Το ακριβό εισιτήριο έδιωξε ένα εκατομμύριο επισκέπτες, Έλληνες και ξένους, από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας μέσα σε 11 μήνες. Πρόκειται για τις διπλάσιες τιμές εισόδου, που επιβλήθηκαν από πέρσι για τις εισόδους σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, και οι οποίες ισχύουν από 1ης Απριλίου μέχρι 31 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, κατά τον μήνα Νοέμβριο 2016 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015, παρατηρήθηκε αύξηση των επισκεπτών των Μουσείων κατά 19,5%, των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου κατά 19,8% και των εισπράξεων κατά 13,6%. Στους Αρχαιολογικούς χώρους, κατά τον ίδιο μήνα, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015, παρατηρείται αύξηση των επισκεπτών κατά 19,7%, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου παρουσίασε αύξηση κατά 3,9% και οι αντίστοιχες εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 37,1%.
Κατά το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2016, παρατηρείται αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2015 κατά 0,3% στους επισκέπτες των Μουσείων και αύξηση κατά 35,4% στους επισκέπτες ελεύθερης εισόδου, ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 8%. Στους Αρχαιολογικούς χώρους, κατά το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2016 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015, παρατηρείται μείωση των επισκεπτών κατά 8% και αντίθετα αύξηση κατά 22,3% των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου ενώ οι αντίστοιχες εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 67,1%.
Οι αριθμοί μεταφράζονται ως εξής: μέχρι και τον Οκτώβριο, που οι τιμές εισιτηρίων ήταν αυξημένες, υπήρχε τεράστια μείωση των επισκεπτών, συνυπολογιζομένων και όσων δεν πλήρωναν εισιτήριο, οι οποίοι αυξήθηκαν κατά πολύ. Έτσι, χάθηκε περίπου ένα εκατομμύριο επισκεπτών (το 8% που αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ) ποσοστό που θα πρέπει να ανησυχήσει πολύ όλους, αλλά δεν φαίνεται κανείς να του δίνει σημασία.
Όσο για τα αυξημένα έσοδα, υπάρχουν χάρη στις αυξήσεις στις τιμές εισιτηρίων. Δυστυχώς, ούτε και πέρσι, αλλά ούτε και φέτος, υπήρξε και θα υπάρξει αλλαγή ως προς τα πωλητέα είδη από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Δεν υπάρχει επάρκεια πωλητέων ειδών, ενώ επίσης πολλά πωλητήρια είναι κλειστά και άλλα δεν ανοίγουν Σαββατοκύριακα- την Κυριακή, όπως διαπιστώσαμε, ήταν κλειστό το πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ποιος μετρά άραγε τα διαφυγόντα κέρδη;
Το υπουργείο Πολιτισμού δεν φαίνεται να ανησυχεί για τίποτα. Από την 1η Απριλίου θα ισχύει το θερινό, διπλό εισιτήριο, το οποίο υποτίθεται πως συνεπάγεται αυξημένο ωράριο, αλλά αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Οι εποχικοί φύλακες και το εποχικό προσωπικό καθαριότητας δεν θα έχουν σε καμία περίπτωση προσληφθεί, άρα, πάλι χώροι και μουσεία θα λειτουργούν έως τις 3 και τα δεύτερα θα έχουν κλειστές αίθουσες.
Θέσεις προκήρυξαν οι:
- Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών, όπου αντιστοιχούν 225 θέσεις, από τις οποίες 195 για Φύλακες Ημέρας και 30 για Φύλακες Νύκτας,
- Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με 129 θέσεις, εκ των οποίων 124 για Φύλακες Ημέρας, πέντε για Φύλακες Νύκτας και καταληκτική προθεσμία για αιτήσεις στις 27 Μαρτίου,
- Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας με 84 θέσεις: 74 για προσωπικό φύλαξης ημέρας, δέκα νύκτας και προθεσμία έως τις 29 Μαρτίου, και
- Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, όπου κατανέμονται 68 θέσεις: 64 για Φύλακες Ημέρας και τέσσερις για Νυκτοφύλακες.
Τους διαγωνισμούς τους προκήρυξαν, επίσης, οι Εφορεία Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ): Σερρών (21 θέσεις), Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων (21 θέσεις, με προθεσμία έως 29 Μαρτίου), Πέλλας (οκτώ), Πιερίας (16), Φωκίδας (42), Χανίων (δέκα), Λακωνίας (20), Ανατολικής Αττικής (20), Ρεθύμνου (13), Ημαθίας (18), Κορινθίας (40) και Θεσπρωτίας (δύο θέσεις). Προσλήψεις θα πραγματοποιήσουν επίσης τα εξής Μουσεία: Επιγραφικό Μουσείο (τέσσερις θέσεις), Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (46), Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (33) και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης (40 θέσεις).
Οι καταληκτικές ημερομηνίες, που είναι από 27 έως 29 Μαρτίου, δείχνουν πως οι προσλήψεις θα γίνουν τον Μάιο. Διότι απαιτείται διάστημα περίπου ενός μήνα για να συνεδριάσουν οι επιτροπές ώστε να εξετάσουν τα δικαιολογητικά και να υπάρχει κενό, προκειμένου να γίνουν τυχόν ενστάσεις.
Αντιγόνη Καρατάσου
Φωτογραφία: SOOC