Φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από όταν ο Σταύρος Μπένος ίδρυσε τον θεσμό των ΚΕΠ. Ο στόχος τότε ήταν τα ΚΕΠ να αποτελούν μια καινοτομία στο χώρο της Δημόσιας Διοίκησης, υιοθετώντας τη φιλοσοφία της «υπηρεσίας μιας στάσης». Σταδιακά τα ΚΕΠ μετεξελίχθηκαν σε έναν φορέα «σύμμαχο» στην εξυπηρέτηση των πολιτών, οι οποίοι μπορούσαν να εξυπηρετούνται χωρίς να μεταβαίνουν κάθε φορά σε διάφορες υπηρεσίας, αλλά κεντρικά από τα ΚΕΠ.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, τα ΚΕΠ μετεξελίσσονται και συμβαδίζουν με τις επιταγές της σύγχρονης εποχής, με σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα και τη χρήση τεχνολογιών. Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται έχουν στο επίκεντρό τους την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Ο αρμόδιος υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, βρίσκεται στην «εμπροσθοφυλακή» αυτής της ψηφιακής μεταρρύθμισης με στόχο πάντα την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, τη μείωση του κόστους για το δημόσιο και εν τέλει τη βελτίωση της καθημερινότητας επιχειρήσεων και πολιτών, που παλαιότερα δαπανούσαν πολύτιμο χρόνο προκειμένου να εξυπηρετηθούν από τις δημόσιες υπηρεσίες. Άλλωστε αποτελεί στοίχημα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και ειδικότερα του υφυπουργού κ. Γιώργου Γεωργαντά η επιτάχυνση των διαδικασιών στα ΚΕΠ, τομέας που είναι άλλωστε στην ευθύνη του.
Πρόκειται στην ουσία για μία ψηφιακή «επανάσταση», καθώς η χώρα μας δείχνει να συγκλίνει με τις τεχνολογικά προηγμένες χώρες της ευρωπαϊκής οικογένειας, μη έχοντας να ζηλέψει τίποτα από αυτές. Το μοντέλο που ακολουθείται από το αρμόδιο υπουργείο είναι απλό και συμπυκνώνεται στο εξής μήνυμα: «ΚΕΠ όπως gov». Δηλαδή το μοντέλο που ακολουθήθηκε για το gov, το οποίο έχει πολυγραφεί, να ακολουθηθεί και στα ΚΕΠ. Ο κορωνοϊός όχι μόνο δεν ανέστειλε το έργο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αλλά αντιθέτως το επιτάχυνε και μια νέα ψηφιακή πραγματικότητα έχει ήδη «ανατείλει» στην εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων κατά τη διαδικασία επαφής τους με τις δημόσιες υπηρεσίες της χώρας.
Η υπουργική απόφαση έχει ήδη υπογραφεί σύμφωνα με έγκυρες πηγές του Liberal Markets, από τον Υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και τον υφυπουργό ψηφιακής διακυβέρνησης Γιώργο Γεωργαντά και έτσι εντάσσονται στον σχεδιασμό για άμεση υλοποίηση οι διαδικασίες του e-ΕΦΚΑ αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, αλλά και του ΟΑΕΔ στο πλαίσιο διεύρυνσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Έτσι λοιπόν ο σχεδιασμός του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης περιλαμβάνεται η εκτύπωση μηνιαίο ή ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος συνταξιούχου, η χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας, η βεβαίωση προϋπηρεσίας για μισθωτούς, η έναρξη και η μεταβολή ασφάλισης μη μισθωτών καθώς επίσης και η βεβαίωση εισφορών για φορολογική χρήση. Αξίζει να σημειωθεί πως -μεταξύ άλλων- αυτές οι υπηρεσίες έρχονται να συμπληρώσουν τις ήδη προσφερόμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΚΕΠ για την έκδοση ευρωπαϊκής κάρτας ασφάλισης και τη χορήγηση εξόδων κηδείας. Εν ολίγοις στις 272 διαδικασίες αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας που έχουν ενταχθεί στα ΚΕΠ και με δεδομένο τον σχεδιασμό του εθνικού μητρώου διαδικασιών έχει ήδη ξεκινήσει η επικαιροποίηση και η επαναξιολόγηση των διαδικασιών, οι οποίες με τα χρόνια έχουν μείνει ανενεργές, αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες.
Η ψηφιακή αναμόρφωση όμως δεν σταματά εδώ. Στις ηλεκτρονικές διαδικασίες θα προσφέρονται πλέον και υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, όπως –μεταξύ άλλων, βεβαίωση σπουδών μαθητών ΕΠΑΣ, αίτηση διαθεσιμότητας, αίτηση παροχών λόγω αφερεγγυότητας του εργοδότη και καταβολή αποδοχών σε μαθητές που απέχουν από την εργασία τους λόγω συμμετοχής σε γραπτές εξετάσεις. Η δήλωση του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργου Γεωργαντά, είναι χαρακτηριστική για τους στόχους που έχει θέσει το αρμόδιο υπουργείο: «Στόχος μας είναι η ακόμη ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών από τα ΚΕΠ, με σύγχρονο και φιλικό τρόπο, για την εξυπηρέτηση των πολιτών».Σημειώνεται επίσης πως από χθες οι πολίτες μπορούν να προγραμματίζουν άμεσα και με ακρίβεια την επίσκεψή τους στα ΚΕΠ μέσα από το rantevou.kep.gov.gr.
Σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται το προσεχές διάστημα να ανακοινωθούν και άλλες δράσεις από το υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δράσης που έχουν πολλαπλασιαστική αξία όχι μόνο γιατί μειώνουν τη μέχρι σήμερα ταλαιπωρία των πολιτών για την εξυπηρέτησή τους από δημόσιους φορείς, αλλά και γιατί μειώνεται η γραφειοκρατία που συνεπάγεται και αυξημένα κόστη για το δημόσιο. Φαίνεται πως η χώρα μας έχει αλλάξει σελίδα και πλέον οι ψηφιακές της δράσεις θέτουν στο επίκεντρο τη γρήγορη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, εξελίσσοντας το δημόσιο τομέα και αποτελώντας παράδειγμα για άλλες χώρες του εξωτερικού.