση, με αυτούς τους όρους, των 14 πιο κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων».
Παράληλα, τόνισε πως «οι όροι της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης καθορίστηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ. Καταφέραμε να αλλάξουμε δευτερεύοντες όρους αλλά όχι τους κύριους όρους της συμφωνίας. Είναι ενάντια στην λογική μας αυτή η συμφωνία και θα προσπαθούμε να την βελτιώσουμε», συμπλήρωσε. Τέλος αναφέρθηκε στην απόφαση του ΣτΕ που διακαιώνει τα αιτήματα των εργαζομένων και σημείωσε πως τον λόγο έχει η ελληνική δικαιοσύνη για το πως θα «περπατήσει» το νομικό κομμάτι της διαδικασίας.
Σε ερώτηση για τις τηλεοπτικές άδειες ο υπουργός σημείωσε πως η διαδικασία εξελίσεται ομαλά και πως μέσα στον Ιανουάριο θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τις άδειες. «Πολύ σύντομα θ αέχουμε πλήρη εφαρμογή του νόμου», κατέληξε.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Δημοσιογράφος: Καλημέρα.
Υπουργός: Καλημέρα κ. Αρβανίτη.
Δημοσιογράφος: Για τα αεροδρόμια εγώ θέλω να ρωτήσω. Μίλαγα με τον Κ. Αλεβιζόπουλο πριν, δεν ξέρω αν τον ακούσατε. Εγώ με τον Αλεβιζόπουλο είμαι. Δεν είμαι με σας.
Υπουργός: Γιατί εμείς με ποιόν είμαστε; Πολλά από τα θέματα που έχει θέσει η ομοσπονδία των εργαζόμενων στην ΥΠΑ έχουν απόλυτο δίκιο. Πιστεύω ότι οι κινητοποιήσεις που κάνουν είναι σε μια κατεύθυνση που κι εμείς πιστεύουμε. Από εκεί και πέρα γνωρίζουν, τα έχουμε πει χίλιες φορές, οι δεσμεύσεις που υπάρχουν σε σχέση με την συμφωνία που έγινε, είναι αυτά που έχουν επιβάλλει οι δανειστές για τις εννέα ιδιωτικοποιήσεις. Είναι στην λογική που ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση Σαμαρά με το δεύτερο μνημόνιο και οφείλουμε να προχωρήσουμε, να ολοκληρώσουμε αυτές τις ιδιωτικοποιήσεις, με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαγωνιστικές διαδικασίες που υπήρχαν.
Δημοσιογράφος: Να κάνω δύο ερωτήματα τεχνικά. Θεωρητικά το έχουμε κουβεντιάσει. Το ξέρω ότι διαφωνείτε με την ιδιωτικοποίηση, το είχατε πει και στην Βουλή και γενικώς χλευάστηκε από αυτούς που έχουν βάλει την υπογραφή τους, για να γίνει αυτό το ξεπούλημα αλλά οι εργαζόμενοι προσφεύγουν στο ΣτΕ και δικαιώνονται. Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση;
Υπουργός: Ότι έγινε και με την ΕΥΔΑΠ. Ακυρώνεται αυτός ο τρόπος ιδιωτικοποίησης με τα αεροδρόμια. Αυτό είναι κάτι που θα το κρίνει η ελληνική δικαιοσύνη και το ΣτΕ.
Δημοσιογράφος: Δεύτερο κομμάτι. Υπάρχει ένα ζήτημα υπουργέ. Πως είναι δυνατόν κρατική επιχείρηση μονοπώλιο, να προχωρά σε αγορά δικού μας μονοπωλίου, λέγοντας ότι πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν. Μα κρατικοποιούνται γερμανικά.
Υπουργός: Ναι αυτό είναι ένα από τα παράδοξα των ιδιωτικοποιήσεων που έχουν προγραμματιστεί. Υπάρχουν κι άλλα παράδοξα. Η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή. Δεν μιλάμε για ιδιωτικοποιήσεις. Μιλάμε για την μεταφορά για 40 χρόνια της διαχείρισης των 14 αεροδρομίων. Άρα μιλάμε για 40 συν 2 χρόνια παραχώρησης σε μια κοινοπραξία, που στην συντριπτική της πλειοψηφία ανήκει στο γερμανικό δημόσιο. Αυτό βαπτίστηκε ιδιωτικοποίηση, άσχετα με το τι λένε, επί της ουσία είναι παραχώρηση σε μια εταιρεία που ανήκει στο γερμανικό δημόσιο και έχει μπει από τους δανειστές ρητά στη συμφωνία που έγινε το καλοκαίρι.
Δημοσιογράφος: Από το σύνολο των δανειστών;
Υπουργός: Από το σύνολο. Είναι, αν θέλετε, η μόνη ιδιωτικοποίηση που αναφέρεται ρητά , ξεκάθαρα μέσα στην συμφωνία.
Δημοσιογράφος: Αυτό μου κάνει εντύπωση διότι εδώ στην προκειμένη περίπτωση ενώ στον καπιταλισμό έχουμε αντικρουόμενα καπιταλιστικά συμφέροντα, στην προκειμένη περίπτωση, αν έχουν δεχθεί αυτοί να τα πάρουν οι γερμανοί τα αεροδρόμια, σημαίνει ότι οι γάλλοι θα πάρουν κάτι άλλο.
Υπουργός: Δεν νομίζω ότι είναι ακριβώς έτσι. Υπάρχει μια πίεση για συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις. Από εκεί και πέρα, εμείς πρέπει να δούμε την βέλτιστη πολιτική που μπορούμε να ασκήσουμε σε αυτό το πλαίσιο συμφωνιών και πιέσεων που έχουμε, προκειμένου να ανταπεξέλθει η χώρα και να μπορέσει να λειτουργήσει τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Στην Καστοριά υπάρχει ένα αεροδρόμιο, το οποίο προφανώς δεν έχει ούτε την κίνηση, ούτε τα κέρδη που έχουν τα 14 αεροδρόμια και επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο για να λειτουργεί και οι γραμμές του και το αεροδρόμιο. Είναι προφανές λοιπόν, ότι η επιλογή που έγινε για τα 14 αεροδρόμια δεν είναι σε μία λογική, έστω και στην λογική του νεοφιλελευθερισμού ιδιωτικοποιήσεων που συμφέρουν την χώρα. Δεν μπήκανε 3 αεροδρόμια κερδοφόρα και 4 αεροδρόμια ή άλλα 3 αεροδρόμια, που χρειάζονται επιδότηση για την λειτουργία τους. Μπήκαν τα 14 πιο κερδοφόρα αεροδρόμια, που έχει η χώρα από το σύνολο των αεροδρομίων και αυτό από μόνο του λέει πάρα πολλά για όσους έχουν κάνει κριτική σε μας για την διαφωνία που έχουμε με αυτό τον τρόπο ιδιωτικοποίησης και με αυτό τον τρόπο συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η δική μας η λογική φαίνεται καθαρά στο αεροδρόμιου του Καστελίου στο Ηράκλειο της Κρήτης. Εκεί μπορεί να δει κανείς ένα αεροδρόμιο που δεν υπάρχει, που θα κατασκευαστεί με τους όρους που βάλαμε μέσα στο διαγωνισμό, όπου το ελληνικό δημόσιο θα έχει ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό. Ότι η λειτουργία του αεροδρομίου είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τοπική κοινωνία και υπάρχουν ανταποδοτικά οφέλη, τα οποία διπλασιάσαμε σε σχέση με αυτό που είχε προβλεφτεί. Ότι ο δήμαρχος, στο χώρο που ανήκει το αεροδρόμιο, θα μετέχει στο διοικητικό συμβούλιο. Ότι υπάρχει εκθεσιακό κέντρο μέσα στο αεροδρόμιο με τα τοπικά προϊόντα . Ότι υπάρχουν μελετητικά έργα, που συνδέουν το αεροδρόμιο και θα τα επιβαρυνθεί η κατασκευή του αεροδρομίου. Αυτά είναι σε μία άλλη λογική συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα από αυτή του διαγωνισμού των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Δημοσιογράφος: Ρωτώ. Ωραία αυτοί θέλουν την δική τους εταιρεία, την κρατική εταιρεία, την γερμανική. Το ίδιο έχουν κάνει και με τον ΟΤΕ πριν αυτό έλεγα για να μην ξεχνιόμαστε. Δεν είναι κρατικός ο ΟΤΕ, Deutsche Telekom, είναι κρατική εταιρεία. Παίρνουν τα δίκτυα οι μάγκες. Εντάξει να την πάρει ο Παπαμόσχος την εταιρεία. Δεν διαφωνώ. Τους όρους να τους βάλω εγώ; Οι όροι από ποιους καθορίζονται; Το ΤΑΙΠΕΔ καθορίζει τους όρους; Οι όροι, που είδα εγώ όσο καταλαβαίνω, είναι χαριστικοί με συγχωρείτε πάρα πολύ.
Υπουργός: Οι όροι είχαν καθοριστεί από το διαγωνισμό που έγινε μέσω του ΤΑΙΠΕΔ..
Δημοσιογράφος: Πότε έγινε;
Υπουργός: Επί Νέας Δημοκρατίας. Κυβέρνηση Σαμαρά.
Δημοσιογράφος: Μάλιστα. Ήρθε όμως ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση
Υπουργός: Στη συμφωνία υπήρχε ότι θα συνεχιστεί ο ίδιος διαγωνισμός με τους ίδιους όρους και τους ίδιους συμμετέχοντες. Έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια και στον προηγούμενο 9μηνο και σε αυτή την κυβέρνηση να αλλάξουν κάποιοι όροι, παρότι δεν προβλεπόταν. Δεν ήταν μέσα στην σύμβαση. Άλλαξαν κάποιοι που ήταν πάρα πολλοί κρίσιμοι π.χ. άλλαξε το ότι δεν οφείλουμε να κάνουμε πιστοποιήσεις και να επιβαρυνθούμε τα έργα για αυτές τις πιστοποιήσεις, που ανέρχονταν σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να παραδώσουμε τα αεροδρόμια. Άλλαξε ο τρόπος και η διαδικασία που θα γίνονται απαλλοτριώσεις, σε περίπτωση που θελήσει η κοινοπραξία να κάνει επέκταση του αεροδρομίου. Άλλαξαν και άλλοι όροι στην θετική κατεύθυνση, αλλά δεν μπορούσαμε πραγματικά να ανατρέψουμε τους όρους αυτής της σύμβασης, όταν είμαστε δεσμευμένοι στους όρους του διαγωνισμού που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ.
Δημοσιογράφος: Θα έχουμε εξελίξεις από ότι καταλαβαίνω όμως ή θα πάει έτσι άκλαυτο;
Υπουργός: Δεν νομίζω ότι η κυβέρνηση έχει δείξει έστω και ψήγματα ενδοτισμού σε σχέση με την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και σε σχέση με την τήρηση της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Όπως θα είμαστε συνεπείς στην συμφωνία που κάναμε, έτσι θα είμαστε συνεπέστατοι και στην τήρηση της ελληνικής και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας
Δημοσιογράφος: Να πω και το τελευταίο να μου δώσετε μια ατάκα μιας και μιλάμε για συνέπεια; Πέρασε ο νόμος για τα ΜΜΕ, το κουβεντιάζαμε και πριν , δεν ξέρω αν ακούγατε. Θα εφαρμοσθεί και πότε; Τι θα γίνει με τις άδειες;
Υπουργός: Θα εφαρμοσθεί. Μέσα στον μήνα θα αρχίσει ο διαγωνισμός για την συγκρότηση ….
Δημοσιογράφος: Μέσα στον μήνα Γενάρη;
Υπουργός: Μέσα στον μήνα θα αρχίσει βεβαίως. Δεν θα γίνει ο διαγωνισμός, απλά θα ξεκινήσει. Θα ξεκινήσουν όλες οι διαδικασίες. Το πρώτο βήμα είναι η συγκρότηση του ΕΣΡ. Είμαστε έτοιμοι για να ξεκινήσουμε και την ίδρυση της ΕΡΤ ΝΕΤ και επομένως πάρα πολύ σύντομα θα έχουμε την εφαρμογή του νόμου.
Δημοσιογράφος: Να μείνω εδώ γιατί θέλω την ερχόμενη εβδομάδα να το κουβεντιάσουμε συγκεκριμένα αυτό. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Καλή χρονιά
Υπουργός: Καλή χρονιά σε όλους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ