Σύστημα με το οποίο επιχειρεί να «ελέγξει»(;) διαφημίσεις στα κανάλια ιδρύει ο Υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκος Παππάς, μέσω νομοσχεδίου που κατατέθηκε πριν από λίγο στη Βουλή. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η από 1/9/2018 λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης του διαφημιστικού χρόνου, μέσω της οποίας θα διενεργούνται οι σχετικές συναλλαγές.
Όπως, δε, αναφέρεται ρητά «απαγορεύονται η εμπορία διαφημιστικού χρόνου εκτός του συστήματος» ενώ το σύστημα θα λειτουργεί ως εξής: μετά τον καθορισμό της αρχικής τιμής πώλησης του προϊόντος από κάθε τηλεοπτικό οργανισμό, το σύστημα προσδιορίζει τις τιμές και την κατανομή του διαφημιστικού χρόνου, λαμβάνοντας υπόψιν την προσφορά και τη ζήτηση, με την χρήση κατάλληλων αλγορίθμων βελτιστοποίησης, το σύστημα επιτρέπει τον προσδιορισμό εμπορικής πολιτικής των πωλητών με κλιμακωτές εκπτώσεις βάσει όγκου συναλλαγών των αγοραστών, οι οποίες περιλαμβάνονται πάντοτε στο τιμολόγιο που εκδίδεται επι των συναλλαγών αυτών και δεν μπορούν να χορηγούνται σε άλλη χρονική στιγμή.
Εάν κάποιο από τα ΜΜΕ παραβιάσει τις διατάξεις του νομοσχεδίου τότε στους συμμετέχοντες είτε αυτοτελώς είτε σωρευτικά πρόστιμο ποσού από 10.000 ευρώ έως 250.000 ευρώ, προσωρινή αναστολή πρόσβασης στις συναλλαγές του συστήματος μέχρι 3 μήνες. Να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα μπορούν να αναπροσαρμόζονται τα κατώτατα και τα ανώτατα των διοικητικών με κοινή απόφαση Υπουργού Ψηφιακής και Οικονομικών.
Με το ίδιο νομοσχέδιο συστήνεται στην γ.γ. Ενημέρωσης ηλεκτρονικό μητρώο περιφερειακού και τοπικού, στο οποίο καταχωρίζονται τα στοιχεία των σχετικών εφημερίδων. Προκειμένου να καταχωρηθούν πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις: να έχουν πωλήσεις κατά ελάχιστον 350 φύλλων ανά έκδοση. Σε νομούς με πληθυσμό μικρότερο από 80.000 κατοίκους η ανωτέρων εφημερίδες αρκεί να έχουν κατ' ελάχιστον 200 φύλλα ανά έκδοση. Επίσης θα πρέπει οι ημερήσιες εφημερίδες να απασχολούν τουλάχιστον δύο δημοσιογράφους.
Τέλος, οι εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης υποχρεούνται να καταβάλλουν για την παραγωγή κινηματογραφικών όχι το 1,5% του συνολικού τζίρου τους, αλλά το 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων τους.
Αλέξανδρος Διαμάντης