Τον τερματισμό του κρατικού μονοπωλίου στην πώληση βενζίνης καθώς και την αύξηση της τιμής των καυσίμων εξήγγειλε ο πρόεδρος της Βενεζουέλας Νικόλας Μαδουρο. «Αποφασίσαμε ότι 200 βενζινάδικα θα μπορούν να πωλούν ελεύθερα το προϊόν στη διεθνή τιμή» τόνισε, προσθέτοντας ότι η διεθνής τιμή που ορίστηκε, ανέρχεται στα 50 λεπτά του δολαρίου.
Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρξει απευθείας απόδοση των αδειών ή θα διεξαχθεί σχετικός διαγωνισμός.
Παράλληλα, ο Μαδούρο ανακοίνωσε ένα σύστημα επιδότησης των πολιτών, το οποίο θα ανέρχεται σε 0,25 δολάριο ανά λίτρο για την αγορά 120 λίτρων βενζίνης μηνιαίως. Για τις μοτοσικλέτες, η επιδότηση θα αφορά την αγορά 60 λίτρων βενζίνης.
Οι παραπάνω ανακοινώσεις επήλθαν λίγες ημέρες, μετά την άφιξη ιρανικών δεξαμενόπλοιων, τα οποία μετέφεραν βενζίνη και άλλα πετρελαϊκά προϊόντα απαραίτητα για την παραγωγή βενζίνης.
Η άφιξη των τάνκερ προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Ουάσιγκτον, η οποία έχει επιβάλλει μια σειρά κυρώσεων στη χώρα της Λατινικής Αμερικής, με στόχο την αποπομπή του προέδρου Μαδούρο.
Οι ειδικοί του ενεργειακού σκηνικού της χώρας, αναφέρουν πως η κυβέρνηση του Νικόλας Μαδούρο δεν έχει το χρήμα που χρειάζεται ώστε να εισάγει τα βασικά συστατικά της διύλισης πετρελαίου και να ανταποκριθεί στη ζήτηση. Τα στοιχεία μάλιστα από την ClipperData μια εταιρεία αναλύσεων πετρελαίου αναφέρουν ότι τον Μάρτιο του 2020, η Βενεζουέλα εισήγαγε 48.000 βαρέλια διύλισης πετρελαίου από 179.000 βαρέλια τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους.
Η παραπάνω κατάσταση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κατάρρευση της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας PDVSA, τα έσοδα της οποίας αντιστοιχούν περίπου στο 95% των συνολικών εσόδων του καθεστώτος του Καράκας. Τα διυλιστήριά της λειτουργούν πλέον περίπου στο 40%-50% της δυναμικότητας τους, ενώ η παραγωγή έχει πέσει 37% μέσα σε έναν χρόνο, αποδίδοντας περίπου 1 εκατ. βαρέλια τη μέρα. Υπολογίζεται ότι τα συνολικά χρέη της PDVSA ανέρχονται στα 56 δισ. δολάρια εκ των οποίων αρκετά οφείλονται σε εταιρείες που αναλαμβάνουν τις εργασίες εξόρυξης.