Στην αποτροπή άσκοπων κινητοποιήσεων επιχειρησιακών μέσων και προσωπικού του Λιμενικού, αλλά και των Ενόπλων Δυνάμεων στοχεύει η απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλλει πρόστιμα σε όσους «θαλασσόλυκους» επιμένουν να αγνοούν τα ακραία καιρικά φαινόμενα και να βγαίνουν στη θάλασσα με διάφορους τρόπους.
Ήταν ανήμερα των Θεοφανίων, με την κακοκαιρία «Ηφαιστίωνας» να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου είχε εκδοθεί απαγορευτικό απόπλου καθώς οι άνεμοι σε ορισμένα σημεία του Αιγαίου έφταναν ακόμη και τα 11 μποφόρ. Κι όμως κάποιος αποφάσισε να βγει για κωπηλασία και στην ακρίβεια για sub όπως λέγεται η χρήση ιστοσανίδας, όπου όρθιος κάποιος κωπηλατεί. Το αποτέλεσμα ήταν εκτός από το Λιμενικό, να επιστρατευθεί ακόμη και ελικόπτερο Super Puma για τη διάσωσή του.
Το περασμένο Σάββατο, ένας άλλος επίδοξος κωπηλάτης επέλεξε να αγνοήσει τις προειδοποιήσεις των αρμοδίων αρχών και να βγει ανοικτά στη θαλάσσια περιοχή της Άνδρου, όπου έπνεαν άνεμοι 7 μποφόρ. Και σε αυτή την περίπτωση απαιτήθηκε η συνδρομή των λιμενικών αρχών για τη διάσωσή του. Μόνον, που αυτός κινδυνεύει με οικονομικό πρόστιμο, μετά την ενεργοποίηση σχετικών διατάξεων για άσκοπη κινητοποίηση των αρχών.
Από το τέλος Ιανουαρίου ενεργοποιήθηκε με σχετική εγκύκλιο διάταξη, που προβλεπόταν ήδη από το 2002, σύμφωνα με την οποία προβλέπονται κυρώσεις για όσους προκαλούν άσκοπη κινητοποίηση παρά τις προειδοποιήσεις. «Αν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης παρέχονται για κοινωφελείς σκοπούς και αδαπάνως για τον πολίτη, ενίοτε, εξετάζεται με ενέργεια του επιχειρησιακού βραχίονα του φορέα, σε συνεργασία με τις οικονομικές υπηρεσίες αυτού, η κατά περίπτωση διάθεση του προσωπικού και των μέσων με καταβολή ανταλλάγματος, στο πλαίσιο της άσκοπης κινητοποίησής τους με δόλο ή ευήθεια για παροχή οποιασδήποτε βοήθειας σε βάρους εκείνου που την προκάλεσε» επισημαίνεται στην εγκύκλιο.
«Με αφορμή την αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα, στα οποία εμπλέκονται άτομα που κάνουν χρήση ταχυπλόων σκαφών και λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες και με σκοπό την διαφύλαξη της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα τόσο των ατόμων που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους όσο και των στελεχών του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής και λοιπών Ενόπλων Δυνάμεων που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης» διευκρινίζεται και προστίθεται: «Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις».
Συχνά περιστατικά
Είναι πολύ συχνά τα περιστατικά αυτών των άσκοπων κινητοποιήσεων, όπως αναφέρει στο liberal.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, Σπύρος Πασσάκος, ο οποίος έχει ζήσει τέτοια περιστατικά στη μάχη του πεδίου, όσο και από το θάλαμο επιχειρήσεων. Όχι, μόνο τώρα, εδώ και πολλά χρόνια.
«Κάποιοι αγνοούν τα δελτία της μετεωρολογικής υπηρεσίας και τις ανακοινώσεις των λιμενικών αρχών. Προσπαθούν να δαμάσουν τα κύματα. Δεν μπορεί να γίνεται αυτό. Λες μην βγείτε και πετάει το χαρτί της ειδοποίησης, παίρνει τη βάρκα του και πάει μία βόλτα» σημειώνει.
«Να σκέφτονται δύο φορές πριν κάνουν κάτι. Όπως λένε, τη θάλασσα πρέπει να τη σεβόμαστε. Ορισμένοι όμως νοιώθουν λίγο παραπάνω θαρραλέοι από όσο πρέπει, με αποτέλεσμα και οι ίδιοι να κινδυνεύουν, ενώ προκαλούν άσκοπη κινητοποίηση μέσων και προσωπικού» δηλώνει και υπογραμμίζει ότι «οι διασώστες διακινδυνεύουν της ζωή τους σε τέτοιες συνθήκες, όταν καλούνται να βοηθήσουν κάποιον. Ενώ με αφορμή ανάλογα περιστατικά διασπώνται οι δυνάμεις, κι ενώ βρίσκονται σε επιφυλακή μπορεί να μην βρεθούν τα μέσα για να χρησιμοποιηθούν σε κάποιο άλλο σοβαρό περιστατικό».
Ενδεικτικό είναι πως στην περίπτωση του κωπηλάτη των Θεοφανίων, το Λιμενικό Σώμα είχε κληθεί να αντιμετωπίσει και περιστατικό βλάβης σε φορτηγό πλοίο το οποίο βρισκόταν ακυβέρνητο στην περιοχή των Κυθήρων.
Τα κόστη
Το κόστος μάλιστα για ένα ελικόπτερο μπορεί να φτάσει τα 3.500 με 4.000 ευρώ, ενώ ανάλογη είναι η επιβάρυνση και για τη χρήση περιπολικών σκαφών. Κάθε φωτιστική βολίδα που ρίχνουν, ισοδυναμεί με εκατοντάδες ευρώ, ενώ απασχολείται και ένας μεγάλος αριθμός υπαλλήλων για τη μετάδοση σημάτων κ.ά. Τονίζει, πάντως, πως η ενεργοποίηση των προστίμων δεν είναι τιμωρητικό μέτρο, αλλά αποτρεπτικό.
Εξάλλου, προβλέπονται διαδικασίες για την επιβολή του προστίμου. Θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να εξετάσουν τις συνθήκες υπό τις οποίες τέθηκαν σε κινητοποίηση οι αρχές έρευνας και διάσωσης και ανάλογα να αποφανθούν, με τα κόστη να κυμαίνονται από 50 ευρώ έως και πάνω από 10.000 κατά περίπτωση.
«Στόχος δεν είναι να καταστρέψουμε ζωές, αλλά να συνειδητοποιήσουν πως πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις προειδοποιήσεις. Είναι όπως όταν η τροχαία λέει μην βγείτε στους δρόμους χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες και κάποιοι το κάνουν. Ή όταν βάζει κάπου ένα φανάρι και ορισμένοι αναρωτιούνται γιατί» σχολιάζει ο κ. Πασσάκος.